X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Pracownicy przyszłości: co ich gnębi, co ich nakręca?

Paulina Grzęda PL  · 4 min

Pracownicy przyszłości: co ich gnębi, co ich nakręca?

Z raportu infuture hatalska foresight institute powstałego we współpracy z firmą Samsung wyłania się niezwykle interesujący portret pracownika żyjącego w erze demokratyzacji technologii wykładniczych. Jakie kompetencje już za chwilę będą miały kluczowe znaczenie na rynku pracy? Z jakimi wyzwaniami będą musieli mierzyć się pracownicy przyszłości, a z jakimi pracodawcy walczący o ich talenty? I last but not least: jakie wnioski płyną z tego dla biznesu?

Partnerem materiału jest SAMSUNG.

Zobacz raport „Pracownik przyszłości”

Raport Pracownik przyszłości można potraktować jak lustro, w którym przeglądają się obecne dziś na rynku generacje z końcówki alfabetu: pokolenie X, xenialsi (osoby, które trudno zakwalifikować zarówno do iksów, jak i igreków), milenialsi oraz pokolenie Z. Z jednej strony wyniki badania wiele mówią o tym, jak dziś postrzegamy siebie w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Z drugiej to lustro rzuca światło na naszą przyszłość, pokazując, jakimi pracownikami będziemy (czy też: powinniśmy być) za kilka lat, aby realizować się w życiu zawodowym i osobistym.

Oto 3 najciekawsze wnioski z badania.

Kreatywność zadań ważniejsza od zarobków

Wysokie wynagrodzenie jest jedną z najważniejszych kwestii dla pracowników, ale np. osoby z pokolenia Z, dopiero wkraczającego na rynek pracy, przyznają prymat kreatywnemu aspektowi obowiązków (dla porównania: zarobki są najważniejsze dla 27% xenialsów i 19% zetek; kreatywność zadań – dla 13% xenialsów i 26% zetek). Młodzi ludzie nie chcą w swojej codzienności czuć się pracownikami, ale twórcami. W imię realizacji tej ambicji są w stanie przymknąć oko na oferowane im pieniądze.

Biorąc pod uwagę fakt, że już dziś lwia część pracy niewymagającej kreatywności jest wykonywana przez maszyny, wartości podkreślane przez młodych w badaniu zdają się prowadzić ich w dobrym kierunku. Pracownik przyszłości będzie bowiem musiał dysponować zdolnością twórczego myślenia w o wiele większym stopniu niż dzisiaj, a tę – jak wszystkie umiejętności – najlepiej rozwija się przez praktykę. Wniosek jest taki, że im bardziej kreatywna jest twoja obecna praca, tym lepszą trampoliną do rozwoju zawodowego stanie się dla ciebie w przyszłości. Zwłaszcza jeśli dziś oczekuje się od ciebie umiejętności abstrakcyjnego myślenia ukierunkowanego na łączenie różnych fragmentów twoich doświadczeń – myślenia umożliwiającego tworzenie cennych innowacji technologicznych i nie tylko.

Pracownicy przyszłości: co ich gnębi, co ich nakręca?

Zwycięskie połączenie: programista psycholog

Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy biorący udział w badaniu ogromny nacisk kładą na potrzebę rozwoju umiejętności z obszaru STEM (ang. science, technology, engineering, math), ale zauważają też rosnącą wagę kompetencji miękkich. Potwierdzają się tutaj słowa Amara Kumana z Harvard Business School: Będąc świetnym programistą, dostaniesz pracę w 2018 r. Ale żeby utrzymać cię do 2030 r., potrzeba jest więcej – i to miękkich umiejętności.

Raport ma charakter forsightowy, a zatem uwzględnia kilka scenariuszy przyszłości, łącznie z potencjalnymi zawodami, które dopiero powstaną lub staną się bardziej popularne. Jednym z takich zawodów jest np. robot therapist, czyli osoba odpowiedzialna za uczenie robotów emocji, tak aby mechaniczni asystenci jak najlepiej sprawdzali się w ludzkich domach (np. pomagając starszym osobom). Człowiek na takim stanowisku musi równie dobrze rozumieć maszyny, nadające im życie oprogramowanie oraz ludzką psychikę. Ponadto powinien umieć opanować własne emocje w kontakcie z robotami zachowującymi się (a często także wyglądającymi) jak ludzie. Obecnie perspektywa współpracy z humanoidalną sztuczną inteligencją, taką jak Sophia stworzona przez firmę Hanson Robotics, częściej wzbudza w ludziach negatywne uczucia, łącznie z lękiem i odrazą (68% respondentów). Wolałabym, żeby miała wygląd laptopa – skomentowała jedna z uczestniczek badania.

Praca w przenośnym biurze

Zmienia się definicja pracy. Jak czytamy w raporcie: Coraz bardziej widoczne staje się przekonanie, że praca jest tym, co robisz, a nie określonym miejscem, gdzie spędzasz osiem godzin. Już dziś praca na pełen etat nie jest jedyną atrakcyjną formą zatrudnienia, a dwóch na trzech respondentów przyznaje, że pracuje zdalnie lub chętnie korzystałoby z takiej opcji.

Milenialsi bardzo wysoko oceniają atrakcyjność tzw. telepracy, czyli wykonywania obowiązków za pomocą sieci teleinformatycznej, bez konieczności pojawiania się w konkretnym miejscu i czasie (28%). Z kolei generacji Z marzy się prowadzenie własnych firm (28%) oraz praca w niepełnym wymiarze godzin (33%). Na popularności zyskuje także freelancing: 17% wszystkich respondentów wskazało tę formę zatrudnienia jako najbardziej atrakcyjną. Wygląda na to, że coraz więcej osób będzie sprzedawać swoje umiejętności firmom, pracując, gdzie chce i kiedy chce.

Pracownicy przyszłości: co ich gnębi, co ich nakręca?

Co to wszystko oznacza dla twojego biznesu?

Raport infuture hatalska foresight institute to kopalnia wiedzy dla przedsiębiorców – zarówno w roli pracodawców, jak i projektantów produktów i usług dla klientów w nowym, cyfrowym świecie. Nie bez przyczyny partnerem badania jest Samsung, który z powodzeniem realizuje się w obu tych obszarach.

Z jednej strony firma zainicjowała np. projekt Samsung LABO, który prowadzi razem z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym oraz lokalnymi władzami. Celem przedsięwzięcia jest rozwijanie najważniejszych digitalnych kompetencji wśród studentów, które później będą mogli oni wykorzystać w pracy (również w Samsungu, rzecz jasna).

Z drugiej – firma po mistrzowsku wykorzystuje badania najnowszych trendów na rynku pracy w doskonaleniu swojej oferty. Np. swój najnowszy smartfon – Galaxy Note 9 – wyposażyła w funkcje dopasowane do wyzwań i ambicji pracowników przyszłości. Superszybki procesor, niezwykle wytrzymała bateria, pamięć sięgająca nawet jednego terabajta oraz system Knox zabezpieczający dane i pliki przed cyberatakami czynią telefon narzędziem idealnym np. do wspomnianej telepracy. Możliwość połączenia telefonu z monitorem jednym niepozornym kabelkiem sprawia, że nabiera on funkcjonalności przenośnego komputera. Dołączony do telefonu rysik S Pen wspiera kreatywność, pozwalając szkicować i prowadzić odręczne notatki na ekranie nawet wyłączonego telefonu, a oprócz tego może pełnić rolę dyskretnego pilota podczas prowadzenia prezentacji. Dzięki tym cechom Galaxy Note 9 został oceniony przez kanał recenzencki Mobzilla jako najlepszy dostępny obecnie na rynku telefon komórkowy.

Projektując smartfon przyszłości, Samsung wręczył genialne narzędzie pracy nie tylko freelancerom: to również świetny sposób na budowanie employee experience w firmach, w których od telefonu służbowego wymaga się dziś o wiele więcej niż niezawodności przy wykonywaniu połączeń.

Jakie działania powinna podjąć twoja firma, biorąc pod lupę pracowników przyszłości, tak jak zrobił to Samsung? Postaraj się odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

  • Na ile nasza kultura organizacyjna wspiera pracowników w doskonaleniu kompetencji kluczowych dla sukcesu w cyfrowym świecie?

  • Jak możemy stać się konkurencyjnym pracodawcą w oczach pokolenia Z – generacji pracowników przyszłości?

  • Czy nasz produkt/nasza usługa może stać się dla klientów w kontekście ich nowych wyzwań zawodowych czymś więcej niż tylko [tu wstaw przedmiot swojej działalności]? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Mam nadzieję, że te pytania pomogą ci sprostać wymaganiom pracowników przyszłości, przygotować swój biznes na nadchodzące zmiany i czerpać z nich maksymalne korzyści. Zgodnie z podsumowaniem, jakie znajdujemy w raporcie: Nie powinniśmy obawiać się zmian, ale raczej naszego nieprzygotowania na nie.

Przeczytaj pozostałe artykuły »

9 cech pracownika przyszłości 

Natalia Siwek PL

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że na naszych oczach odbywa się czwarta rewolucja przemysłowa. Jak nadążyć za rozwijającym się światem, w którym obcowanie z nowoczesnymi technologiami staje się codziennością?

Jak technologia zmienia rynek pracy? 

Izabela Malinowska PL

Jedyną stałą rzeczą w naszym życiu jest… zmiana. Jednak tempo, w jakim ewoluuje nasz świat, jeszcze nigdy nie było tak zawrotne, a same zmiany – tak nieprzewidywalne i dotykające właściwie wszystkich aspektów naszego życia.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy