X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Kto powinien zostać twoim głównym menedżerem ds. współpracy?

Scott Tapp, Morten T. Hansen  · 3 min

Kto powinien zostać twoim głównym menedżerem ds. współpracy?

Firmy potrzebują menedżera odpowiedzialnego za wewnętrzną integrację - głównego dyrektora ds. współpracy (Chief Collaboration Officer - CCO). Przedsiębiorstwa coraz częściej traktują współpracę jako element strategii wzrostu poprzez krzyżową sprzedaż produktów dotychczasowym klientom oraz innowacyjne połączenie dostępnych technologii. Te wysiłki na nic się jednak nie zdadzą, jeśli pracownicy nie będą efektywnie współpracować - między placówkami sprzedaży, jednostkami biznesowymi, departamentem sprzedaży, rozwoju produktu i marketingu.

Kto jest odpowiedzialny za taką współpracę? W większości współczesnych organizacji za poszczególne jednostki odpowiadają ich dyrektorzy - sprzedaży, marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi, pionu A czy pionu B. Oczywiście nieustannie im się przypomina, że mają grać zespołowo i współpracować z kolegami. Jednak często to nie wystarcza. Potrzebny jest ktoś, kto zaopiekowałby się całością, całościowo spojrzał na czynniki niezbędne dla zapewnienia dobrej współpracy wewnętrznej.

Można powiedzieć, że na tym polega rola dyrektora generalnego. To prawda. Jednakże dyrektor generalny nie może poświęcić temu zagadnieniu zbyt wiele czasu. Potrzebuje kogoś, kto zająłby się sprawą całościowo - głównego dyrektora ds. współpracy. Kto to powinien być? Nie proponujemy zatrudnienia nowego człowieka - kolejnego (kosztownego) przedstawiciela wyższej kadry zarządzającej. Naszym zdaniem, rolę tę należy powierzyć członkom obecnego zespołu kierowniczego. Oto pięciu kandydatów:

1. Dyrektor ds. technologii informacyjnej

To doskonały sposób na to, aby CIO wyszedł poza wąskie ramy technologii i przyjął ogólnoorganizacyjną perspektywę. Jeśli jesteś CIO pragnącym poszerzenia swojej roli i wniesienia wartości w rozwój firmy, to stajesz przed wyjątkową szansą.

2. Dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi

Dobra współpraca wymaga właściwych zachęt, ocen wyników, kryteriów awansu oraz rozwoju pracowników. Dlatego przyjęcie roli menedżera ds. współpracy przez szefa zasobów ludzkich wydaje się naturalnym rozwiązaniem. Wiąże się to z wyjściem poza sprawy kadrowe i współpracą z innymi menedżerami, jak choćby z CIO, nad opracowaniem holistycznego rozwiązania.

3. Dyrektor ds. operacyjnych

Jeśli twoja firma ma COO nadzorującego różne obszary działalności, to powierzenie mu odpowiedzialności za wewnętrzną współpracę wydaje się naturalnym przedłużeniem jego dotychczasowej funkcji.

4. Dyrektor finansowy

To mniej oczywisty wybór. Po co angażować do takiego zadania człowieka od liczb? Celem współpracy jest generowanie wartości ekonomicznej. To strategiczne poszukiwanie wartościowych projektów w całej firmie. Wielu dyrektorów finansowych nadzoruje również działania departamentu ds. strategii, dlaczego więc nie poszerzyć zakresu ich obowiązków o wewnętrzne inicjatywy strategiczne?

5. Dyrektor ds. strategii

Dobra współpraca polega na znajdowaniu i ustalaniu ważności obszarów synergii, a to zadanie, któremu sprosta menedżer odpowiedzialny za całościową strategię przedsiębiorstwa.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Istnieją również inni kandydaci, jak na przykład główny dyrektor ds. technologii w firmach z branży zaawansowanych technologii. Z kolei inni przedstawiciele kadry kierowniczej wyższego szczebla mniej nadają się do pełnienia tej funkcji: dyrektor sprzedaży, dyrektor krajowy oraz szefowie jednostek biznesowych. Wynika to z faktu, że na ogół są zbyt mocno skoncentrowani na swoich podstawowych obowiązkach.

Czym powinien zajmować się główny dyrektor ds. współpracy? Załóżmy, że funkcję obejmuje Brian, dyrektor ds. informatyki. Najpierw wspólnie z dyrektorem finansowym i dyrektorem ds. strategii powinien zidentyfikować strategiczne szanse współpracy wewnątrz organizacji - innymi słowy, opracować konkretny przypadek biznesowy. Powinien również zaangażować szefów jednostek biznesowych oraz dyrektora sprzedaży w opracowanie celów związanych z inicjatywami na rzecz współpracy - na przykład wielkość sprzedaży, jaką pozwolą wygenerować. Następnie Brian będzie musiał porozmawiać z dyrektorem ds. zarządzania zasobami ludzkimi i zapewnić, że oceny pracy, premie i awanse zostaną uzależnione od właściwej postawy na rzecz współpracy. Innymi słowy, musi tak dopasować działania wewnątrz organizacji, żeby zrealizować konkretny przypadek biznesowy.  
Wkrótce Brian przekona się, na czym polega rola dyrektora ds. współpracy. Ponieważ odpowiada za wszystkie wspólne przedsięwzięcia, musi ściśle współdziałać z innymi menedżerami. Jego zadanie polega na opracowaniu holistycznego rozwiązania na rzecz współpracy, z uwzględnieniem strategii, kadr, rozwoju produktu, rozwiązań sprzedażowych, marketingu i IT. Krótko mówiąc, musi wykazać się mistrzowskimi zdolnościami współpracy. Wybór odpowiedniej osoby na to stanowisko w mniejszym stopniu warunkowany jest pełnioną przez nią funkcją, a w większym - jej umiejętnościami i predyspozycjami do tego zadana. Wybierz człowieka, który potrafi współpracować.

Czy sądzisz, że przydałby ci się dyrektor ds. współpracy i kto powinien nim być?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Cztery typy »

Cztery kategorie menedżerów projektów 

Thomas Ritter , Carsten Lund Pedersen

Kategorie pracowników oraz szanse rozwojowe, które pracownicy ci potrafią najlepiej realizować, można przedstawić w dwóch wymiarach.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy