X
Następny artykuł dla ciebie

Budowanie nowoczesnych zespołów finansowych. Relacja ze spotkania Klubu CFO i Klubu HR

Urszula Wysocka PL

Zadania CFO w organizacji zmieniają się bardzo dynamicznie. To zarówno dyrektor finansowy, zarządzający finansami firmy, jak i strateg współkreujący i współrealizujący rozwój biznesowy przedsiębiorstwa. Jednym z najważniejszych wyzwań stawianych obecnie przed CFO jest budowanie nowoczesnych zespołów zajmujących się finansami. I tu również liczą się inne niż dotychczas role dyrektora finansowego – lidera zmiany, który potrafi utrzymać pozytywną energię w firmie przy realizacji planów strategicznych czy trenera inspirującego pracowników do rozwoju. Podczas spotkania networkingowego Klubu CFO i Klubu HR 27 listopada 2019 r. omówiliśmy kluczowe kwestie dotyczące efektywnej współpracy między działami.

Stworzenie dobrze funkcjonujących zespołów finansowych, wpisujących się w dynamiczną biznesową rzeczywistość organizacji, jest wymagającym zadaniem. Wymaga płynnego wdrażania innowacji strategicznych oraz motywowania innych do efektywnej pracy. To często duża zmiana dla pracowników, nowe role, nowe standardy i nowa jakość.

Temu wyzwaniu poświęcone było spotkanie Klubu CFO „Budowanie nowoczesnych zespołów finansowych – jak CFO może czerpać z wiedzy HR?”, na które zaproszeni zostali również menedżerowie HR. Wspólnie dyskutowaliśmy o tym, w jakim kierunku rozwijać zespół finansowy oraz jakie kompetencje jego pracowników są potrzebne obecnie, a jakie będą wymagane jutro.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Przed zespołem finansowym staje wiele wyzwań, które wymuszają na jego członkach i samych CFO rozwój kompetencji nie tylko twardych, merytorycznych, technicznych, ale coraz częściej tych miękkich – jak zaangażowanie, kreatywność czy współpraca. Podczas spotkania w inspirujący sposób przedstawił to Adam Marczak, dyrektor działu skarbca Eurocash S.A.

Spotkanie było też okazją dla uczestników do zastanowienia się nad swoimi zespołami – jakie role pełnią ich członkowie. Cytując dr. Mereditha Belbina: „Zespół nie jest zbiorowiskiem ludzi z nazwami stanowisk. To zgromadzenie jednostek, z których każda posiada role akceptowane przez innych. Członkowie zespołu poszukują odpowiednich ról i wypełniają najefektywniej te, które są dla nich najbardziej naturalne”.

Warto przyjrzeć się swoim pracownikom, zaangażować ich do zadań najbardziej odpowiadających ich kompetencjom i cechom charakteru. Dzięki temu pracownicy będą czuli się zmotywowani, a zespół będzie sprawnie funkcjonował i rozwijał się. W tym często trudnym wyzwaniu dla CFO może pomóc dział HR. O korzyściach płynących ze współpracy z różnymi centrami kompetencyjnymi mówiła Joanna Samsel, HR Business Partner i trener. Przedstawiła również kompetencje przyszłości, które powinny być ważne także dla zespołu CFO: inteligencja emocjonalna, myślenie adaptacyjne, umiejętność szybkiego uczenia się, interdyscyplinarność i zdolność do współpracy wirtualnej.

Bardzo ważnym aspektem rozwoju pracowników jest zrozumienie ich potrzeb adekwatnie do pokolenia, które reprezentują. Każda generacja ma swoje specyficzne potrzeby i oczekiwania, a menedżerowie powinni brać to pod uwagę, motywując i angażując ich do nowych zadań. W jaki sposób słuchać swoich pracowników, aby ich rozwijać, opowiadał Andrzej Targosz, prezes Eventory.

W doskonaleniu kompetencji członków zespołu finansowego mogą pomóc strategie, które przedstawiła Urszula Wysocka, ekspert ICAN Institute / „Harvard Business Review Polska”:

– personalizacja: dopasowanie ścieżki rozwoju do dotychczasowych doświadczeń pracownika, jego celów biznesowych oraz zainteresowań; – transparentność: komunikacja z pracownikami, przedstawianie strategii firmy, wymagań wobec zatrudnionych w niej osób i zmieniających się oczekiwań na rynku pracy; – inicjatywy wewnątrz i na zewnątrz firmy: budowa zwinnych zespołów, kreowanie kultury ciągłego uczenia się w firmie, ale również korzystanie z wiedzy ekspertów zewnętrznych i angażowanie ich do działań wspierających rozwój pracowników.

Rozwój członków zespołu finansowego jest dużym wyzwaniem, ale, jak pokazują doświadczenia wielu CFO, możliwym do realizacji. Ważna jest świadomość CFO, jego koncepcja rozwoju zespołu oraz współpraca z HR. Połączenie tych trzech czynników może przynieść bardzo dobre efekty, skutkując powstaniem spójnego, zmotywowanego zespołu, kompetencyjnie dopasowanego do wyzwań organizacji i wspierającego ją w rozwoju.

Potwierdzili to uczestnicy debaty, która odbyła się podczas spotkania: Magdalena Białek – kierownik regionu rekrutacji stałych, Grupa Progres, Marcin Andziak – Head of Finance and Distribution, Servier Polska Sp. z o.o., Rafał Dembe – dyrektor finansowy, Unilink Cash Sp. z o.o. i Bartek Ostrowski – UBS Head of Group Finance & Senior Delivery Head for EMEA‑Poland. Dzieląc się swoim doświadczeniem, wszyscy jednomyślnie stwierdzili, że warto angażować swoich pracowników, wyprowadzać ich poza strefę komfortu, stawiać przed nimi nowe wyzwania i stwarzać nowe możliwości. Robiąc to wszystko, możemy być miło zaskoczeni tym, jakich ludzi mamy w zespołach. Bardzo ważne jest również, aby pracownicy pasowali do kultury organizacji. A w tych wszystkich wyzwaniach może pomóc HR.

Spotkanie prowadziła Urszula Wysocka – ekspert ICAN Institute / „Harvard Business Review Polska”

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy znasz się na finansach »

Czy twoi współpracownicy znają się na finansach? 

Joe Knight , Karen Berman

Co menedżerowie tak naprawdę rozumieją z finansów? Poszukaliśmy odpowiedzi i okazało się, że… niewiele.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy