X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Zmiany, które nieustannie zachodzą w gospodarce i technologiach, mają również wpływ na charakter naszej pracy. Posiadanie znakomitej posady nie jest już gwarancją sukcesu; posiadane kompetencje nie zależą już od tego, co wiemy – bardziej liczy się też fakt posiadania poszukiwanego produktu niż zasobność naszych klientów.

Witaj w nowej rzeczywistości pracy, gdzie twoja kariera zależy od tego, czy jesteś wyraźnym sygnałem w zalewającym nas ze wszystkich stron zgiełku kapitału ludzkiego. Aby to osiągnąć, będziesz musiał nauczyć się trzech rzeczy: jak dbać o własną markę, jak być przedsiębiorczym i co zrobić, by stać się „hiperkonektorem”, cyfrowym przewodnikiem.

Dbałość o własną markę wymaga wyrazistości, która przebija się przez bezkształtny szum kapitału ludzkiego. Im silniejsza jest twoja marka, tym bardziej stajesz się wyrazisty. W dzisiejszym świecie dbałość o własną markę oznacza więcej niż jakikolwiek talent, nie tylko dlatego, że rynek masowy nie jest w stanie - albo nie chce - odróżnić marki od talentu.

Wszyscy posiadamy jakieś indywidualne, wyróżniające nas cechy, ale jeżeli nie zbudujemy sobie przy okazji marki, nasza wyjątkowość pozostanie niezauważona. Posiadanie marki wiąże się z pokazywaniem naszej wyjątkowości i to w wyrazisty, przewidywalny i istotny sposób. Dlatego właśnie David Beckham i Lady Gaga odnoszą większe sukcesy niż ich bardziej utalentowani konkurenci - zrozumieli, że bycie zjawiskiem marketingowym jest ważniejsze niż wykazywanie się wyjątkowymi umiejętnościami piłkarskimi czy talentem muzycznym i w większym stopniu niż ich koledzy i koleżanki po fachu skoncentrowali się na dbaniu o własną markę.

Siła marki

Silne marki wywołują silne reakcje i są proste. Umiejętne lansowanie własnej marki oznacza pozbycie się ze swojego publicznego image'u wszystkiego, co zbędne, innymi słowy: dążąc do „doskonałości” - którą, jak mawiał Antoine Saint‑Exupery - „osiągamy, nie wtedy jak nie ma już nic do dodania, tylko wtedy, kiedy nie można już niczego ująć”.

Przedsiębiorczość polega na dodawaniu wartości dla społeczeństwa, niszcząc stary porządek i wprowadzając nowy - polega na przekształcaniu teraźniejszości w przeszłość poprzez tworzenie lepszej przyszłości.

Wszyscy jesteśmy zajęci różnymi rzeczami, ale tak naprawdę liczą się tylko te działania, które są przedsiębiorcze z natury. Przedsiębiorczość to różnica między byciem zaganianym a faktycznym robieniem czegoś konkretnego; dostrzegając tę różnicę niektórym udaje się nie wypaść z rynku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy jesteś wszechstronnym pracownikiem? »

Niech żyje wszechstronność 

Vikram Mansharamani

Specjaliści zaczęli rządzić, wspinając się na coraz wyższe stanowiska. Przyszłość może jednak należeć do osób wszechstronnych.

Wojna o talenty

Wszystko, co nie jest zoptymalizowane czy zautomatyzowane, zależy od czynnika ludzkiego, i każda interakcja między ludźmi jest interakcją biznesową. Obecnie najważniejszym towarem w obszarze kapitału ludzkiego są ludzie, którzy potrafią rozwijać biznes, czyli pracować nad nim a nie tylko realizować cel działalności podstawowej.

Dzisiejsza wojna o talenty jest wojną o rozpoznanie, zadbanie o rozwój i zatrzymanie w firmie prawdziwych innowatorów. Niełatwo znaleźć takich ludzi, trudno się nimi zarządza, a jeszcze trudniej zatrzymać ich w firmie. Przedsiębiorczość polega na byciu innowatorem; taka osoba jest wyrazistym sygnałem, wszyscy pozostali odgrywają rolę szumu. Jeżeli jesteś nieproduktywny, łatwo cię wymienić albo przesunąć.

Niezależnie czy jesteś na samozatrudnieniu czy na etacie, czy pracujesz w dużej firmie czy też prowadzisz własną działalność gospodarczą, sukces zależy od twojej umiejętności zaproponowania czegoś nowego, nowych rozwiązań bieżących problemów; nowych usług czy produktów; itd. Wszystko, co nie jest nowe, jest stare, a jeżeli stare rzeczy to znaczy, że utknąłeś w przeszłości. W erze przedsiębiorczości twoja przyszłość jest nowa, a twoja wartość zależy od umiejętności wykonywania działań w sposób innowacyjny. Jak zauważył nieoceniony Alan Kay: „zmiana, która ma się dokonać, jest warta 80 punktów na skali IQ”.

Na czym należy się skupić?

Bycie hiperkonektorem polega na byciu wyrazistym sygnałem w morzu danych, wpływając w ten sposób na kształt fali - świadomości - społeczności, w której się poruszamy.

Wszyscy jesteśmy obecni w sieci, ale znaczenie ma fakt bycia ważnym punktem łączącym wiele ścieżek. Bycie hiperkonektorem nie polega na tym, by być obecnym w sieci 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu; chodzi o to, by optymalizować dla innych ich obecność i doświadczenia w sieci.

Jeżeli nie jesteś hiperkonektorem, filmami, które oglądasz będzie się interesował jedynie Netflix, a to, gdzie zjadłeś drugie śniadanie, obejdzie co najwyżej twoich najbliższych znajomych. Kiedy jednak osiągniesz już ten status, tysiące ludzi będzie oglądało polecane przez ciebie filmy, a twoje rekomendacje gastronomiczne będą miały wpływ na komentarze wystawiających oceny na TripAdvisor. W erze przesytu informacji, fakt bycia godnym zaufania źródłem informacji jest dobrem rzadkim a poszukiwanym - jest to cyfrowy odpowiednik bycia autorytetem intelektualnym i najnowszym etapem w ewolucji marketingu.

Ludzka wiedza przekracza rozmiarami „naczynia”, w których może się pomieścić. Wikipedia czy Google już nie wystarczą, podobnie Biblioteka Kongresu USA. Hiperkonektorzy to krok we właściwym kierunku. Każdy może zamieścić na YouTube swoje wideo albo ćwierknąć coś na Twitterze, ale tylko nieliczni są w stanie skierować nas do treści, z którymi chcemy się zapoznać.

Obecnie najważniejszą formą wiedzy, jest umiejętność szukania. W istocie umiejętność wyszukiwania pożądanych treści jest teraz niemal równie ważna jak umiejętność ich tworzenia. W erze cyfrowej hiperkonektor jest czynnikiem kreatywnym, gdyż w sytuacji przesytu informacji, gdzie każdy tworzy własne treści, tym, co się naprawdę liczy jest umiejętność sprawnego poruszania się w morzu informacji.

Krótko mówiąc, twoja przyszłość zależy od twoich umiejętności w trzech obszarach: zbudowania własnej marki, bycia innowatorem oraz hiperkonektorem. Troszcząc się o swoją osobowość i reputację, możesz zapracować sobie na solidną markę; dbając o rozwój własnych pomysłów i podważając status quo, utorujesz sobie drogę do statusu innowatora; a przerzucając most nad przepaścią rozdzielającą wiedzę społeczności a powszechnymi obiektami zainteresowania, staniesz się hiperkonektorem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak osiągnąć sukces? »

Zrób karierę - idealną! 

Monique Valcour

Ponad dwie trzecie osób nie odczuwa zainteresowania swoją pracą. Czy należysz do tej grupy?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy