X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

CFO jako skuteczny lider. Relacja ze spotkania networkingowego Klubu CFO

Dominika Dubielecka PL  · 2 min

CFO jako skuteczny lider. Relacja ze spotkania networkingowego Klubu CFO

W ostatnich czasach zakres obowiązków CFO uległ znaczącym zmianom. Dziś dyrektorzy finansowi muszą sprostać zupełnie nowym wyzwaniom. Odpowiadają za strategię, kreują przyszłość firmy, tworzą wartości i zarządzają zespołami – jednym słowem, stają się liderami. Na spotkaniu omówiliśmy rolę CFO jako lidera i strategicznego partnera biznesu.

Spotkanie otworzyła dr Urszula Wysocka, opiekun merytoryczny Klubu CFO oraz Ekspert ICAN Institute, witając zgromadzonych gości. Przybliżając tematykę wydarzenia, zwróciła uwagę na zmieniające się obecnie role CFO. Jak podkreśliła dr Wysocka, dziś dyrektor finansowy nie zajmuje się tylko kwestiami księgowo‑finansowymi, lecz także jest jednym z najważniejszych menedżerów i liderem zmian w organizacji. Aby sprostać temu trudnemu zadaniu, CFO musi rozwijać swoje kompetencje liderskie i łączyć umiejętności z różnych dziedzin. Skuteczne przywództwo wymaga bowiem od CFO nie tylko wysoko rozwiniętych kompetencji twardych, lecz także umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, również w kontekście współpracy z CEO.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Następnie głos zabrał Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę w Instytucie CIMA, mówca i uczestnik konferencji poświęconych przyszłości biznesu i zawodu finansisty, który przybliżył zadania i role CFO w organizacji. Obecnie model operacyjny finansów obejmuje zarówno funkcje księgowo‑finansowe, jak i te związane z tworzeniem wiedzy i wartości organizacji. Wśród tych funkcji możemy wyróżnić dostarczanie biznesowi prognoz rozwoju działalności, wsparcie rozwoju przedsiębiorstwa i jego innowacyjności, a także wdrażanie rozwiązań automatyzujące transakcyjne procesy finansowe. Jak pokazuje najnowszy raport CIMA „Future of Finance”, aż 64% uwagi ekspertów ds. rachunkowości zarządczej (management accountants) koncentruje się na tworzeniu wartości.

W dzisiejszych czasach możemy porównać CFO do nawigatora i drugiego pilota. W pierwszej roli dyrektor finansowy odpowiada za gromadzenie i analizę danych, które dostarczają organizacji niezbędnej wiedzy. Następnie – jako drugi pilot w zespole – CFO dzięki zdobytej wiedzy wpływa na zespół i jego działania oraz wdraża rozwiązania. Poszczególne funkcje CFO i związki między nimi pokazuje poniższy wykres.

CFO jako skuteczny lider. Relacja ze spotkania networkingowego Klubu CFO

Kreowanie nowej wartości dla organizacji nieodłącznie wiąże się z przywództwem, dlatego tak ważne jest rozwijanie kompetencji liderskich przez CFO. O sposobach tworzenia kreatywnego zespołu opowiedziała Anna Gregorczyk, Dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Przedsiębiorstw w Banku Millennium. Jak zatem zadbać o kreatywność swoją i pracowników? Przede wszystkim należy zbudować odpowiednią kulturę pracy, która powinna stwarzać przestrzeń do rozwoju i nieszablonowego działania. Takie możliwości daje kultura stałego uczenia się. Zgodnie z nią dyrektorzy finansowi jako liderzy wspierają krytyczne myślenie i odwagę wypowiadania się oraz rozbudzają ciekawość świata w zespole, a także udzielają wartościowych informacji zwrotnych i nagradzają stałe uczenie się. Ważna jest również otwartość i różnorodność. Zespół składający się z osób o różnym charakterze, odmiennych umiejętnościach i sposobach działania wzajemnie się motywuje i pobudza swoją kreatywność.

CFO jako skuteczny lider. Relacja ze spotkania networkingowego Klubu CFO

Bycie liderem to niełatwe zadanie, które wymaga od CFO kompetencji miękkich. To właśnie od nich zależy aż 80% sukcesu przywódcy. Aby stać się inspirującymi liderami, dyrektorzy finansowi powinni skupić się na następujących czynnościach: uważnym słuchaniu, koncentrowaniu się na interakcji, przekazywaniu wartościowych treści oraz odnajdywaniu i podkreślaniu potencjału rozwoju w innych. Najważniejszą rzeczą jest jednak… bycie autentycznym. Tylko dzięki naturalności można osiągnąć zaufanie zespołu i stać się prawdziwym autorytetem. Jak podkreślił Marek Młotek‑Kucharczyk, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy w PEKAES Sp. z o.o., „CFO musi być coraz bardziej interdysplinarny, tj. stale rozwijać swoje kompetencje w obszarach innych niż finansowe. Musi być świadomym uczestnikiem całości procesów w przedsiębiorstwie, w szczególności sprzedaży i operacji. CFO współtworzy zespół, który wspólnie odpowiada za kreowanie przyszłości i realizację strategicznych celów.”

Spotkanie zakończyła debata „CEO i CFO – współpraca i wspólne zarządzanie firmą”, w której udział wzięli Jacek Kaczmarek (Dyrektor Departamentu Finansowego PFR Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.), Piotr Miednik (CFO, ValueLogic), Marek Młotek‑Kucharczyk (Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy, PEKAES Sp. z o.o.), Agnieszka Popko (Managing Director, Członek Zarządu ds. Finansowych, ECE Projektmanagement Polska Sp. z o.o.) oraz dr Urszula Wysocka (Ekspert ICAN Institute). Podczas debaty rozmawialiśmy o oczekiwaniach obydwu stron w zakresie współpracy i wspólnego zarządzania firmą. To była wyjątkowa okazja, by wziąć udział w ciekawej dyskusji oraz wymienić się poglądami i doświadczeniami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: O poprawie współpracy dyrektora finansowego i radcy prawnego »

Jak dyrektor finansowy i radca prawny mogą lepiej współpracować w twojej firmie? 

Ten kluczowy dla firmy sojusz zasługuje na znacznie głębszą analizę oraz wykorzystanie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy