X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Miękkie umiejętności wielkich organizacji cyfrowych

Alexandra Samuel  · 4 min

Miękkie umiejętności wielkich organizacji cyfrowych

Inteligentne firmy dobrze wiedzą, że wdrożenie nowych technologii w miejscu pracy nie jest li tylko kwestią sprzętu (hardware) lub oprogramowania (software), lecz przede wszystkim czynnika ludzkiego (wetware). Jeśli zależy ci na stworzeniu dynamicznej firmy, która potrafi optymalnie wykorzystać kolejne fale innowacji technologicznych, potrzebujesz pracowników potrafiących dostosować się do zachodzących zmian.

Oznacza to zadbanie, aby wszystkie osoby w twojej firmie prezentowały umiejętności i postawy, które pomogą im skutecznie się przystosować, gdy będziesz wprowadzać nowe narzędzia takie jak Slack, Basecamp czy nawet Google Drive. Ale na czym w istocie polegają owe umiejętności cyfrowe? Może się okazać, że są one znacznie bardziej znajome i mniej zaawansowane technicznie, niż sądzisz. Oto sposoby budowania miejsca pracy, które łatwiej przystosuje się do technologii cyfrowych:

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Myślenie zorientowane na cele

Niezwykle łatwo ulec presji wprowadzenia najnowszej superplatformy lub narzędzi. Niemniej większość osób chętnie przyjmuje tylko takie technologie, które faktycznie pomagają im coś osiągnąć. Przyjmij więc, że nie wszystkie narzędzia zostaną zaakceptowane przez wszystkich pracowników - daj im możliwość wyboru tych spośród nich, które faktycznie pomogą im skutecznie pracować. Zadbaj, aby inercja (lub, inaczej mówiąc, technofobia) nie zniechęciła ich przed przyjęciem potencjalnie korzystnych dla nich technologii - opisuj konkretne problemy, korzyści oraz sytuacje, które technologie te mogą rozwiązać. Naucz pracowników, aby zaczynali wszystkie procesy wdrożenia technologicznych nowości od określenia konkretnych celów, które można dzięki nim osiągnąć - pomoże to w skuteczniejszym korzystaniu z każdego z tych narzędzi.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Umiejętności współpracy

Narzędzia współpracy takie jak Google Docs lub Basecamp nie zastąpią umiejętności, jakie zdobywamy najczęściej już w przedszkolu. Jeśli twoi pracownicy nie potrafią „ładnie się razem bawić”, wyposażenie ich w narzędzia komunikacji nie zmieni skłonności do chomikowania wiedzy czy nieinformowania się nawzajem o postępach w realizacji zadań. Skuteczne zastosowanie oprogramowania wspomagającego współpracę w organizacji będzie możliwe jedynie, jeśli uda ci się rozwijać kulturę wzajemnego zaufania i nagradzać nie tylko indywidualny wkład, lecz również pracę zespołową. Nawet w zespołach charakteryzujących się wysoką kulturą współpracy mogą się zdarzać osoby, które mają kłopoty z dzieleniem się wiedzą: pomóż im doskonalić umiejętność współdziałania, zawężając zakres przekazywanej przez nie wiedzy, a jednocześnie poszerzając zastosowanie narzędzi współpracy, aż wymiana informacji stanie się dla nich czymś naturalnym.

Umiejętności komunikacji

W miarę jak organizacje w coraz większym stopniu komunikują się za pośrednictwem internetu, często okazuje się, że osoby, które świetnie porozumiewają się w realnym świecie, piszą lakoniczne e‑maile lub na odwrót - mają skłonność do spoufalania się lub nadmiernej gadatliwości. Pomóż pracownikom w budowaniu umiejętności skutecznej komunikacji w internecie, udostępniając warsztaty lub zasoby, które uwidoczniają różnice pomiędzy komunikacją w sieci i poza nią - np. to, jak łatwo kogoś źle zrozumieć lub urazić. Rozwijaj kulturę tolerancji dla różnych stylów internetowej komunikacji i ucz pracowników, aby jak najszybciej przechodzili z rozmową do „realu” (najlepiej twarzą w twarz, a gdy to niemożliwe - telefonicznie), gdy tylko pojawi się napięcie lub wrogość.

Umiejętność uczenia się

Uczenie się posługiwania nowymi technologiami jest umiejętnością samą w sobie. Większość entuzjastów technologii lubi proces przyswajania nowych umiejętności - ale nie dla wszystkich opanowanie nowej platformy oprogramowania będzie dobrą zabawą. Dobrze jest pomóc pracownikom w uświadomieniu sobie istnienia różnych stylów przyswajania technologii; nawet jeśli nie uda się im odnaleźć preferowanego przez nich sposobu, ułatwi to im dostosowanie się do przyszłych innowacji. Podczas gdy część użytkowników lubi czytać instrukcje lub oglądać filmiki instruktażowe, inni wolą samodzielnie zgłębiać tajniki programu lub urządzenia, sięgając po instrukcję wyłącznie w razie potrzeby; jeszcze inni wymagają, aby ktoś z nimi usiadł i krok po kroku wyjaśnił, jak korzystać z nowego narzędzia. Oferując różnorodne wsparcie - i zachęcając pracowników, aby zorientowali się, które podejście najlepiej im służy - pomożesz członkom zespołu w łatwiejszym przejściu przez proces adaptacji.

Umiejętności rozwiązywania problemów

Nic tak nie psuje radości z korzystania z nowego oprogramowania jak nieoczekiwane zawieszanie się aplikacji lub frustracja, że narzędzie po prostu nie działa. Konieczność zwracania się do działu IT z prośbą o rozwiązanie każdej awarii lub wyjaśnienie wątpliwości ogranicza możliwości korzystania z nowych technologii - szczególnie jeśli pracownicy muszą czekać na reakcję dzień lub dwa. Lepiej nauczyć członków zespołu samodzielnego rozwiązywania podstawowych problemów - googlowania komunikatów o błędach lub precyzyjnego formułowania problemów, aby mogli znaleźć rozwiązania w sieci. Te same umiejętności pomogą w bardziej precyzyjnym tworzeniu zgłoszeń o błędach, co umożliwi uzyskanie skutecznej pomocy technicznej, kiedy naprawdę będzie potrzebna.

Zabawa

Choć wdrożenie technologii w pracy jest uzależnione od wielu praktycznych umiejętności, nic bardziej nie wpłynie na jej pozytywne przyjęcie niż oswajanie się z nią poprzez zabawę. Pracownicy, którzy faktycznie lubią korzystać z komputerów i urządzeń - ci, którzy traktują je jak zabawki - znacznie chętniej skorzystają z okazji, aby się nimi efektywnie posługiwać. Wbuduj w narzędzia biurowe elementy humoru i zabawy - na przykład wybieraj narzędzia, które w żartobliwy sposób formułują komunikaty (takie jak Slack) lub nadawaj projektom zabawne nazwy w aplikacji Basecamp - albo, jeszcze lepiej, zachęcaj pracowników, aby szukali sposobów rozwijania osobistych zainteresowań i hobby za pomocą technologii. Im bardziej pracownicy będą kojarzyć technologię z zabawą - a nie tylko z zestawieniami wydatków czy prezentacjami dla klientów - tym łatwiej im będzie przyjmować kolejne fale innowacji technicznych.

Oczywiście zawsze znajdą się osoby, u których nie trzeba rozwijać takich postaw lub umiejętności: to entuzjaści technologii i miłośnicy nowinek, którzy i tak poświęcają swój czas w wieczory oraz weekendy, aby się z nowościami zapoznawać. Spraw, aby osoby te stały się partnerami w budowaniu przyjaznej technologii kultury organizacyjnej i wykorzystaj ich zaraźliwy entuzjazm, aby ułatwić przyjęcie technologii pozostałym pracownikom. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zbudować dobrą kulturę organizacji?»

6 składowych wyższej kultury organizacyjnej 

John Coleman

Dzięki wyższej kulturze organizacyjnej spółka może osiągać 20-30% lepsze wyniki niż firmy konkurencyjne.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Alexandra Samuel

Prelegentka, badaczka, współpracuje z czołowymi firmami na całym świecie, pomagając im w zrozumieniu klientów online oraz tworzeniu raportów badawczych.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy