Magazyn

Lekcje z poprzednich kryzysów
Najnowsze wydanie

Nr 206-207, kwiecień - maj 2020

Lekcje z poprzednich kryzysów

Jak sięgnąć pamięcią, co kilka lat dopadają nas kryzysy ekonomiczne, katastrofy naturalne czy epidemie, które w większym lub mniejszym stopniu odciskają się na światowych gospodarkach. Wystarczy tylko wspomnieć pęknięcie bańki internetowej na początku nowego stulecia, kryzys finansowy z 2008 roku, huragan Harvey z 2017 roku czy pandemię świńskiej grypy z 2009 roku. Jak dotąd jednak kryzysy te albo omijały Polskę albo dotykały ją w nieznacznym stopniu. Obecna sytuacja z całą pewnością to zmieni. Już dziś zdajemy sobie sprawę, że pandemia koronawirusa przekroczy swoim zasięgiem i skutkami wszystkie wspomniane katastrofy. Dla globalnej gospodarki będzie to oznaczać najgłębsze załamanie od czasu wielkiego kryzysu z lat trzydziestych XX wieku.

Czy liderzy są w stanie ochronić swoje firmy przed skutkami obecnego kryzysu? Jeśli tak, to w jaki sposób? Choć nikt nie poda uniwersalnej recepty, warto sięgnąć do przeszłości, by wzorować się na wybitnych przywódcach, którzy potrafili przeprowadzić swoje firmy przez najpoważniejsze załamania.

O kryzysach większość z nas myśli jako o zagrożenia. Warto jednak pamiętać, że może być on również szansą na rozwój. Niesprzyjające czasy to bowiem dobry czas dla biznesu na szukanie nowych obszarów działalności.

Choć czasy są niełatwe, w tej niepewnej rzeczywistości życzę Państwu mądrych, przemyślanych decyzji biznesowych, dzięki którym wasze organizacje wejdą na nowy, może wyższy, może inny, poziom funkcjonowania.

Witold Jankowski

redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska”

Ponadto w numerze:

  • Jak wykorzystać szansę na przyśpieszenie transformacji i dynamiczny rozwój firmy w czasie kryzysu?
  • Dlaczego w czasie recesji warto inwestować w innowacje?
  • Co utrudnia kobietom robienie kariery?
  • Jak właściwie się zachowywać, zwalniając pracownika?
  • Z jakimi wyzwaniami borykają się prezesi z awansów wewnętrznych?
  • Lista artykułów

    Nr 206-207, kwiecień - maj 2020

    Trendy

    Czy masz plan awaryjny, by przetrwać pandemię?

    Ogłoszenie pandemii przez WHO i decyzje wielu rządów zaskoczyły niejednego przedsiębiorcę. Jeszcze kilka tygodni temu mało który z nich przypuszczał, że funkcjonowanie firm może stanąć pod znakiem zapytania z powodu „jakiegoś tam” wirusa. Dlaczego nie byli przygotowani na tak nieoczekiwany obrót spraw? Dlaczego nie przygotowali planu awaryjnego?

    Big data w walce z koronawirusem

    PREMIUM

    Z zalewających nas co dzień wiadomości można wysnuć wniosek, że decydenci stoją przed niemożliwym wyborem: ratować życie czy źródła utrzymania.

    Kryzys kuźnią prawdziwych przywódców

    PREMIUM

    Żyjemy w czasie globalnego kryzysu zdrowotnego, który nie ma precedensu w nowoczesnych dziejach. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, rządom, korporacjom, szpitalom, szkołom i innym organizacjom potrzeba „prawdziwych przywódców”. 

    Obstawać przy swoim czy ustąpić?

    Jeśli ktoś przedstawi ci dowód na to, że podjąłeś złą decyzję, czy zrobisz lepsze wrażenie, trwając przy swoim stanowisku czy też przyjmując nowy punkt widzenia? Z serii badań wynika, że to zależy od kontekstu. 

    Elektroniczna bariera językowa

    Dzięki telefonii komórkowej wiele wschodzących gospodarek przeskoczyło etap infrastruktury kablowej. Jednak pomimo wysokiego stopnia penetracji tych rynków przez sieci komórkowe problemów nie brakuje.

    Ilu pracowników tymczasowych opłaca się zatrudniać

    Agencje rekrutacyjne od dawna wychwalają korzyści płynące z zatrudniania ludzi na konkretny okres. Za sprawą tego podejścia firmy mogą reagować w elastyczny sposób na zmiany warunków rynkowych i jednocześnie uniknąć kosztów przerostu personelu. 

    Jak zapobiec zanikowi współpracy z powodu rankingów pracowników

    Powszechna praktyka klasyfikowania członków personelu ze względu na efektywność ich pracy ma pewną wadę: pracownicy mogą być mniej skorzy do współpracy ze swoimi kolegami z obawy, że na tym stracą. 

    Pośpieszny osąd

    Menedżerowie odpowiedzialni za rekrutację potrafią trafnie wskazać społeczno-ekonomiczny rodowód kandydata niemal w tej samej chwili, w której usłyszą jego pierwsze słowa – a te spostrzeżenia mogą skłaniać ich do faworyzowania kandydatów z klas wyższych.

    Najbardziej udane transformacje organizacyjne ubiegłej dekady

    Nigdy dotąd zdolność do adaptacji nie miała dla firm tak wielkiego znaczenia jak dzisiaj.

    Krytyka ze strony podwładnego dobrze wpływa na kreatywność

    PREMIUM

    Yeun Joon Kim z University of Cambridge i Junha Kim z Ohio State University przeprowadzili eksperyment w koreańskiej firmie z branży zdrowej żywności. 

    Nie wszystkie wpisy w mediach społecznościowych mają takie samo znaczenie

    Marketingowcy coraz intensywniej korzystają z mediów społecznościowych, aby zwiększyć zaangażowanie klientów. W tym celu często zamieszczają wpisy przed wydarzeniami takimi jak koncerty i mecze, w trakcie ich trwania i po ich zakończeniu.

    Samotni wynalazcy również są w cenie

    Wnioski płynące z wielu badań przekonują nas, że przełomowe innowacje są częściej dziełem zespołów niż pojedynczych osób; niektórzy obserwatorzy twierdzą wręcz, że postać samotnego wynalazcy jest mitem.

    Okiem czytelnika

    Pandemia to czas, aby zachować się odpowiedzialnie

    Na temat sytuacji w branży ubezpieczeń i dobrych praktyk w sytuacji zagrożenia redakcja „Harvard Business Review Polska” rozmawia z prezesem zarządu Warty Jarosławem Parkotem.

    Temat numeru

    Praktyczne lekcje z przeszłości

    PREMIUM

    Pandemia Covid-19 wymyka się wszelkim klasyfikacjom. Nie przypomina żadnego z poprzednich kryzysów, przez co tradycyjne podejście do reagowania kryzysowego może nie wystarczyć.

    Przywództwo pod ostrzałem… rakietowym

    PREMIUM

    Skupienie uwagi na sprawach firmy w kraju ogarniętym wojną wydaje się skrajną nieodpowiedzialnością. Ale dopiero pod artyleryjskim ostrzałem możemy się przekonać, ile warte są nasze zdolności przywódcze.

    Zdobywanie przewagi konkurencyjnej w trudnych warunkach

    PREMIUM

    Niesprzyjające otoczenie biznesowe może być dla przedsiębiorców źródłem wielu szans.

    Jak ocalała druga elektrownia w Fukushimie

    PREMIUM

    Słysząc słowa "katastrofa w Fukushimie", większość z nas myśli o elektrowni jądrowej Fukushima Daiichi, zniszczonej przez trzęsienie ziemi i tsunami, które nawiedziły Japonię w marcu 2011 roku. W efekcie klęski żywiołowej doszło do stopienia w niej trzech rdzeni i eksplozji w trzech reaktorach.

    Otwarta innowacyjność: recepta na trudne czasy

    PREMIUM

    Podejmując odpowiednie kroki strategiczne, można zredukować koszty badań i rozwoju bez szkody dla potencjału wzrostu w przyszłości. 

    Dobre praktyki

    Telepraca w branży produkcyjno-dystrybucyjnej? Tak, to możliwe!

    Dzięki wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań na długo przed ogłoszeniem pandemii Food Ingredients Group jest gotowa nie tylko na to, aby przetrwać ten trudny czas, ale także na to, co przyjdzie po nim.

    Jak to zrobiłem

    Być pionierem w kontrowersyjnej branży

    Skutecznym, choć dość kontrowersyjnym, sposobem na zdobycie pozycji lidera na danym rynku jest rozpoczęcie inwestycji w czasie, gdy jest to jeszcze rynek nie do końca uregulowany od strony prawnej. 

    Punkt widzenia

    Potrzeba nowych umiejętności

    Ireneusz Borowski, Country Manager na Polskę w Dassault Systèmes, rozmawia z redakcją „Harvard Business Review Polska” na temat pracowników przyszłości.

    Koncepcje

    Innowacyjność z dala od Doliny Krzemowej

    PREMIUM

    Jaką receptę na sukces mają start-upy działające w nieoczekiwanych miejscach.

    Co naprawdę utrudnia kobietom karierę

    PREMIUM

    Przeszkoda leży gdzie indziej, niż uważa większość ludzi.

    Przepis na sukces prezesa z awansu wewnętrznego. Rady od menedżerów, którym się udało

    PREMIUM

    Kiedy firma mianuje prezesem jednego ze swoich dotychczasowych menedżerów wyższego szczebla, wydaje się, że proces przekazania władzy przebiegnie bez przeszkód. Awans często bywa ukoronowaniem lat – a nawet dziesięcioleci – ciężkiej pracy. Prezes, który wywodzi się z firmy, prawdopodobnie wcześniej pracował w zarządzie lub kierował dużym oddziałem, więc nawiązał relacje ze wszystkimi członkami wyższej kadry menedżerskiej i cieszy się zaufaniem rady nadzorczej.

    Zarządzanie sobą

    Zwalniając pracownika, okaż empatię

    PREMIUM

    Poznaj właściwe i niewłaściwe zachowania menedżerów wobec zwalnianych osób.

    Studium przypadku

    Realizować marzenia czy zostawić je za sobą?

    PREMIUM

    Słońce zaglądało przez okno gabinetu Sonii Headlee. Biuro jej organizacji mieściło się w wiejskim regionie Nigerii, Kano. Młoda kobieta próbowała cieszyć się widokiem błękitnego nieba, ale z utęsknieniem wyczekiwała początku pory deszczowej. Jej uprawy potrzebowały wody. Problem suszy okazał się zaledwie jednym z wyzwań, jakie napotkała, odkąd trzy lata temu wystartowała ze swoją firmą Inganci Tumatir.

    Acha Leke: decydując o etapach kariery, oceniaj ich wagę dla realizacji własnej misji

    Chociaż podziwiam ambicję Sonii i jej ducha przedsiębiorczości, radziłbym jej poważnie zastanowić się nad przyjęciem propozycji LFM.

    Mira Mehta: prowadząc start-up, uczymy się poprzez działanie

    Jeżeli stworzenie i rozwinięcie biznesu rolniczego w Nigerii jest tym, o czym marzy Sonia, powinna się tego trzymać.

    Refleksje

    Dean Koontz: nie mam pojęcia, co bym ze sobą począł, gdybym nie pisał

    Dean Koontz jest jednym z najbardziej płodnych autorów bestsellerów. O procesie twórzyczym i podejściu do pisarstwa rozmawia z  Alison Beard.