Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-109-marzec-2012-Sztuka decydowania

Nr 109, marzec 2012

Sztuka decydowania

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Trendy

Władza: niedoceniany oręż menedżerów
Jak omijać pułapki, które mogą pogrążyć biznes rodzinny
Marketing największych prędkości

Raport

Chmura obliczeniowa:bilans korzyści i zagrożeń

Temat numeru

Kto naprawdę podejmuje najważniejsze decyzje w firmie?
Zanim podejmiesz ważną decyzję
Podejmowanie lepszych decyzji
Krótka historia nauki o podejmowaniu decyzji

Krótka historia nauki o podejmowaniu decyzji

Andrew O'Connell, Leigh Buchanan

W połowie ubiegłego stulecia Chester Barnard, wówczas prezes korporacji Bell Telephone, a później Fundacji Rockefellera, wprowadził do amerykańskiego języka biznesu pojęcie decision making – podejmowanie decyzji – przenosząc je do sfery gospodarczej z terminologii stosowanej w instytucjach publicznych. Pojęcie to z czasem zastąpiło w języku angielskim zwroty o węższym znaczeniu, takie jak resource allocation – alokacja zasobów – oraz policy making – kształtowanie polityki – i w konsekwencji spowodowało zmianę sposobu myślenia menedżerów o swojej roli. Niekończące się rozważania w stylu Hamleta odeszły w zapomnienie, ustępując miejsca seriom sprawnie formułowanych konkluzji, po których następują stosowne działania.

»

Jak to zrobiłem

Prezes firmy Zappos przekonuje, że dla klientów trzeba być gotowym na wszystko

Punkt widzenia

Pochwała uścisku dłoni

Refleksje

Francis Ford Coppola: im mniejszy budżet, tym większe idee

Debata redakcyjna

Zapał pracowników spada! Co robić?

Artykuł

Co każdy prezes musi wiedzieć o chmurze

Co każdy prezes musi wiedzieć o chmurze

| Andrew McAfee

Przetwarzanie w chmurze oznacza radykalną zmianę w sposobie używania technologii przez przedsiębiorstwa. Zmianę tak nieuniknioną i znaczącą, jak zastąpienie silników parowych energią elektryczną w przemyśle produkcyjnym. Jednak ze względu na głośną krytykę chmury wiele firm waha się, czy warto badać jej możliwości. W artykule tym Andrew McAfee, starszy pracownik naukowy z Center for Digital Business na MIT, rozwiewa często powtarzane obawy dotyczące tej technologii. Twierdzi, że jeśli chodzi o koszty, niezawodność i bezpieczeństwo, chmura dorównuje rozwiązaniom instalowanym na terenie firm, a może nawet je przewyższa. Co więcej, jak dowodzą doświadczenia takich przedsiębiorstw, jak 3M, globalny koncern budowlany Balfour Baetty i firma konsultingowa CSC, przetwarzanie w chmurze oferuje wymierne korzyści w postaci poprawy wydajności pracowników, łatwiejszej współpracy, możliwości eksplorowania danych i korzystania z większych mocy obliczeniowych bez dużych inwestycji kapitałowych.

»
Więcej za mniej. Strategia wejścia na rynek Alior Banku

Więcej za mniej. Strategia wejścia na rynek Alior Banku

Paweł Kubisiak , Wojciech Sobieraj 

W chwili wybuchu kryzysu finansowego w Polsce ruszył nowy bank, który nie miał ani historii, ani rozpoznawalnej marki. Alior Bank wkraczał na rynek, na którym o klientów konkurowało ponad 50 banków komercyjnych oraz niemal 600 banków spółdzielczych. W tak konkurencyjnym i silnie strzeżonym otoczeniu w ciągu trzech lat odebrał rywalom milion klientów i zbudował od zera silną markę. Tak udane wejście na rynek było możliwe dzięki stworzeniu oferty opartej na koncepcji „więcej za mniej”, czyli zaoferowaniu klientom atrakcyjniejszych usług od średniej rynkowej za cenę niższą od konkurencji, a nawet za darmo. Wypracowanie odpowiednio atrakcyjnej oferty wymagało zrozumienia zmieniających się potrzeb klientów, którzy oczekiwali rzeczywiście wysokiej (a nie tylko deklarowanej) jakości obsługi, taniego dostępu do produktów zarezerwowanych dotychczas dla najzamożniejszych, dostosowania banku do lokalnych wymagań oraz marki, z którą klienci mogli się utożsamiać. W artykule przedstawiamy założenia leżące u podstaw stworzenia nowego banku oraz szczegóły strategii, która pozwoliła w ciągu zaledwie trzech lat wkroczyć do pierwszej ligi instytucji finansowych w Polsce.

»
Imperatyw zrównoważonego rozwoju

Studium przypadku

W poszukiwaniu obiektywnej oceny

Zarządzanie sobą

Przestań rzucać sobie kłody pod nogi

Komentarz - raport

Chcesz dzięki chmurze osiągnąć sukces biznesowy? Zacznij od uporządkowania firmy
Pokonaj bariery utrudniające wprowadzanie chmury

Komentarz

W poszukiwaniu obiektywnej oceny - komentarz 3
W poszukiwaniu obiektywnej oceny - komentarz 2