Magazyn

Przekuj dobre pomysły na dobry biznes
Najnowsze wydanie

Nr 127, wrzesień 2013

Przekuj dobre pomysły na dobry biznes

W tradycyjnym ujęciu nowa firma jest wynikiem wizji i twórczego natchnienia przedsiębiorcy, który wraz z grupą entuzjastów w zaciszu garażu przygotowuje nowy produkt. Kiedy w końcu przedstawia go światu, zwykle przegrywa, gdyż wymarzone dzieło rozmija się z realnymi potrzebami klientów.

Od kilku lat te stare praktyki wypiera nowa metoda rozwijania przedsiębiorstw, zwana szczupłym start-upem (lean start-up). Firmy wykorzystujące omawianą metodę zaczynają od poszukiwania modelu biznesowego. Testują hipotezy, korygują je lub odrzucają, bezustannie zbierają opinie zwrotne od klientów, przebudowują produkty i pracują w trybie iteracyjnym. Strategia ta w ogromnym stopniu redukuje ryzyko zaangażowania mnóstwa czasu i pieniędzy we wprowadzanie na rynek produktów, których nikt tak naprawdę nie będzie chciał kupić.

W najnowszym numerze opowiadamy o niej szerzej oraz przedstawiamy sprawdzone metody wspierania przedsiębiorczości w organizacjach.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 127, wrzesień 2013

Raport

Zarządzanie ryzykiem 2013. Wyłudzenia coraz większym wyzwaniem dla firm

PREMIUM

Organizacje na całym świecie  notują coraz większe straty, których źródłem są wyłudzenia. Jak skutecznie ograniczać ich skalę?

Trendy

Rozwój przez innowacje w modelu biznesowym

PREMIUM

Z Markiem Johnsonem, prezesem i współzałożycielem firmy doradczej Innosight, rozmawia Witold Jankowski, redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska".

Wielcy prorocy po prostu mają szczęście

PREMIUM

Śmiałe prognozy, które się sprawdzają, wcale nie świadczą o kompetencjach prognozującego. 

Dlaczego opłaca się tworzyć nowe kategorie produktowe

PREMIUM

Jeśli chcesz, aby twoja firma stała się twórcą nowych kategorii, podejmij następujące kroki.

3 osoby + 1 komputer = najlepsza prognoza

PREMIUM

Czy chcąc przewidzieć losy wprowadzenia nowego produktu na rynek, powinieneś polegać na programie komputerowym czy na mądrości eksperta? To zależy od kontekstu. 

Nowe podejście do bezpieczeństwa IT

PREMIUM

Dotychczasowe podejście oparte na trzech filarach - zarządzaniu ryzykiem, zarządzaniu dostępem do danych i uprawnieniach właściciela systemu do decydowania o dwóch poprzednich elementach - traci na aktualności. 

Sekret udanych megatransakcji

PREMIUM

Jakich analiz powinny dokonać firmy przed przejęciem innego dużego podmiotu?

Paradoks wielozadaniowości

PREMIUM

Badanie prezentuje przygnębiający portret nowoczesnego pracownika. Wniosek: wielozadaniowość szkodzi naszej pracy.

Temat numeru

W poszukiwaniu kolejnego wspaniałego pomysłu

PREMIUM

Rozmawiamy z Markiem Andreessenem o trudnych wyzwaniach, przed jakimi stoją dzisiejsi przedsiębiorcy, oraz o okazji, która przeszła mu koło nosa.

6 mitów na temat venture capital

PREMIUM

Jak nie paść ofiarą sześciu powszechnych mitów na temat branży venture capital?

Najczęstsze błędy przedsiębiorców

PREMIUM

Jak wynika z globalnej ankiety, założyciele firm przeważnie żałują, że zbyt długo zwlekali z rozpoczęciem sprzedaży. Sytuację może uzdrowić model sprzedaży przyjazny dla przedsiębiorców.

Jak szczupły start-up może odmienić świat biznesu

PREMIUM

Popularne w ostatnich latach podejście do zakładania firm zostało nazwane metodą szczupłego start-upu. Metodologia ta wypiera stare sposoby działania.

Jak negocjować z firmami venture capital

PREMIUM

Autor artykułu, wieloletni konsultant firm VC, przedstawia cztery zalecenia dla biznesmenów siedzących przy stole negocjacyjnym z potencjalnymi inwestorami.

Jak to zrobiłem

LOTOS: jak podwoiliśmy wielkość firmy

PREMIUM

W ciągu kilku lat Grupa LOTOS awansowała do ligi największych rafinerii europejskich. Po drodze musiała poradzić sobie z kilkoma poważnymi problemami.

Punkt widzenia

Wymyśl coś, żeby było dobrze

PREMIUM

Duże firmy powinny przyglądać się przedsięwzięciom typu startup, i to nie tylko ze względu na przełomowe innowacje ich autorstwa. Od nowych firm warto też uczyć kreatywności.

Sekcja specjalna

CV polskiego top menedżera

PREMIUM

Mają po 35-45 lat, są świetnie wykształceni, mają długoletnie doświadczenie zawodowe i rozległą wiedzę nie tylko w dziedzinie, którą zarządzają. Oto obraz polskich menedżerów. 

Hybrydowe podejście SAS kluczem do sukcesu

Firm, które nie mają świadomości, jaki jest poziom ich strat z tytułu oszustw, jest coraz mniej.

Jak sprawdzić wiarygodność finansową partnerów biznesowych

Powodzenie w biznesie zależy między innymi od trafnego doboru partnerów

Nowe rozwiązania przeciwdziałające wyłudzeniom

PREMIUM

Do niedawna dostępne narzędzia IT pozwalały na analizę poniesionych strat. Dziś nowe rozwiązania, działając wyprzedzająco i prewencyjnie, redukują skalę wyłudzeń.

Innowacyjne zastosowania wiekowego surowca

PREMIUM

Przemysł miedziowy nieustannie inwestuje w nowoczesne technologie, tak aby rezultaty tych inwestycji optymalizowały wykorzystanie surowca, obniżały zużycie energii i emisję dwutlenku węgla.

Przedsiębiorcy chcą słuchać audytorów

PREMIUM

Zmiana charakteru audytu z pasywnego na aktywno-doradczy poprawi wizerunek i jakość współpracy. Dlatego właśnie w tym kierunku, według przedsiębiorców, powinien podążać współczesny audyt finansowy.

Niezależność audytorów na sztandarze Komisji Europejskiej

PREMIUM

Czy długoterminowa współpraca z jedną firmą audytorską lub świadczenie przez nią dodatkowych usług mogą wpłynąć na jakość pracy biegłego rewidenta i ograniczyć jego niezależność?

Refleksje

Barbra Streisand: żyję każdą chwilą

Scenarzystka, producentka i reżyserka opowiada o realizowaniu pasji, wyzwaniach i walce z tremą.

Artykuł

Czy wiesz, jaki jest koszt kapitału twojej firmy?

PREMIUM

Jakie skutki może powodować błędna kalkulacja kosztu kapitału? Zapoznaj się z instrukcją obliczania wartości rezydualnej oraz oceń jak ona wpływa na wartość całej inwestycji.

Historia firmy narzędziem w rękach przywódców

PREMIUM

Chcąc zachęcić ludzi do efektywnego tworzenia strategii przyszłości, przywódca może sięgnąć do historii organizacji, by wykształcić w pracownikach poczucie tożsamości oraz nadać sens ich działaniom. 

Czy jesteś gotów odbić się od dna?

PREMIUM

W trudnych czasach doskonała strategia nie wystarczy, aby odnieść sukces. Niezbędne jest działanie i skuteczne zarządzanie firmą. Oto lista 7 pytań i odpowiedzi, którą każdy lider powinien poznać. 

4 sposoby na rewolucję w sektorze usług

PREMIUM

Firmy mogą rewolucjonizować sposoby dostarczania usług w czterech wymiarach. Zmiana w jednym z nich może otworzyć – lub zablokować – możliwości innowacji w innych obszarach.

Sztuka efektywnego wydawania pieniędzy na marketing

PREMIUM

Dlaczego w wielu firmach budżety marketingowe nie są efektywnie rozdzielane? Aby zoptymalizować wydatki tego działu, konieczne jest zastosowanie 7 sprawdzonych działań.

Zarządzanie sobą

Odzyskaj twórczą energię

PREMIUM

Większość ludzi ma wrodzony dar kreatywności. Jednak wraz z upływem lat wielu z nas uczy się tłumić te twórcze zapędy.

Studium przypadku

Obcy na czele mojej firmy

PREMIUM

W przypadku firm rodzinnych decyzja o zaangażowaniu zewnętrznego menedżera, który zaplanuje przyszłość organizacji nie jest łatwa i często budzi opór współwłaścicieli. Czy słusznie?

Magdalena Kwiatkiewicz: Zmiany - tak, ale z poszanowaniem charakteru firmy

PREMIUM

Biznes rodzinny ma zupełnie inny charakter niż większość sieciowych organizacji i korporacji. Dlatego wybór zewnętrznego eksperta musi być dostosowany do jego specyfiki. 

Adrianna Lewandowska: Wartości wpisane w strategię firmy rodzinnej

PREMIUM

Firmy rodzinne z wieloletnią tradycją mają wypracowany przez pokolenia wzorzec, dzięki któremu regulują kluczowe kwestie: strategię osobistą właściciela, strategię rodzinną i firmową. 

Michał Mazur: 3 powody niepowodzeń współpracy między właścicielem a zewnętrznym menedżerem

PREMIUM

Zewnętrzny menedżer prawdopodobnie przyniesie dobre praktyki związane z zarządzaniem firmą. Aby jednak przyniosły one pozytywne rezultaty, muszą być odpowiednio wdrożone.

Komentarz

Michał Zawisza: Nauka trudnych relacji

PREMIUM

Partner kapitałowy, którego poszukuje, powinien przede wszystkim wzbudzić zaufanie, dawać poczucie bezpieczeństwa.

Łukasz Kręski: Sztuka weryfikacji i unikania błędów

PREMIUM

Zarówno przedsiębiorcy, jak i inwestorzy popełnili brzemienny w skutkach błąd, nie sprawdzając, czy dostępne urządzenia zaspokajają potrzeby systemu.

Komentarz - raport

Mariusz Hildebrand: Zabezpieczenie przed wyłudzeniem

PREMIUM

Podejmowanie decyzji o współpracy jedynie na podstawie deklaracji drugiej strony jest obarczone wysokim ryzykiem. 

Kompleksowe zarządzanie ryzykiem i przeciwdziałanie nadużyciom

W każdej działalności gospodarczej występują ryzyka, tak finansowe, jak organizacyjne, a przedsiębiorcy i firmy są nieustannie narażani na rozliczne nadużycia.