Magazyn

Nie daj się złapać
Najnowsze wydanie

Nr 48, luty 2007

Nie daj się złapać

Lista artykułów

Nr 48, luty 2007

Lista HBR

Przełomowe trendy na 2007 rok

PREMIUM

Wyłonieni eksperci przygotowują dwadzieścia esejów, zawierających prowokacyjne i ważne nowe idee, które mają zaspokoić ciekawość wymagających czytelników. 

Artykuł

Jak nowe podejście do architektury IT może zmienić twoją firmę

PREMIUM

Większość menedżerów zatrudnia architekta IT, ponieważ chce rozwiązać doraźne problemy z pogranicza informatyki i biznesu: wysokie koszty wdrożeń, brak elastyczności systemów IT, problemy z integracją nowych aplikacji. Nowe podejście do architektury IT może być tymczasem początkiem zmiany sposobu działania firmy.

Innowacje:klasyczne pułapki

PREMIUM

Innowacje – które nigdy nie są przelotnym trendem i które zawsze albo właśnie są w modzie, albo dopiero co wyszły z mody – co sześć lat powracają do łask w roli siły napędowej wzrostu. Zbyt często jednak po wzniosłych deklaracjach dotyczących innowacji następuje niemrawa i mało owocna realizacja tych planów, a zespoły odpowiedzialne za nowe inicjatywy zostają – w ramach redukcji kosztów – po cichu rozwiązane. Każda nowa generacja menedżerów z takim samym entuzjazmem zabiera się do poszukiwania kolejnych nowości. I każda z nich staje przed tymi samymi, trudnymi wyzwaniami, z których większość jest efektem napięcia, jakie powstaje pomiędzy obowiązkiem ochrony przychodów z dotychczasowej działalności (które decydują o bieżących sukcesach firmy) a chęcią wspierania nowych koncepcji (które mogą okazać się kluczowe dla przyszłości firmy).

Lepsze zarządzanie działalnością zakupową:wysokie zyski małym kosztem

PREMIUM

Zakupy (purchasing) to w dużych polskich firmach obszar zapomniany. Rodzimi menedżerowie rzadko poświęcają mu większą uwagę, wychodząc być może z założenia, że w gospodarce rynkowej z kupowaniem nie ma problemów. Zamiast tego kładą nacisk na sprzedaż (ponieważ generuje przychód firmy) i marketing (ponieważ stanowi siłę napędową dla sprzedaży).

Dylemat zabieganych menedżerów: jak żyć zgodnie z wartościami, które wyznajemy?

PREMIUM

Ilu z nas jest w stanie nadążyć za biegiem codziennych spraw, jednocześnie dotrzymując wszystkich obietnic złożonych przełożonemu, rodzinie czy przyjaciołom? Trudno to zrobić nawet wówczas, gdy odczuwamy słabnącą satysfakcję z jakości naszego życia. Mimo to powszechną reakcją na taki stan rzeczy jest stwierdzenie: „Teraz jestem zbyt zajęty, aby cokolwiek z tym zrobić”. I niestety, o ile nie nadejdzie jakiś poważny kryzys, niewielu z nas zatrzyma się na chwilę, aby spojrzeć na swoje codzienne działania i wprowadzić zmiany.

Jak jednocześnie zwiększyć efektywność operacyjną i jakość obsługi klienta

PREMIUM

Z punktu widzenia zakładu przemysłowego klient jest otwartym portfelem, który spokojnie sobie leży na końcu łańcucha dostaw i czeka na użycie. Firmy usługowe traktują klienta całkiem inaczej. Dla nich jest to zasadniczy składnik samego procesu wytwarzania usługi. Klienci wprowadzają do owego procesu silny pierwiastek zmienności, a jednocześnie narzekają na brak konsekwentnego działania dostawcy usług. Nie interesuje ich przy tym, czy firma osiągnie planowany zysk, czy nie.

Dlaczego prezesi firm coraz częściej interesują się architekturą IT?

PREMIUM

Zarządy przedsiębiorstw nie chcą już dłużej słyszeć, że nie da się szybko zrealizować nowego projektu biznesowego z powodu niedostosowania istniejących systemów informatycznych lub astronomicznych kosztów wdrożenia nowych. Problemom mają zaradzić architekci systemów informatycznych wyposażeni w najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny architektury IT.

Jak efektywnie wdrażać architekturę IT opartą na usługach?

PREMIUM

Okazją do wdrożenia zrębów nowoczesnej architektury IT w przedsiębiorstwie  może być najbliższy projekt zaplanowany przez dział informatyczny. Najnowsze aplikacje i systemy, oferowane przez czołowych dostawców zawierają w sobie rozwiązania technologiczne, umożliwiające rozwój architektury zorientowanej na usługi.

Klasyka HBR

Prawdziwa istota pracy menedżera

PREMIUM

Wielu menedżerów nie do końca rozumie, że kierowanie firmą i bycie liderem to dwie różne rzeczy. Możemy rozpoznać przywódcę, widząc go w akcji, ale prawdziwą naturę przywództwa przesłaniają nam powszechne, błędne przekonania na temat firm, natury ludzkiej i istoty pracy menedżera. Co gorsza, owe przekonania nie pozwalają wielu zdolnym ludziom dorosnąć do roli lidera. Ponadto z powodu owych przekonań prawdziwa praca (real work) menedżera – którą jest obmyślanie koncepcji dotyczących produktów, rynków i klientów, a następnie wprowadzanie tych koncepcji w życie – zostaje podporządkowana tak zwanej psychopolityce (psychopolitics).

Trendy

Przywództwo z nadzieją

PREMIUM

Większość przywódców biznesowych unika słowa nadzieja. A jednak to właśnie nadzieja stanowi najważniejsze źródło wytrwałości u ludzi, którzy przeżyli tak traumatyczne doświadczenia, jak więzienie lub klęskę żywiołową. Jeśli zatem chcesz poprowadzić organizację przez okres zmian, nadzieja może stanowić sprzyjającą ci siłę. I to ty powinieneś ją dawać innym.

Algorytmy na strychu

PREMIUM

Jeśli szukasz nowych perspektyw w biznesie, przyjrzyj się uważnie dotychczasowym osiągnięciom w matematyce: wystarczy zajrzeć do starych równań zapisanych w zakurzonych księgach na półkach ośrodków akademickich. Wielkie firmy potrzebują nie tylko głębokiej troski opiekuna własności intelektualnej, by docenić wartość starych patentów i technologii. Potrzebują także wykształconych matematyków, którzy przywrócą do życia dawno już zapomniane równania, które – w wyniku coraz bardziej zaawansowanych
technologii – można wreszcie zastosować w biznesie.

Nowe źródło innowacji skoncentrowanej na użytkowniku

PREMIUM

Większość krajów, zarówno rozwijających się, jak i rozwiniętych, postrzega
innowacyjność jako podstawowe źródło wzrostu gospodarczego i dobrobytu i przeznacza pewną część budżetów na jej wspieranie. Większość tych sum zasilała dotąd firmy lub laboratoria badawcze – z korzyścią dla pasywnych nabywców. Dania poszła jednak inną drogą i za narodowy priorytet uznała „innowacje skoncentrowane na użytkowniku”.

Magia marki: "marketing Harry’ego Pottera"

PREMIUM

Większość marek ukierunkowana jest na określoną grupę wiekową. Głównym problemem takiego podejścia w kreowaniu marki jest to, że nie sprzyja ono lojalności nabywcy – a jak dobrze wiemy – zatrzymanie obecnych nabywców jest o wiele tańsze niż szukanie nowych. Aby rozwiązać ten problem, firmy powinny rozważyć kreowanie marek, które dojrzewałyby wraz z nabywcami.

Życie z „ciągłą uwagą cząstkową”

PREMIUM

„Ciągła uwaga cząstkowa” – różniąca się od wielozadaniowości – to zachowanie przystosowawcze, które pozwala nam dotrzymać kroku niezmierzonym możliwościom, jakie oferuje technologia. Pojawiają się jednak pewne oznaki ostrego sprzeciwu wobec nadmiaru możliwości wyboru.

Naśladując fundusze private equity

PREMIUM

Firmowe sejfy zaczęły ostatnio pęcznieć, więc kierownictwa firm zaczynają poszukiwać możliwości dobrego ulokowania zasobów gotówki na rynku fuzji i przejęć. Jeśli jednak chcemy uniknąć powtórki z rozczarowujących efektów poprzedniej fali fuzji i przejęć, warto poszukać inspiracji w metodach działania funduszy private equity.

Kiedy „przespać się z problemem”

PREMIUM

Jeśli musisz podjąć trudną decyzję, niech najpierw świadoma część twojego umysłu zajmie się zebraniem wszystkich potrzebnych informacji. Nie analizuj ich jednak. Zamiast tego wyjedź na wakacje i pozwól podświadomości na przemyślenie zebranych informacji przez dzień lub dwa. Cokolwiek po tym okresie podpowie ci intuicja, będzie z pewnością najlepszym możliwym wyborem, jakiego możesz dokonać.

Oto nadchodzi XBRL

PREMIUM

Nowy standard oprogramowania (język XBRL) w dziedzinie sprawozdawczości finansowej i biznesowej, który wkrótce ma przyjąć amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, pozwoli na radykalne uproszczenie generowania, walidacji, agregacji i analizy danych finansowych i biznesowych. Dzięki temu poprawi się jakość, terminowość, kompletność i porównywalność informacji służących firmom w procesie podejmowania decyzji.

Innowacja i wzrost: rozmiar ma znaczenie

PREMIUM

Odkryte niedawno zależności matematyczne pomiędzy wielkością populacji, innowacją i budowaniem bogactwa kwestionują potoczną wiedzę o tym, że mniejsze populacje (w tym mniejsze działy badawcze) cechuje większa zdolność do tworzenia wynalazków. Prawdopodobnie tłumaczą one także, dlaczego tak niewiele współczesnych organizacji dorównało kreatywności takiego giganta jak Bell Labs z czasów jego świetności.

„Skonfliktowani konsumenci”

PREMIUM

Dane konsumenckie sugerują, że wasi klienci są usatysfakcjonowani: ponowne zakupy plasują się na wysokim poziomie, zaś wielu nabywców jest związanych z waszą firmą od lat. Dobre wieści, prawda? Cóż, pozory mogą mylić. Gdzieś głęboko w tych danych czai się „ukryty” segment pozornie lojalnych nabywców, którym towarzyszą jednak etyczne zastrzeżenia związane z waszą firmą i którzy, gdy tylko pojawi się lepsza oferta, będą skłonni odejść.

Co się sprzedaje w sytuacji, gdy ojciec wie najlepiej

PREMIUM

Wszędzie na świecie można znaleźć bezpośredni związek między płodnością a konserwatyzmem. Zwiastuje on powrót patriarchatu i innych tradycyjnych wartości. Liderzy biznesu powinni wiedzieć, jak wykorzystać tę tendencję lub przynajmniej przygotować się na jej nadejście.

Biznes w nanokosmosie

PREMIUM

Wiele już powiedziano o rewolucji naukowej i technologicznej, którą mogą wywołać osiągnięcia w dziedzinie nanotechnologii. Nie doceniono jednak konsekwencji społeczno‑kulturalnych i biznesowych, które mogą mieć o wiele większe znaczenie. Nanotechnologia może zmienić społeczeństwo w ciągu kilku najbliższych dekad tak samo, jak zrobiła to informatyka w ostatnich dziesięcioleciach – i to na wiele różnych sposobów, które dziś wciąż trudno nam sobie wyobrazić.

Działaj globalnie, myśl lokalnie

PREMIUM

Zazwyczaj mawia się, że firmy powinny „myśleć globalnie i działać lokalnie”. Jednak dzięki globalnym systemom informacji i Internetowi „lokalną” wiedzę z odległych rejonów świata można zdobyć względnie łatwo i tanio. Oznacza to, że firmy powinny odkryć i wdrożyć dobre
pomysły z tych zróżnicowanych źródeł, zanim zrobią to ich konkurenci.

Widzieć to leczyć

PREMIUM

Gdy kilka technologii można wykorzystać jednocześnie, rosną szanse na uzyskanie przełomu w opiece zdrowotnej. Dzieje się tak obecnie dzięki konwergencji technologii obrazowania i biotechnologii, obiecujących radykalne zmiany w diagnozowaniu i leczeniu przewlekłych schorzeń. Nowe możliwości przyniosą ogromne korzyści zarówno pacjentom, jak i firmom.

Dlaczego koszty opieki zdrowotnej w USA wcale nie są za wysokie

PREMIUM

Wbrew powszechnemu mniemaniu koszty opieki zdrowotnej w szerokim rozumieniu tego pojęcia najprawdopodobniej spadają. Rosną, owszem, wydatki, ale to nie to samo. Korzyści, jakie przynosi opieka zdrowotna jednostkom, społeczeństwu i gospodarce – takie jak szybszy powrót ludzi do pracy – przewyższają koszty bezpośrednie.

W obronie podejścia „gotowy, pal, celuj!”

PREMIUM

Duża część projektów typu open source kończy się niepowodzeniem, sukcesy zaś w większości są skromne. Nadal jednak systemy otwarte stanowią ogromne zagrożenie nie tylko dlatego, że mają na swoim koncie więcej sukcesów niż systemy firm komercyjnych, tylko dlatego, że ponoszą więcej porażek.

Szaleństwo przesadnej odpowiedzialności

PREMIUM

Coś bardzo złego stało się z ideą odpowiedzialności (accountability). Zaczęła ona przybierać ekstremalne formy i stała się zbiorem wierzeń i praktyk biurokratyzujących moralność i dających nam poczucie, że możemy kontrolować nasze życie, trzymając się zestawu określonych zasad. Jednak osoby prawdziwie dojrzałe zdecydowanie wolą jasność i realizm od radosnych przesądów.

Przypadkowi opiniotwórcy

PREMIUM

Malcolm Gladwell w bestsellerze The Tipping Point (Punkt przełomowy) twierdzi, że „epidemie społeczne” są w większości przypadków wywołane przez działania nielicznej mniejszości wyjątkowych jednostek. Idea ta intuicyjnie wydaje się właściwa – mamy wrażenie, że dzieje się tak bezustannie. W rzeczywistości jednak idee rozprzestrzeniają się w inny sposób. Lepiej skoncentrować uwagę na tym, by przekonać do niej wystarczającą liczbę zwykłych ludzi.

Japonia przedsiębiorcza

PREMIUM

Ożywienie gospodarcze w Japonii powszechnie przypisuje się poprawie sytuacji tradycyjnych gigantów korporacyjnych i konsolidacji przemysłu. Jest ono jednak także wynikiem pojawienia się na rynku nowych firm prowadzonych przez przedsiębiorców po dwudziestym i trzydziestym roku życia. Przedsiębiorcza Japonia – choć jeszcze do niedawna brzmiałoby to jak oksymoron – może w rezultacie przyćmić tak wysławiane kultury przedsiębiorczości jak te w Chinach i Indiach.

Najlepsze sieci to te, które działają w określonym celu

PREMIUM

Zakłada się, że jeśli zbudujemy platformę sieciową, ludzie sami do niej przyjdą. Jeśli jednak nasza inicjatywa ma przynieść jakąkolwiek realną wartość, należy się wcześniej porządnie zastanowić, jaką funkcję ma pełnić nasza sieć. Pomoże to nam ustalić, jakich ludzi chcemy do niej przyciągnąć, jakie powinny być ich doświadczenia i jaką technologię zastosować. Innymi słowy, najpierw trzeba określić, jak sieć ma działać.

Rozmowa

Deficyt snu – zabójca wydajności

PREMIUM

Współczesne firmy gloryfikują menedżerów, którzy mogą poszczycić się 100‑godzinnym tygodniem pracy, podróżujących biznesmenów, którzy żyją na walizkach w wielu różnych strefach czasowych.

Komentarz

Piotr Sierociński: warto dać szansę

PREMIUM

Prezes Bud‑Machines powinien dać szansę Tomaszowi Brzozowskiemu, awansując go na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży.

Stopniowe wdrażanie rozwiązań architektonicznych w KE Energa

PREMIUM

Koncern Energetyczny Energa to przykład polskiego przedsiębiorstwa, w którym stopniowo udaje się tworzyć architekturę IT zgodną ze światowymi trendami.

Stara gwardia czy świeża krew... - komentarz 1

PREMIUM

Prezes Janusz Kanecki ma do rozwiązania dużo poważniejszy problem od dylematu, kogo wybrać na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży. Z jednej strony musi stać się liderem zmian wprowadzanych w strategii, z drugiej – zmotywować do działania najlepszych pracowników. Bez tego realizacja nowej strategii i planowany wzrost sprzedaży usług doradczych pozostaną tylko w sferze wizji.

Stara gwardia czy świeża krew... - komentarz 2

PREMIUM

Prezes i zarząd Bud‑Machines nie powinni szukać wyłącznie odpowiedzi na pytanie, kto jest najlepszym kandydatem na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży. Powinni przede wszystkim poszukać rozwiązania dla znacznie bardziej fundamentalnych problemów firmy związanych ze strategią i przywództwem. Dopóki tego nie zrobią, wszystkie inne posunięcia mogą niepotrzebnie zdestabilizować działalność przedsiębiorstwa.

Stara gwardia czy świeża krew... - komentarz 3

PREMIUM

Bud‑Machines to klasyczny przykład firmy, gdzie wprowadzanie nowej strategii stało się nie tylko problemem organizacyjnym, ale przede wszystkim wyzwaniem przywódczym. Do przywódcy należy bowiem efektywne zarządzanie zmianą, a także weryfikacja nowej strategii wobec rzeczywistej reakcji rynku.

Poszukiwanie synergii między swobodą w kreowaniu nowych pomysłów a kontrolowaniem ich realizacji

PREMIUM

Bazując na moich doświadczeniach z  amerykańskiej korporacji i  wiodącej polskiej spółki giełdowej, zauważyłem, że skuteczność wdrażania innowacji jest zdeterminowana kulturą firmy, niezależnie od jej rozmiarów czy rynków, na których działa. Mam na myśli kulturę polegającą na stałym dążeniu do elastycznego i  konsekwentnego wprowadzania nowości. Dzięki temu innowacyjność staje się źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej.

Jak dostosowujemy się do zmienności

PREMIUM

Wybór strategii działania firmy wobec zmiennych wymagań klientów zależy w dużym stopniu od tego, na jakim etapie rozwoju się ona znajduje oraz od liczby klientów korzystających z jej usług. Ttak jest w przypadku Eeuropejskiego Funduszu Lleasingowego.

Studium przypadku

Stara gwardia czy świeża krew: kto ma wdrażać nową strategię?

PREMIUM

Firma Bud‑Machines zajmująca się sprzedażą oraz wynajmem maszyn i urządzeń budowlanych jest pogrążona w chaosie. Wiceprezes ds. sprzedaży odchodzi ze stanowiska, a realizacja strategii wzrostu opartej na sprzedaży zintegrowanych ofert produktowych i usługowych utknęła w martwym punkcie. W efekcie od trzech lat przychody ze sprzedaży oraz wynajmu maszyn utrzymują się na niezmiennym poziomie. A firma traci swoich najważniejszych klientów.

Raport

Architektura IT:Klucz do efektywnego wykorzystania zasobów informatycznych firmy

PREMIUM

Amerykańskie firmy największe kwoty w nakładach na IT przeznaczają dziś nie na nowe systemy wspierające relacje z klientem czy usprawniające produkcję, tylko na integrację posiadanych zasobów informatycznych i na wdrażanie nowych rozwiązań z dziedziny architektury IT. Polskie firmy idą ich śladem. Po kilkunastu latach bardzo szybkiej i chaotycznej informatyzacji one także dostrzegają konieczność uporządkowania posiadanych zasobów. Dziś mają już do dyspozycji najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie architektury IT, w tym takie jak zyskująca powszechną akceptację idea architektury opartej na usługach. Te nowe koncepcje nie tylko umożliwiają efektywniejsze wykorzystanie istniejących systemów, ale sprawiają też, że wdrażanie w firmie nowych rozwiązań informatycznych staje się dużo łatwiejsze. Co te nowe trendy w dziedzinie architektury IT oznaczają dla polskich firm? Kiedy warto inwestować w nowe rozwiązania?