Magazyn

Luka na najwyższym szczeblu
Najnowsze wydanie

Nr 39, maj 2006

Luka na najwyższym szczeblu

Lista artykułów

Nr 39, maj 2006

Trendy

Każdy produkt to potencjalna platforma do tworzenia i sprzedaży czegoś nowego

PREMIUM

Zdaniem autorów, do stworzenia platformy dla twojego produktu i wykorzystania jej potencjału niezbędne są twórcze podejście oraz odpowiednia ochrona praw własności intelektualnej.

Korzyści z zastosowania koncepcji „odchudzonej” produkcji

PREMIUM

Chociaż wiele się mówi na temat koncepcji lean manufacturing („odchudzonej” produkcji), nadal dość rzadko jest ona wykorzystywana w praktyce.Warto jednak przyjrzeć się zaskakującemu przykładowi sukcesu niemieckiego przedsiębiorstwa – producenta materiałów budowlanych Isola Group.

Chcesz rozwoju? Zmniejsz liczbę jednostek asortymentowych (SKU)

PREMIUM

Wprowadzanie nowych produktów nie zawsze oznacza wzrost zysków. W firmie Clorox nowy formalny proces oceny, które produkty należy wyeliminować, doprowadził do zwiększenia sprzedaży i zysków według jednostek asortymentowych (SKU).

Mobbing – jak pracodawca może przeciwdziałać temu zjawisku?

PREMIUM

Każdy pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za mobbing w miejscu pracy nawet wówczas, gdy prześladowcą jest zatrudniony przez niego menedżer czy inny pracownik. Dlatego, choć trudno w pełni przeciwdziałać temu zjawisku, warto wprowadzić w firmie odpowiednie regulacje i procedury, aby zminimalizować ryzyko występowania mobbingu.

Komentarz

W dążeniu do korporacyjnej poprawności

PREMIUM

Rady nadzorcze wielu polskich spółek to jeszcze organy słabe. Zbyt wąski bywa na ogół zakres ich działania, niewystarczające są również często kompetencje osób w nich zasiadających.Zmiany regulacji prawnych powinny więc iść w kierunku wzmocnienia roli rad nadzorczych tak, aby stały się one partnerami w dialogu z zarządami i akcjonariuszami, a nie – jak obecnie – jedynie fasadą.

Outsourcing badań i rozwoju? - komentarz 4

PREMIUM

Zanim Farmolfa zdecyduje się na outsourcing prac badawczo‑rozwojowych w Indiach,powinna dokładnie sprawdzić firmę, której chce zlecić prace badawcze,oraz dobrze przygotować umowę outsourcingową.Tylko wówczas ma szansę, że ta współpraca będzie przebiegać prawidłowo.

Outsourcing badań i rozwoju? - komentarz 3

PREMIUM

Outsourcing prac badawczo‑rozwojowych może być szansą w dalszym rozwoju firmy farmaceutycznej Farmolfa. Jej szefowie powinni jednak odpowiednio przygotować firmę do zmian oraz poznać specyfikę procesów sourcowania, tak aby współpraca z zewnętrznym partnerem była efektywna imogła skutkować wprowadzeniem na rynek innowacyjnego produktu.

Outsourcing badań i rozwoju? - komentarz 2

PREMIUM

Dla Farmolfy outsourcing badań może być szansą na szybszy rozwój.Warto jednak,aby szefowie firmy, decydując się na współpracę z zewnętrznym partnerem,nie ograniczali się tylko do jednego instytutu badawczego w Indiach, ale zlecili część badań także polskim instytutom naukowym czy firmom badawczym.

Outsourcing badań i rozwoju? - komentarz 1

PREMIUM

Outsourcing jest jedną z wielu dróg, jaką może wybrać firma w celu efektywnego konkurowania na rynku farmaceutycznym. Jednakże w przypadku zlecania prac badawczo‑rozwojowych w branży farmaceutycznej sprawa jest bardziej skomplikowana i wymaga od zarządu firmy wnikliwego przeanalizowania wszystkich za i przeciw takiego rozwiązania.

Inne podejście do marki

PREMIUM

Na rynku wygrywają te firmy, których menedżerowie traktują marketing jako ważny element strategii całej firmy, a wydatków pozwalających lepiej poznać potrzeby i oczekiwania klientów nie uważają za brzemię obciążające budżet.

Rozmowa

Jak Ferrari stymuluje twórczy potencjał pracowników

PREMIUM

W tworzeniu jedynych w swoim rodzaju samochodów firma Ferrari polega na kreatywności załogi. Unikalne podejście firmy do stymulowania twórczego potencjału pracowników może posłużyć jako cenna lekcja dla innych przedsiębiorstw.

Zamiłowanie do szczegółu

PREMIUM

Jakie wnioski z pracy trenera koni wyścigowych mogą płynąć dla menedżera? Zacznijmy od tego, że słowo „manage” ma „końskie” konotacje, pochodzi bowiem z łaciny, a do słownika języka angielskiego trafiło za pośrednictwem włoskiego „maneggiare”, co znaczy „obchodzić się z koniem, trenować konie”. Aby dowiedzieć się, czy związki między tymi zawodami sięgają głębiej niż etymologia i metafora, Julia Kirby, starszy wydawca amerykańskiej edycji HBR, rozmawiała z D. Waynem Lukasem, prawdopodobnie najsłynniejszym trenerem koni pełnej krwi angielskiej wszech czasów. W czasie 40‑letniej kariery Lukas pobił niemal wszystkie rekordy w historii swojego sportu. Przez ostatnie dwadzieścia trzy lata trenowane przez niego konie startowały w Derby Kentucky. Czternaście razy Lukas znalazł się na pierwszym miejscu listy trenerów o najwyższych rocznych zarobkach w USA, a dochody, jakie zgromadził w swojej dotychczasowej karierze, zbliżają się do imponującego poziomu 250 milionów dolarów.

Artykuł

Marketingowy błąd w sztuce: skąd się bierze i jak go naprawić

PREMIUM

Ted Levitt zwykł tłumaczyć swoim studentom z Harvardu: „Ludziom nie zależy na ćwierćcalowym wiertle. Im jest potrzebny ćwierćcalowy otwór!”. A jednak, mimo upływu 35 lat, marketingowcy nadal myślą kategoriami produktów i coraz węższych segmentów demograficznych.

W trosce o lepsze rady nadzorcze

PREMIUM

Stosując się do zmian w regulacjach dotyczących nadzoru właścicielskiego, firmy zabrały się do ulepszania sprawozdawczości finansowej, przebudowy struktur rad nadzorczych – słowem, postanowiły zrobić wszystko, by być w zgodzie z nowymi przepisami.

Koniec kłopotów z sukcesją po dyrektorze naczelnym

PREMIUM

Proces naboru następców dyrektorów naczelnych uległ załamaniu. Wiele firm nie ma konkretnych planów sukcesji, a te nieliczne, które je mają, na ogół nie są z nich zadowolone. Okres sprawowania funkcji dyrektora naczelnego ulega skróceniu. W istocie, niemal dwóch na pięciu nowych dyrektorów naczelnych odchodzi w ciągu pierwszych 18 miesięcy sprawowania tej funkcji.

Większe zyski dzięki systemowi motywacji zorientowanemu na obronę marży

PREMIUM

Celem każdego pracownika działu sprzedaży jest zarabianie pieniędzy. Celem firmy jest maksymalizacja zysku. Problem w tym, że cele te są często rozbieżne. 

Co zrobić, aby wdrożenie CRM zakończyło się sukcesem

PREMIUM

Jeszcze cztery lata temu ponad połowa wszystkich wdrożeń systemów CRM nie przynosiła firmom spodziewanych rezultatów. Dziś coraz więcej firm deklaruje satysfakcję z wdrożonych projektów, choć nadal ponad 20% przedsiębiorstw jest poważnie rozczarowanych. Jakie są najważniejsze czynniki sukcesu przy realizacji wspartych technologicznie projektów zarządzania relacjami z klientem i jakich błędów należy unikać przy wdrażaniu systemów CRM?

Elastyczność, efektywność kosztowa i integracja wielu technologii – najważniejsze trendy w rozwoju systemów wspierających CRM

PREMIUM

Zainteresowanie technologiami wspierającymi strategię zarządzania relacjami z klientem jest dziś większe niż kiedykolwiek. Wymagania firm w odniesieniu do tych rozwiązań są jednak coraz większe.Nowoczesne systemy CRM muszą elastycznie dostosowywać się do potrzeb przedsiębiorstwa, oferować szybki zwrot z inwestycji i wreszcie integrować w sobie najnowocześniejsze technologie, pozwalające na tańsze i szybsze od konkurencji dotarcie do klienta.

CRM to strategia, nie technologia

PREMIUM

„Zakup oprogramowania CRM nie gwarantuje sukcesu bardziej niż zakup markowych butów gwarantuje medal olimpijski” – tak agencja badawcza Gartner podsumowała niedawno dotychczasowe doświadczenia firm w zakresie CRM. Sukces CRM leży bowiem w spójnej i możliwej do zrealizowania strategii oraz precyzyjnej jej implementacji. Każdy projekt CRM jest bowiem zadaniem biznesowym – nie zaś wdrożeniem technologii.

Klasyka HBR

Naucz się zarządzać swoim szefem

PREMIUM

W tym klasycznym artykule, opublikowanym po raz pierwszy w 1980 roku, Gabarro i Kotter zwracają uwagę na to, że warto poświęcać czas i energię na zarządzanie relacjami ze swoimi przełożonymi. Autorzy podkreślają konieczność zrozumienia, że relacja między przełożonym a podwładnym opiera się na wzajemnej zależności. Szefowie potrzebują współpracy, rzetelności i uczciwości ze strony bezpośrednio podległych im menedżerów. Ci drudzy z kolei potrzebują ich wsparcia w nawiązywaniu kontaktów z pozostałą częścią firmy, ustalaniu priorytetów i pozyskiwaniu niezbędnych zasobów. Dlatego warto budować dobrą relację z szefem.

Studium przypadku

Outsourcing badań i rozwoju? Czy to ma sens?

PREMIUM

Jeszcze do niedawna w wielu firmach dominowało myślenie, że outsourcing jest znakomitym sposobem na obniżenie kosztów poprzez przekazanie tańszym i często lepszym poddostawcom tzw. niestrategicznych funkcji biznesowych. Natomiast obszary działania, które są podstawową kompetencją firmy i źródłem jej przewagi konkurencyjnej, powinny być realizowane wewnątrz firmy. Do takich działań należały zwykle badania i rozwój. Tymczasem w ostatnich latach outsourcing z coraz większym impetem wkracza także na obszary podstawowej działalności biznesowej firm, stanowiące o jej rynkowej i konkurencyjnej przewadze. Przed takim wyzwaniem stoją szefowie fikcyjnej firmy farmaceutycznej Farmolfa, znanego na rynku producenta taniej insuliny. Jednak, aby firma mogła utrzymać się na rynku i sprostać międzynarodowej konkurencji, musi mieć w swojej ofercie innowacyjny lek. Tego oczekuje od firmy jej główny właściciel Andrzej Bete. Daje menedżerom Farmolfy jasny sygnał, że jeśli nie zmienią strategii rozwoju, to on prawdopodobnie sprzeda swoje udziały inwestorowi branżowemu.

Raport

Jak technologia może wspierać strategię CRM

PREMIUM

Zainteresowanie firm systemami informatycznymi wspierającymi zarządzanie relacjami z klientem jest dziś większe niż w złotych dla CRM ostatnich latach ubiegłego wieku. Głównym motorem napędzającym inwestycje w te rozwiązania nie jest jednak – jak jeszcze kilka lat temu- ani rozwój technologii, ani moda, ani nawet wzmożony marketing dostawców. Firmy potrzebują systemów CRM, ponieważ pozyskanie i utrzymanie klienta jest dziś zadaniem szczególnie trudnym, wymagającym lepszych narzędzi, niż kiedykolwiek wcześniej. Sprostanie temu zadaniu wymaga najpierw zbudowania precyzyjnej strategii relacji z klientem, potem wyboru technologii i systemów wspierających przygotowany plan, wreszcie wiedzy o tym, co zrobić, aby zakończyć sukcesem wdrożenie CRM.