Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-137/138-lipiec-sierpień-2014-Czas na rozwój

Nr 137-138, lipiec - sierpień 2014

Czas na rozwój

Kluczowe indeksy giełdowe biją rekordy, firmy coraz aktywniej poszukują pracowników, a to najlepiej dowodzi, że kryzys mamy już za sobą. Lecz otoczenie biznesu wciąż jest dalekie od stabilizacji, gdyż rynki znajdują się pod wpływem wielu równoległych megatrendów, związanych z rewolucją cyfrową i zmienną sytuacją polityczno-ekonomiczną, których efektów nie sposób jednoznacznie przewidzieć.

W tak niepewnym otoczeniu nawet stabilne dotąd przedsiębiorstwa i branże nie mogą być pewne jutra. Dlatego menedżerowie powinni przygotować się na różne scenariusze wydarzeń i skierować firmy na nowe ścieżki wzrostu, czyniąc je przy tym zwinnymi i elastycznymi. A to wymaga odpowiedniego planowania, tworzenia oraz realizacji strategii, czemu poświęcamy w całości wakacyjne wydanie Harvard Business Review Polska.

Jednocześnie życzymy Państwu udanego wypoczynku i mamy nadzieję, że lektura naszego wakacyjnego wydania okaże się pomocna w poszukiwaniu nowych kierunków rozwoju.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Trendy

Spraw, by najlepsi klienci byli jeszcze lepsi
Strategiczna funkcja sprzedaży
Jak korzystać z modelu freemium
Pięć najczęstszych błędów strategicznych
Inwestycje za granicą pomagają zwiększyć efektywność w kraju
Jak zasypać przepaść pomiędzy tworzeniem strategii a jej realizacją
Zrób dobry użytek z opinii internautów
Jak skutecznie komunikować strategię
Spojrzenie innego pokolenia może wzmocnić strategię
Lepiej być pierwszym niż lepszym
Historia pierwszych wykresów

Temat numeru

Jak odnaleźć stabilną ścieżkę wzrostu

Paweł Kubisiak , Wojciech Bauman , Jarosław Podsiadło , Marcin Sieczek 

Autorzy artykułu opisują proces budowania strategii rozwoju dla ZT Kruszwica, największego w Polsce i jednego z największych w Europie przetwórcy nasion oleistych i producenta tłuszczów roślinnych. W wyniku konsolidacji rynku grupa Bunge, do której należą ZT Kruszwica, osiągnęła silną, a w niektórych segmentach czołową, pozycję. Nie wyczerpywało to aspiracji jej zarządu i akcjonariuszy. Celem stał się dalszy wzrost firmy. W pracach zespołu menedżerów oraz doradców A.T. Kearney, specjalnie powołanego dla wytyczenia kierunków rozwoju, zastosowano ustrukturyzowane podejście do budowy strategii, wykorzystujące model Szachownicy Strategii (The Strategy Chessboard). Koncepcja ta pozwala uniknąć niepotrzebnych szczegółowych analiz na drodze do zdefiniowania priorytetów firmy w różnych obszarach działalności. Efektem końcowym projektu było zdefiniowanie czterech strategicznych rynków wzrostu dla ZT Kruszwica oraz optymalnych sposobów wejścia na każdy z nich. Jako atrakcyjny obszar wzrostu uznano m.in. rynek produktów do smarowania pieczywa.

»
Jak poradzić sobie z nietypową strategią
Wielki blef planowania strategicznego
Strategia może kształtować strukturę branży

Artykuły

Europejskie fabryki rozwiązań
Nowe reguły globalizacji
Branża konsultingowa w obliczu przełomu
Kiedy marketing jest strategią
Wybierz odpowiedniego klienta

Jak to zrobiłem

Wzrost dzięki sprzedaży wielokanałowej
Transformacja firmy w sytuacji kryzysowej

Punkt widzenia

Imperatyw zmian
Jak zmiany klimatu modyfikują strategię

Zarządzanie sobą

Kampania na rzecz twojej kariery

Studium przypadku

Efekt kuli śniegowej
Michał Olbrychowski: Polityka aktywności w mediach społecznościowych
Marcin Winkler: Szczerość wobec konsumentów
Michał Siejak: Marka jest obietnicą

Refleksje

Refleksje: Czesław Lang

Raport

Konsulting 2014: sprzedajemy rezultaty

Sekcja specjalna

Internet (wszech)rzeczy motorem rozwoju gospodarczego
Elastyczność: sposób na zmienne otoczenie rynkowe