Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-121-marzec-2013-10 lat HBRP

Nr 121, marzec 2013

10 lat HBRP

Historia świadomego namysłu nad sztuką zarządzania i kodyfikacji jego zasad i najlepszych praktyk ma już ponad sto lat. Dlatego też tematem przewodnim tego numeru jest rola zarządzania w podnoszeniu wydajności organizacji i dobrostanu narodów. Polecam cykl artykułów z bloku pt. "Jak zarządzanie zmieniało świat.

W marcu "Harvard Business Review Polska" obchodzi 10. urodziny. Dorobek naszego magazynu prezentujemy w tekście Wspaniała dekada.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Kup prenumeratę

W tym numerze

Trendy

98% czytelników HBR uwielbia ten artykuł
Mniej czytelne czcionki sprzyjają zapamiętaniu treści
Naucz swoich ludzi przyjmować odmienny punkt widzenia
Nastroje prezesów w niepewnych czasach

Zarządzanie sobą

Zmień przeciwników w sprzymierzeńców

Temat numeru

Całkiem nowe spojrzenie na świat
Ewolucja HBR

Ewolucja HBR

| Julia Kirby

Magazyn HBR został założony w 1922 roku przez dziekana Harvard Business School, który chciał wyposażyć studentów zarządzania w lepsze narzędzia do wykonywania pracy menedżera. Początkowo nakład wynosił 6 tysięcy egzemplarzy, a ustalona na poziomie 5 dolarów cena rocznej prenumeraty stała się przedmiotem sporu między dziekanem a zewnętrznym wydawcą. Przez następne 25 lat magazyn z trudem wychodził na zero. Przed II wojną światową wykładowcy HBS nauczyli się tłumaczyć relacjonowane hermetycznym językiem badania na wartościową lekturę dla menedżerów praktyków. Po wojnie HBR był gotowy, aby zacząć zarabiać na nadchodzącym boomie gospodarczym. Jego nakład wzrósł z 14 tysięcy w 1945 roku do 243 tysięcy w 1985 roku.

»
Zarządzanie a wyniki: fakty i dowody
100 lat zarządzania

Jak to zrobiłem

Od przegranego przetargu do globalnej ekspansji

Od przegranego przetargu do globalnej ekspansji

Paweł Kubisiak , Krzysztof Kubacki, Herbert Wirth

Gdy kanadyjski koncern surowcowy Quadra FNX szukał partnera do projektu górniczego Sierra Gorda, KGHM złożył ofertę, licząc na uzyskanie dostępu do atrakcyjnych pokładów miedzi. Jednak polska propozycja przegrała w rywalizacji z ofertą japońskiego koncernu Sumitomo. Wówczas w głowach niezrażonych tym niepowodzeniem menedżerów lubińskiego koncernu pojawiła się myśl: a może przejąć Kanadyjczyków? Pomysł trafił na podatny grunt – dzięki największej w historii polskiej gospodarki transakcji przejęcia, wartej 9,1 mld zł, spółka miedziowa zyskała nie tylko dostęp do atrakcyjnych złóż, ale stała się też pierwszą polską firmą globalną.

»

Punkt widzenia

Dlaczego utrudniamy sobie drogę do różnorodności?

Przełomowe doświadczenia

Idee w praktyce

Raport

Chmura napędzająca gospodarkę
Czy istnieje alternatywa dla rywalizacji cenowej?

Czy istnieje alternatywa dla rywalizacji cenowej?

Sergiusz Prokurat , Anna Rosłoniec, Jarosław Podsiadło , Branko Zibret, Paweł Kubisiak 

Zmienia się struktura polskiego detalicznego rynku spożywczego – ubywa małych sklepów. W nadchodzących latach możemy spodziewać się spadku marż, konsolidacji obecnych graczy, rozwoju dyskontów i sklepów franczyzowych oraz wzrostu znaczenia strategii prowadzenia sklepów o różnym formacie przez głównych graczy. Jedno na pewno się nie zmieni – większość detalistów będzie kłaść nacisk na niskie ceny i towarzyszącą im wysoką jakość, co potwierdzają wywiady przeprowadzone wśród przedstawicieli największych sieci detalicznych w Polsce przez redakcję Harvard Business Review Polska i firmę doradczą A.T. Kearney.

»

Artykuł

Jak zmierzysz swoje życie?
Potęga zbiorowej ambicji
Nowa koncepcja zarządzania ryzykiem
Wspaniała dekada
Polskie laboratorium zarządzania

Studium przypadku

Jak zmobilizować menedżerów do poszanowania różnorodności?
Monika Chutnik: Nowoczesne zasady zarządzania różnorodnością
Ilona Galińska-Białas: Plan rocznego wdrożenia zarządzania różnorodnością
Maciej Jakubowski: Stworzenie jasnego planu rozwoju

Refleksje

Christiane Amanpour

Komentarz - raport