X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Strukturalnie dzisiejsze organizacje stają się coraz bardziej szczupłe i płaskie, a twoja zdolność do wspinania się na coraz wyższe szczeble kariery może wyczerpać się znaczenie wcześniej, niż byś się spodziewał, dlatego że nie ma dokąd pójść. Dzieje się tak niezależnie, czy pracujesz w korporacji, organizacji non‑profit czy w firmie państwowej.

Co więc robić, kiedy wreszcie dostaniesz się na ten płaskowyż kariery, a do emerytury jeszcze daleko? Po pierwsze trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań: czy podoba ci się fakt, że możesz uczyć się od kolegów? Czy wciąż jesteś podekscytowany, mogąc realizować misję organizacji? Jeżeli odpowiedzi na te pytania brzmią nie, być może powinieneś zmienić pracę. Jeżeli jednak są pozytywne, zastanów się, jak mógłbyś się dalej rozwijać, egzystując sobie na płaskowyżu.

Istnieją przynajmniej cztery sprawdzone sposoby radzenia sobie w takiej sytuacji i każdy z nich wymaga uświadomienia sobie, co jest motorem, a co hamulcem naszej motywacji.

Awans poziomy

Może być znakomitym sposobem na rozwijanie umiejętności i relacji oraz kontakt z nowymi produktami czy usługami. Nowe wewnętrzne szanse można odkrywać na kilka sposobów: prowadząc wywiad wewnętrzny i spotykając się z liderem innego działu czy jednostki organizacyjnej; podejmując się zadań wymagających współpracy wielu działów; albo zgłaszając się na ochotnika do przeniesienia, powiedzmy, z jednostki biznesowej do pionu zajmującego się personelem, w którym przecinają się różne funkcje firmy, np. finansowa, zasobów ludzkich czy działalności operacyjnej.

Korporacje takie jak Kraft dbają o rotację pracowników, tak by ich liderzy mieli przekrojowe doświadczenie pracy w różnych działach i aktywnie zapraszają menedżerów liniowych do tego, by zajmowali się pracą szeregowych pracowników i na odwrót.

Pewna liderka wyższego szczebla w spółce usług profesjonalnych którą będziemy tu nazywali Bronwyn zrezygnowała z roli partnerki pozostającej w kontakcie z klientami na rzecz roli dyrektorki ds. operacyjnych. Mogła w ten sposób wykorzystać wiedzę analityczną na temat klientów oraz pomysły na zmiany w zarządzaniu nimi, wzmacniając swoją organizację od strony zarządu.

W międzyczasie rozwinęła swoje umiejętności w zarządzaniu działaniami finansowymi, zasobami ludzkimi, działaniami zarządczymi, IT i jako korzyść dodatkową Bronwyn zdobyła większą elastyczność, jeżeli chodzi o grafik zajęć, gdyż żądania płynące od klientów zewnętrznych nie dezorganizowały jej codziennych zajęć.

Rewizja dotychczasowej roli

To kolejny sposób na rozwój na płaskowyżu kariery. Wymaga to zastanowienia się nad tym, czym chciałbyś zajmować się więcej, a czym mniej, i zacząć to robić. Wraz z członkami zespołu możesz zmienić niektóre granice, tak by stworzyć większą elastyczność w pracy dla innych, kiedy będziesz chciał przesunąć obowiązki, by móc wygospodarować przestrzeń na nowe wyzwania. Wyzwań tych można poszukać w obowiązkach twoich przełożonych (czy są w nich przestrzenie odpowiedzialności, którymi się interesujesz, a przy okazji pozwoliłyby im uwolnić się od ciężaru niektórych obowiązków?) oraz w badaniach klientów i pracowników (czy istnieją jakieś potrzeby, których organizacja aktualnie nie zaspokaja, natomiast ty masz umiejętności, by im sprostać?).

Ekspertka w zakresie strategii współpracy z klientem w firmie wytwarzającej produkty konsumenckie nadajmy jej imię Sandra mając trzydzieści parę lat, została wiceprezeską i wiedziała, że z uwagi na kulturę firmy na kolejny awans będzie musiała poczekać trochę dłużej.

Nie chciała odchodzić z firmy, więc zaczęła poszukiwać niezaspokojonych potrzeb w realizacji usług między poszczególnymi działami firmy począwszy od łańcucha dostaw po e‑handel a następnie zgłosiła się na ochotnika do pomocy przy ich łataniu. Sandra spędziła kolejne kilka lat na stanowisku wiceprezesa, rozwijając działania o charakterze przedsiębiorczości wewnętrznej, zdobywając wciąż nową wiedzę o firmie i rozwijając nowe umiejętności, relacje i zyskując sobie reputację osoby myślącej innowacyjnie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co zrobić kiedy Twój szef pracuje dłużej niż Ty? »

Co robić, gdy twój szef jest pracoholikiem? 

Rebecca Knight

Dla niektórych ludzi nigdy za wiele pracy. Jeśli twój menedżer organizuje w ten sposób swój czas, czy ty również musisz tak robić?

Poszerzenie wpływu

Za pomocą aktywnego świadczenia mentoringu, budowania wewnętrznych społeczności określonych praktyk czy występowania w roli reprezentanta organizacji na zewnątrz w kontaktach z ciałami zewnętrznymi może stworzyć satysfakcjonujące nowe możliwości działania bez zmiany roli. Na przykład Maria, która zajmowała się tworzeniem programu dla organizacji non‑profit skoncentrowanej na młodzieży, nie miała możliwości awansu w firmie, chyba że dotychczasowy dyrektor zmieniłby pracę.

Zaczęła więc zewnętrzną współpracę z innymi organizacjami w mieście, które zajmowały się pomocą dla dzieci imigrantów w zakresie włączenia ich w system edukacji, szkolenia czy poszukiwania pracy, co wzbogaciło jej pracę i odświeżyło jej programy. Wychodząc ze swoją działalnością poza organizację, wzmocniła swoją wiarygodność wewnątrz firmy. Kiedy wreszcie nadszedł czas wyboru nowego prezesa, Maria była najlepszym kandydatem z wewnątrz, gdyż dysponowała zewnętrzną siecią kontaktów i ostatecznie dostała tę pracę.

Rozwój umiejętności

To kolejny sposób na budowanie wiarygodności i możliwości na płaskowyżu kariery. Można tego dokonać zarówno w pracy, poszukując mentora lub zgłaszając się do wyjątkowych projektów, jak i poza nią poprzez zewnętrzne szkolenia dla menedżerów. Na przykład dyrektor przychodni lekarskiej którego będziemy nazywali Robert pracujący dla dużego szpitala państwowego, zgłosił się do prowadzenia ćwiczeń mających na celu zwiększenie wydajności pracy dla jednej z grup świadczących doraźną pomoc medyczną.

W wyniku poprawy standardu opieki medycznej i bardziej czasowych rozliczeń kierownictwo szpitala postanowiło w niego zainwestować i wysłało go na kurs menedżerski do jednej z najbardziej prestiżowych szkół biznesu; zdobył tam kwalifikacje, dzięki którym złożono mu ofertę poprowadzenia o wiele większego oddziału szpitalnego, gdzie pracowało 300 osób, z rocznym budżetem sięgającym 380 milionów dolarów.

Większość menedżerów XXI wieku znajdzie się w pewnym momencie na tym samym płaskowyżu kariery. Zanim ulegniesz pokusie wskoczenia na nową drabinę, zastanów się, czy nie lepiej zdywersyfikować swoje działania w ramach dotychczasowej roli zarówno z osobistego, jak i zawodowego punktu widzenia aniżeli poszukiwać nowych miejsc do wspinaczki.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co zrobić, kiedy Twój szef nie umie zarządzać? »

Zły szef czy po prostu… źle zarządzany? 

Agnieszka Światowa PL

W temacie zarządzania relacjami z szefem należy zacząć od podstaw.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy