X
Następny artykuł dla ciebie

Grupa Carlsberg zobowiązała się, że do 2030 roku całkowicie zredukuje ślad węglowy, o połowę obniży zużycie wody w browarach, wyeliminuje wypadki i zapewni konsumentom szeroki wybór bezalkoholowych wariantów piw.

W 2017 roku Grupa Carlsberg ogłosiła nowy program i cele Together Towards ZERO (TTZ), zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals). ZERO śladu węglowego, ZERO marnowania wody, ZERO wypadków i ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu – takie cele na 2030 rok postawił sobie Carlsberg. Te cztery priorytety Together Towards ZERO są częścią globalnej strategii biznesowej grupy.

Mniejszy ślad węglowy

Jednym z przykładów ograniczania niekorzystnego wpływu na środowisko w łańcuchu dostaw na polskim rynku jest system TMS (Transportation Management System), który pozwala efektywniej planować dostawy, optymalizować wypełnienie i wykorzystanie ciężarówek. „Do kluczowych korzyści z wprowadzenia TMS należą m.in. wzrost elastyczności współpracy z partnerami logistycznymi, minimalizacja błędów ludzkich i poprawa jakości planowania transportu. To również redukcja ponad 100 tysięcy przejechanych kilometrów w odbiorach własnych, a także prawie pół miliona kilometrów w dystrybucji i transporcie produktów i opakowań zwrotnych” – mówi Dariusz Krasoń, menedżer ds. transportu i dystrybucji w Carlsberg Polska.

Kolejnym przykładem projektów ograniczających negatywny wpływ na środowisko jest zredukowanie w browarach floty wózków widłowych o 20% oraz wymiana w 2017 roku ponad 90% pozostałych wózków widłowych z gazowych na elektryczne. Ponadto w trzech browarach – Kasztelan w Sierpcu, Okocim w Brzesku i Bosman w Szczecinie – postawiono na rozwiązania służące przedłużeniu żywotności baterii stosowanych w wózkach, a w konsekwencji ograniczeniu zużycia prądu. Stosujemy baterie FIFO (first in, first out). Gdy są rozładowane, trafiają w systemową „kolejkę”, w ramach której muszą być poddane pełnemu cyklowi ładowania. Dzięki temu ich żywotność się wydłuża, bo użytkownik nie zaburza cyklu ładowania poprzez pobranie baterii zbyt wcześnie.

W 2018 roku w Browarze Kasztelan przeprowadzono kompleksową inwestycję wymiany oświetlenia i sterowania w magazynach. Zmiany te doprowadziły do zredukowania zużycia energii elektrycznej o blisko 33% w stosunku do poprzedniego systemu. Wymieniono ponad 300 lamp, instalując oświetlenie LED, a dzięki układom sterowania (czujniki ruchu, zmierzchu, zegary astronomiczne itp.) wdrożono tzw. oświetlenie strefowe. W rezultacie osiągnięto oszczędność 147 000 kWh w skali roku.

Jeszcze 10–15 lat temu do uwarzenia 1 hl piwa browary w Polsce potrzebowały 5–7 hl wody. Od 2010 do 2018 roku w Carlsberg Polska udało się zmniejszyć zużycie wody z 3,67 hl/hl do 3,0 hl/hl. Do 2030 roku grupa chce wypracować proces, dzięki któremu na 1 hl piwa będzie przypadało 1,7 hl wody – to bardzo ambitny cel. Już teraz wdrażamy szereg działań z zakresu odpowiedzialnego gospodarowania wodą w browarach, by go osiągnąć.

W 2017 roku Carlsberg zmodernizował oczyszczalnię wody w Browarze Okocim w Brzesku, która dziś spełnia najnowsze, wyśrubowane normy środowiskowe i ma ogromne znaczenie dla browaru i lokalnej społeczności. Inwestycja kosztowała około 11 milionów złotych. Odzysk wody i jej powtórne wykorzystanie w okocimskiej stacji uzdatniania wody generuje oszczędności na poziomie 1000 m3 miesięcznie. W 2018 roku średnie zużycie wody w Browarze Okocim wynosiło 3,02 hl na 1 hl gotowego piwa, co oznacza, że od 2010 roku zmalało o 13%.

Usprawnienia w obszarze oszczędności wody wdrożono także w browarze w Szczecinie. „W ramach Programu Ciągłego Doskonalenia pracownicy mogą zgłaszać pomysły usprawnień. W 2017 roku w Browarze Bosman dzięki pomysłowi jednego z pracowników zoptymalizowaliśmy pracę zbiornika gorącej wody na warzelni, co znacznie zmniejszyło zużycie wody, energii i ilości ścieków. Nowy układ pozwala zaoszczędzić 2000 hl gorącej wody tygodniowo” – mówi Tomasz Malec, dyrektor Browaru Bosman.

Bezpieczeństwo pracowników

Tworząc kulturę „ZERO wypadków”, Carlsberg postawił na edukację liderów. Pracownicy są nieustannie szkoleni w zakresie przestrzegania zasad i procedur, a także zachęcani do identyfikacji zagrożeń i proponowania rozwiązań.

W 2018 roku wprowadziliśmy 5 Złotych Zasad Grupy Carlsberg, które mogą uratować życie: przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drogach/placach; korzystanie z LOTO (Lock Out, Tag Out), procedury służącej do zabezpieczenia urządzeń przed ich przypadkowym uruchomieniem w trakcie prowadzonych prac, remontów i konserwacji; dostosowywanie się do systemów bezpieczeństwa; przestrzeganie wszelkich procedur dotyczących pracy na wysokości oraz w przestrzeniach zamkniętych.

„W 2019 roku obszary uwzględnione w pięciu zasadach są dla nas kluczowe pod względem wiedzy, świadomości i zachowań, jak i rozwiązań technicznych – mówi Jarosław Juszczyk, menedżer ds. BHP w Carlsberg Polska. – Będziemy też kontynuować montaże AlcoStopów w samochodach służbowych. Na koniec tego roku już 57% naszych aut będzie wyposażonych w te urządzenia” – deklaruje.

W browarach firma prowadzi kampanie informacyjne o bezpieczeństwie w ruchu i szkolenia z udzielania pierwszej pomocy. Ponadto w 2018 roku w firmie został zainicjowany Dzień Bezpieczeństwa, którego celem jest przećwiczenie sytuacji potencjalnie wypadkowych. Do tej pory w firmie odbyły się dwie edycje tego projektu; uczestniczyli w nim pracownicy browarów i firm zewnętrznych.

Trzeźwe myślenie za kierownicą

Odpowiedzialna konsumpcja alkoholu

Carlsberg Polska od lat uczy konsumentów odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Współpracujemy również ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie”. Od trzech lat prowadzimy kampanię „Trzeźwo myślę”, promującą odpowiedzialne spożywanie alkoholu jako element nowoczesnego stylu życia. Kampania jest adresowana przede wszystkim do kierowców, kobiet w ciąży i opiekunów dzieci. Jej ambasadorem w dwóch pierwszych edycjach był Łukasz Jakóbiak z talk‑show 20m² Łukasza. W trzeciej edycji (2019) do współpracy zostali zaproszeni: Vienio – warszawski raper i kucharz, Karolina Pilarczyk – pierwsza polska drifterka, podwójna mistrzyni Europy w drifcie i ambasadorka Moto.pl, oraz Kasia Bigos – trenerka fitness, młoda mama i ambasadorka Myfitness.pl. W ramach kampanii przeprowadzono badania postaw konsumentów wobec alkoholu i asertywności, a także działania edukacyjne w wybranych lokalach i placówkach medycznych. Trzecia edycja kampanii dotarła do około siedmiu milionów osób.

„Kultura konsumpcji alkoholu w naszym kraju znacznie się poprawiła. Będąc jedną z wiodących firm branży piwowarskiej, chcemy uczestniczyć aktywnie w tym procesie – przekonuje Beata Ptaszyńska‑Jedynak, dyrektor ds. komunikacji w Carlsberg Polska. – Uważamy, że trzeźwe myślenie to nie tylko odpowiedzialna postawa, ale też pozytywna filozofia, która pozwala czerpać z życia pełnymi garściami, m.in. dzięki podejmowaniu mądrych, świadomych wyborów również w kontekście konsumpcji alkoholu” – mówi Ptaszyńska‑Jedynak.

Carlsberg Polska podejmuje działania na rzecz społeczności lokalnych. Od sześciu lat realizujemy program grantowy InicJaTyWy, dzięki któremu w latach 2014–2018 324 pracowników wolontariuszy zrealizowało 47 projektów na kwotę 380 tysięcy złotych. W 2019 roku program InicJaTyWy został przekazany organizacjom pozarządowym przy współpracy lokalnych samorządów. Carlsberg przyznał dziewięć grantów – po trzy na każdy region, w których znajdują się browary. Rezultaty projektów zostaną podsumowane w listopadzie 2019. Więcej informacji o działaniach zrównoważonego rozwoju na www.carlsbergpolska.pl i w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska 2018. •

PRZECZYTAJ TAKŻE: Stałe uczenie się nie jest jedynie kwestią decyzji »

Jak sprawić, aby uczenie się stało się nawykiem na całe życie? 

John Coleman

Co robić, gdy wymogi pracy i życia osobistego ograniczają dostępny na rozwój czas i chęć angażowania naszej naturalnej ciekawości?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy