X
Następny artykuł dla ciebie

Zamieszanie wokół Facebooka - prywatność czy może raczej zwinność?

David Armano

Prywatność to kluczowe słowo w większości prasowych nagłówków poświęconych ostatnio portalowi Facebook. Ale to nie jest temat przewodni. Sądzę, że w rzeczywistości nie chodzi o badanie granic prywatności, lecz zwinności - czyli zdolności firmy do szybkiego wprowadzania zmian w swoich produktach i usługach, czasem na lepsze, czasem na gorsze.

Od momentu powstania Facebook jest modelowym przykładem zwinności. Z powodzeniem stosuje praktyki często kojarzone z ruchem na rzecz zwinnego programowania (agile software design). Nie jest to ruch nowy. Ale koncepcja firmy tak wpływowej jak Facebook, która stosuje zasady zwinności na swoich platformach (a nawet w swoim modelu biznesowym) jest zdecydowanie nowatorska.

Facebook działa z niemalże cykliczną regularnością. Najnowsze zamieszanie wokół zabezpieczeń prywatności w pewnym stopniu jest jedynie powtórką z zamieszania wokół systemu reklamowego Beacon, który został wycofany krótko po wprowadzeniu ze względu na ingerencję w prywatność użytkowników portalu. Niemniej jednak platforma się rozrasta. Facebook stworzył nieco uzależniający i nieustannie ewoluujący portal, który nieustannie podsyca apetyty użytkowników pomimo regularnych skarg nie tylko na kwestie ochrony prywatności, lecz również doświadczenie, jakie oferuje. Gdyby Facebook był miastem, to mógłby być partnerem dla Chicago, którego mieszkańcy powiadają: „jeśli nie podoba ci się pogoda, poczekaj 5 minut”. Jeśli nie podoba ci się najnowsza funkcjonalność Facebooka, poczekaj 5 minut, dni lub tygodni, lecz nie dłużej, na nowy gadżet czy funkcję.

Sam produkt (platforma) ewoluuje niemalże w czasie rzeczywistym. Zmienia się tak szybko, że można odnieść wrażenie, iż nieustannie znajduje się w wersji beta (cykl życia programu, w którym ma on już pierwszych użytkowników i wyłapuje błędy związane z różnymi środowiskami i warunkami pracy). Pewnego dnia logujesz się i dostrzegasz nowy układ, nowy przycisk, nową cechę lub całkowicie nową integrację. Następnego dnia firma zmienia cały ekosystem społeczny udostępniając jego schemat stronom trzecim.

To stadium warto obserwować. Facebook podejmuje agresywne działania, po czym robi krok wstecz pod naciskiem opinii użytkowników. Pojawia się więc pytanie, czy ludzie naprawdę pragną tych niekończących się zmian? Doświadczenie przynosi odpowiedź. Ile wersji oprogramowania i sprzętu wypuścił Apple? Dlaczego o telefonach BlackBerry (klient agencji Edelman) mówi się, że powodują chorobowe uzależnienie, które doczekało się już nawet swojej nazwy CrackBerry?

Jeśli Facebook będzie w stanie utrzymać nałogowe zainteresowanie sobą, my jako użytkownicy będziemy z radością korzystać z oferowanej przez portal „powtórki z rozrywki”. Zwinność Facebooka jest nierozłącznie związana z naszym nałogiem. Podczas gdy inne platformy - jak choćby MySpace - ewoluują wolniej, Facebook zmienia się w czasie rzeczywistym, za co spotkała go nagroda w postaci rejestracji milionów użytkowników. Czy taki sposób funkcjonowania da się utrzymać na dłuższą metę? Wkrótce się przekonamy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy