X
Następny artykuł dla ciebie

Wyższość wartości nad umiejętnościami w procesie rekrutacji w mojej firmie

Alan Lewis

Nie ma dwóch takich samych procesów rekrutacyjnych. Firmy komputerowe nie proszą swoich kandydatów o demonstrację sposobu nauczania alfabetu, ale może to być pierwsza rzecz, o którą pracownik administracji szkolnej poprosi nauczyciela. Oczywiste jest, że różne stanowiska pracy będą wymagały odmiennych kryteriów oceny umiejętności kandydatów.

Umiejętności stanowią jednak tylko część większej całości. Każda firma potrzebuje pracowników, którzy wpasowują się w świat jej wartości korporacyjnych - zasad, które określają tożsamość firmy i wpływają na decyzje biznesowe podejmowane na co dzień. Pracownicy, którzy nie podzielają danej wizji kultury korporacyjnej, rozmywają ową wizję oddalając firmę od źródła nadającego jej tożsamość i pomagającego w osiągnięciu agresywnych celów. Moim zdaniem proces rekrutacyjny każdej firmy - od Microsoftu po PS90 i wszystkie inne pomiędzy nimi - powinien dobierać kandydatów pod kątem dopasowania do wartości korporacyjnych.

Jestem właścicielem Grand Circle Travel - wartej 600 milionów dolarów firmy organizującej wycieczki dla Amerykanów po pięćdziesiątce - i tak jak wielu menedżerów zauważyłem, że dopasowanie pod względem kultury korporacyjnej i jej wartości liczy się dużo bardziej niż umiejętności czy doświadczenie. W większości przypadków, jeśli pracownik podziela nasze wartości, będziemy w stanie go wykształcić. Z tego względu ponad dziesięć lat temu wdrożyliśmy model rekrutacji skoncentrowany wokół wartości. Decyzja ta, oprócz wzbogacenia naszego procesu rekrutacyjnego, przyczyniła się do dalekosiężnych sukcesów naszych pracowników i naszej organizacji.

Rekrutacja oparta na wartościach może wydawać się trudnym zadaniem, ale w rzeczywistości jest ona łatwo przyswajalna przez firmy i menedżerów ds. rekrutacji. Poniżej znajdziesz trzy porady, o których warto pamiętać przy budowaniu własnego procesu rekrutacyjnego opartego na wartościach.

Nie poprzestawaj na pytaniu kandydatów o to, w jakim stopniu podzielają wartości twojej firmy - niech ci to zademonstrują

Wiele można się dowiedzieć o danej osobie obserwując jej styl interakcji z pozostałymi kandydatami i pracownikami. Częścią procesu rekrutacyjnego Grand Circle jest rozmowa w grupie, podczas której kilku kandydatów ubiega się o różne stanowiska w tym samym czasie. Obserwujemy, jak kandydaci radzą sobie z nietypowymi i często dziwacznymi zadaniami oraz to, w jaki sposób współpracują ze sobą. Kandydaci odgrywają role, dzięki czemu pokazują nam, czy podzielają oni kluczowe wartości naszej firmy - otwarty i śmiały styl komunikacji, podejmowanie ryzyka, szybkość, wysoka jakość, zdolność do pracy zespołowej i pociąg do zmian. Dla przykładu, aby zbadać gotowość do podejmowania ryzyka, kandydaci odgrywają sytuację, w której jeden z ich współpracowników musiał wyjechać z miasta i podczas bardzo ważnej prezentacji ma go zastąpić mniej doświadczony pracownik. Dajemy też naszym kandydatom zadanie o nazwie „upadek surowego jajka”, w którym projektują oni w podgrupach „statek” dla jajka (używając jedynie słomek i taśmy klejącej), następnie przygotowują prezentację marketingową aby „sprzedać” wycieczkę, na którą statek ten zabierze jajko, by w końcu zrzucić statek z wysokości około trzech metrów. Poprzez to zadanie możemy szybko zaobserwować, którzy kandydaci mają cechy przywódcze i zdolność do pracy w zespole, którzy z nich spełniają się w nietypowych sytuacjach oraz którzy przygotowali się merytorycznie do rozmowy.

Interesujesz się tematyką HR? Dołącz do Klubu HR!

HR 2017. Kto zwycięży w walce o pracownika?

To wyjątkowa społeczność liderów HR, którzy chcą pełnić strategiczne funkcje w swoich organizacjach. Aktywizujemy przedstawicieli działów personalnych, uzupełniamy i doskonalimy ich kompetencje biznesowe oraz tworzymy przestrzeń do wartościowego networkingu. Dowiedz się więcej!

Niech kultura i wartości twojej firmy będą jasno określone

Nie jest w twoim interesie zatrudnianie kogoś, kto niechybnie cię zawiedzie, marnując swój (i twój) czas i energię. Otwartość jest najlepszą metodą uniknięcia takiej sytuacji. Potencjalni pracownicy sami się zniechęcą, jeśli zdadzą sobie sprawę, że nie pasują do twojej kultury korporacyjnej. Doświadczaliśmy tego wiele razy - na przykład w przypadku mężczyzny, który określił nasze zadanie z jajkiem jako „bardzo dziwne”, czy też kobiety, która orzekła, że nie chce mieć nic wspólnego z naszym „domem wariatów”. Dużo lepiej jest odsiać takie osoby przy rozmowie wstępnej niż po uświadomieniu sobie ich dyskomfortu w pierwszych miesiącach pracy.

Nie łącz rozmów dotyczących wartości z rozmowami dotyczącymi umiejętności

Jeśli ocenie wartości poświęcony jest odrębny i niezależny proces, daje ci to szansę zauważenia rzeczy, które mogłyby zostać przeoczone, jeśli jednocześnie testowane byłyby umiejętności kandydata. Jeden z najznakomitszych pracowników naszej firmy przyszedł na rozmowę praktycznie bez żadnego stosownego doświadczenia zawodowego - przez co wypadłby niekorzystnie, gdybyśmy oceniali jego umiejętności - zademonstrował on jednak taką determinację i zdolności przywódcze, że bez zastanowienia postanowiliśmy go zatrudnić.

Zatrudnianie osób dobrze dopasowanych pod względem wartości to najlepsza metoda zapewnienia długofalowego sukcesu twojej firmy. Skutkuje ona wyższym stopniem retencji pracowników (43% osób, które zatrudniamy, jest z nami od pięciu i ponad pięciu lat), ich większego zaangażowania i bliższych kontaktów z klientami. Czy nie nadszedł czas, aby w twoim własnym procesie rekrutacyjnym zamiast na umiejętności spojrzeć na to, co liczy się naprawdę - na wartości twojej firmy?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Z drugiej perspektywy »

Doświadczenia kandydatów budują reputację pracodawcy 

Julia Urbańska PL

Co, zdaniem kandydatów, najbardziej zawodzi w procesie rekrutacyjnym?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy