X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Większość organizacji nadal obawia się mediów społecznościowych

Mark P. McDonald, Anthony J. Bradley  · 4 min

Większość organizacji nadal obawia się mediów społecznościowych

Mediom społecznościowym wystarczyło kilka lat, by zdominować wiele z naszych codziennych kanałów komunikacji. Większość organizacji nadal jednak postrzega je jako zagrożenie dla ich efektywności, kapitału intelektualnego, bezpieczeństwa, prywatności, autorytetu zarządzających czy przestrzegania przepisów prawa.

Wymienione powyżej zagrożenia to najczęściej powtarzające się stwierdzenia, jakie padały w trakcie badania „Ocena gotowości wykorzystania mediów społecznościowych”, które zostało wykonane na próbie wynoszącej ponad 250 przedsiębiorstw. Wynik ten nie był dla nas zaskoczeniem.

Biznes a media społecznościowe

Kiedy pisaliśmy o „Sześciu postawach, jakie menedżerowie przyjmują wobec mediów społecznościowych”, nasza analiza wykazała, iż większość organizacji dopiero czeka poważna zmiana - muszą zmienić swoją postawę wobec wykorzystania mediów społecznościowych z negatywnej na pozytywną. Jest to niezbędne, jeżeli chcą, by media te zaczęły przedstawiać dla nich prawdziwą wartość biznesową. Wyniki przeprowadzonego badania są nie tylko dalszym odzwierciedleniem ciągłych zmagań na tym polu, ale też wskazują na pewien postęp. Ogólnie rzecz ujmując, respondenci podzielili się po równo: na tych, którzy odnoszą się do wykorzystania mediów społecznościowych pozytywnie, oraz na tych, którzy nadal mają wątpliwości. W drugiej grupie znalazło się jednak wiele osób, które przyznawały się do przekonania, że w mediach społecznościowych drzemie potencjał, który może iść w parze ze strategicznymi potrzebami ich spółek i stać się źródłem trwałych zmian.

W trakcie badania udało nam się zidentyfikować sześć postaw:

Postawa pozytywna wobec mediów społecznościowych:

  • Stapiają się - 12%

  • Wchodzą w relacje - 15%

  • Tworzą plany wykorzystania - 23%

Postawa nieufności wobec mediów społecznościowych:

  • Nie traktują ich do końca poważnie - 14%

  • Obawiają się - 35%

  • Uważają je za głupstwo - 1%

Źródło: The Social Organization

Wartość współpracy w ramach społeczności

Utrzymywanie postawy nieufności sprawia, że spółki nie mogą czerpać korzyści, jakie płyną ze współpracy masowej. Proste rozwiązania rodem z mediów społecznościowych, które będą generować kliknięcia „lubię to”, są łatwe w zastosowaniu, ale mogą niewiele zmienić.

Problem z postawą negatywną polega na tym, że organizacje często nie zajmują żadnego wyraźnego stanowiska: zniechęcają pracowników do korzystania z mediów społecznościowych lub nawet tego zakazują. O ile takie postępowanie ogranicza możliwość wystąpienia niepożądanych zachowań - w końcu po to był zakaz - o tyle hamuje też ono możliwość rozwoju jakiejkolwiek wartości dla biznesu, która mogłaby powstać dzięki oddolnemu wykorzystaniu mediów społecznościowych.

W spółkach, które tworzą plany wykorzystania mediów, kierownictwo dostrzega zarówno wartość współpracy w ramach społeczności, jak i potrzebę lepszej organizacji oraz bardziej strategicznego użycia tych mediów. Tworzą plany, które odpowiadają dokładnie wyznaczonym celom. Nie obawiają się już, że ktoś może je wykorzystać na ich niekorzyść, nie traktują też już ich z przymrużeniem oka, jeżeli chodzi o ich potencjał dla organizacji.

POBIERZ RAPORT HBRP: Jak wykorzystywać media społecznościowe w sprzedaży? »

Social selling – raport specjalny HBRP 

Zapraszamy do lektury raportu specjalnego "Harvard Business Review Polska" poświęconego sprzedaży w mediach społecznościowych.

Pokonać lęk przed mediami społecznościowymi

Osoby opowiadające się za wykorzystaniem mediów społecznościowych, które chcą uwolnić się od wspomnianych postaw negatywnych, zazwyczaj budują swój kapitał w sieci na dwa sposoby: albo wykorzystują je, by zademonstrować przychylną postawę kierownictwa i zaprowadzić tym samym porządek w całej organizacji, albo zaczynają od czegoś małego, mając wyznaczony prosty, konkretny cel. Należy zauważyć, że jest to coś innego niż inicjowanie programu pilotażowego. W wypadku mediów społecznościowych programy pilotażowe nie sprawdzają się, gdyż mogą one ograniczyć liczbę pierwszych odbiorców, która aby program mógł osiągnąć sukces, musi powiększać się szybko i organicznie; bywa też, że programy pilotażowe startują z niedopracowanym jeszcze pomysłem lub technologią, które nie są w stanie zachęcić adresatów do uczestnictwa.

Przykład odgórny

Duża sieć spożywcza SUPERVALU jest dobrym przykładem, jak można pokonać obawy organizacji poprzez demonstrowanie wsparcia ze strony kierownictwa. Jak mówił Wayne Shurts, dyrektor działu informatyki, Craig Herkert, prezes firmy, traktuje media społecznościowe jako narzędzie szybkiego reagowania na zapotrzebowanie rynku, sposób na spłaszczenie organizacji oraz miejsce do dzielenia się pomysłami. W związku z tym wykorzystuje je zarówno do szybkiej i bezpośredniej komunikacji z organizacją, jak i do odpisywania na zapytania i komentarze. Zachęca swój zespół menedżerski do aktywnego uczestnictwa w mediach społecznościowych, a nawet zleca im tą drogą zadania lub dzieli się z nimi opiniami. W spółce, która zarządza wieloma markami i przejmuje kontrolę nad innymi sieciami handlowymi, tworzy to atmosferę bliskości kulturowej.

Wykorzystanie mediów społecznościowych przez kierownictwo SUPERVALU dało impuls do powstania społeczności współpracy we wszystkich sklepach i działach. Tam, gdzie wcześniej pomysły i doświadczenia funkcjonowały w odosobnieniu, obecnie powstają społeczności współpracy, które zajmują się problemami, z którymi borykają się wszystkie sklepy. Przykładem może być oddolna inicjatywa „Shores Stores Group”, która powstała w gronie ponad 100 kierowników sklepów zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowych. Sklepy te muszą sprostać szczególnym wyzwaniom, począwszy od znalezienia personelu na sezon letni po zaspokojenie popytu, który w tym okresie jest bardzo wysoki. Narzędzia, techniki i podejścia, z jakich korzysta się w rozwiązywaniu tych problemów są specyficzne dla tego rodzaju sklepów, a media społecznościowe stanowią znakomitą platformę do dzielenia się pomysłami.

Cel, który zaangażuje ludzi

Druga opcja pokonania obaw wiąże się z określeniem celu, który będzie angażował pracowników, nie rodząc jednocześnie zagrożeń dla organizacji. Na przykład zamiast tworzyć sieć społecznościową dla wszystkich pracowników, która miałaby podnieść ich wydajność - a w efekcie uruchamiać jedynie program pilotażowy dla „regionu zachodniego” - spółka może stworzyć rozwiązanie oparte na modelu mediów społecznościowych. Mogłoby ono służyć handlowcom i sprzedawcom do prowadzenia współpracy sieciowej - wspierać wymianę opinii, jak również skutecznie identyfikować i radzić sobie z trzema najważniejszymi problemami sprzedaży.

Innymi słowy, pomyśl o „zestawie startowym” zawierającym cele wykorzystania mediów społecznościowych, które będą bardzo atrakcyjne i zachęcą ludzi do współpracy sieciowej. Cele związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, wsparciem dla klienta czy nawet organizacją firmowego pikniku, wszystkie można wykorzystać, by wyzbyć się obaw i, wymieniając się doświadczeniami, zacząć wreszcie działać w tej przestrzeni.

Media społecznościowe jako element strategii

Każda organizacja może mieć szczęście i już za pierwszym razem skutecznie włączyć w swój krwioobieg element mediów społecznościowych. Jednak liderzy takich przedsięwzięć budują zwykle potencjał współpracy w drodze procesu uczenia się - najpierw trzeba zrozumieć swoją bieżącą postawę a następnie zacząć podejmować kroki, które trzeba wykonać, by nabrać pewności siebie i odwagi do śmielszych działań. Taka zmiana postaw i zachowań sprawia, że jednorazowy sukces w wykorzystaniu mediów społecznościowych, może stać się niewyczerpanym źródłem przewagi konkurencyjnej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: W jaki sposób polskie przedsiębiorstwa wykorzystują media społecznościowe? »

Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych? 

Polscy przedsiębiorcy znajdują się pod silnym wpływem pewnych utrwalonych wzorców i stereotypów obecnych w polskiej kulturze, które przeszkadzają im w realizacji kulturowych wizji przedsiębiorczości.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy