Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Używaj, zamiast kupować

· · 7 min
Używaj, zamiast kupować

RAPORT – DODATEK PROMOCYJNY

Na rynku na dobre zadomowił się leasing coraz to nowych rodzajów maszyn, urządzeń, a nawet nieruchomości. Równocześnie leasing zaczyna być traktowany jako forma „używania” przedmiotów, gdzie nie występuje wykup końcowy. Takie oferty pojawiły już w Polsce, choć wśród leasingobiorców wciąż dominuje podejście, że jeśli za coś płacimy, to w finale powinno stać się to naszą własnością.

Coroczne zestawienia wyników branży leasingowej w poszczególnych krajach świata wyraźnie pokazują, że przedsiębiorcy już dawno przestali finansować leasingiem przede wszystkim pojazdy. Bardzo dynamicznie rośnie dział maszyn i urządzeń, nieruchomości, a w USA i na Dalekim Wschodzie – sprzętu i oprogramowania IT. Towarzyszy temu rosnące zainteresowanie pełnym leasingiem operacyjnym, czyli tylko dzierżawą przedmiotów bez ich wykupu. Polska różni się od świata tylko tym, że nadal dzierżawa nie znajduje uznania w oczach firm i osób prywatnych. Prawdopodobnie powodem jest bariera mentalnościowa.

Unia promuje używanie

„W październiku odbyła się w Rzymie doroczna konwencja Leaseurope, organizacji zrzeszającej narodowe związki leasingowe, w tym Związek Polskiego Leasingu. Podczas konferencji prelegenci dużo uwagi poświęcili przyszłości leasingu. Większość przedstawionych projekcji bazowała na poszukiwaniu dróg, które pozwoliłyby zwiększyć mobilność użytkowanych przedmiotów oraz rozwój rynku, przy większym dostępie do kapitału” – informuje Andrzej Sugajski, dyrektor generalny ZPL.

Prelegenci twierdzili, że jednym z kierunków wzrostu mobilności jest dalsze promowanie idei, którą w skrócie można zamknąć w haśle „zamiast nabywać, lepiej używać”. Natomiast w odniesieniu do firm, które już „używają”, promowanie bardziej elastycznego udostępniania przedmiotów, np. poprzez płynne przemieszczanie środków produkcji, środków transportu pomiędzy oddziałami firmy, które działają w różnych częściach kraju/regionu, aby wykorzystanie leasingowanych przedmiotów było adekwatne do potrzeb w danym miejscu i czasie.

„Idea »zamiast nabywać, lepiej używać« od pewnego czasu jest także przedmiotem kampanii promocyjnej Parlamentu i Komisji Europejskiej. Obie instytucje propagują koncepcję tzw. społeczeństwa leasingowego, które na przykład, zamiast kupować lampę, leasinguje światło. Obciążenie producenta odpowiedzialnością za sprawność funkcjonowania przedmiotów przez całą długość ich życia i po zakończeniu ich przydatności powinno wpłynąć na wzrost jakości tych produktów, a także wpłynąć na wzrost ochrony środowiska naturalnego” – mówi Andrzej Sugajski. Ciekawą ofertę właśnie pod kątem ochrony środowiska wypuścił na rynek Millennium Leasing. „Leasing Eko Energia” to kontynuacja proekologicznych działań firmy Millennium Leasing. Promuje i wspiera polskie przedsiębiorstwa zainteresowane oszczędzaniem energii. Program jest skierowany do przedsiębiorców planujących zakup maszyn i urządzeń, wózków widłowych oraz kombajnów i ciągników rolniczych. Warunki oraz procedura przystąpienia do programu są proste. Oprócz standardowych dokumentów, niezbędnych do akceptacji wniosku o zawarcie umowy leasingu, konieczne jest określenie szacunkowej wielkości zaoszczędzonej energii, wynikające z wdrożenia w firmie nowego urządzenia. Do skorzystania z nowego programu zachęca nie tylko perspektywa oszczędności energii, lecz również premia inwestycyjna w wysokości do 5% wartości otrzymanego finansowania. Premię wypłaca Millennium Leasing po zakończeniu umowy leasingu. Warunkiem wypłaty jest brak opóźnień w spłacie rat leasingowych (powyżej 30 dni) w całym okresie trwania umowy.

Jeśli chodzi o większy dostęp do kapitału, uczestnicy konferencji w Rzymie postulowali intensywniejsze zaangażowanie kapitału osób prywatnych w finansowanie portfela firm leasingowych. Jedną z prezentowanych propozycji, przygotowanych przez międzynarodową grupę ekspertów leasingowych, w której brali udział także polscy specjaliści, było stworzenie systemu ekonagród, adresowanego do pracowników użytkujących samochody służbowe. System promowałby tych, którzy wykazywaliby się mniejszymi, od założonych, normami zużycia paliw.

Leasing dobry na wszystko

Sfinansować leasingiem można wszystko. Ta tendencja jest bardzo widoczna na całym świecie, w tym w Polsce. Jeszcze niedawno firmy leasingowe nie chciały finansować nieruchomości – dziś to całkiem nieźle radzący sobie dział. Podobnie jak specjalistyczne maszyny i urządzenia, w których specjalizuje się Millennium Leasing, czego ilustracją mogą być przykłady leasingu linii technologicznej i taboru kolejowego.

Leasing linii technologicznej Lacroix Electronics w Polsce jest częścią międzynarodowej Grupy Lacroix. Spółka specjalizuje się w konstruowaniu zaawansowanych układów elektronicznych – badaniach, projektowaniu, industrializacji oraz produkcji (dla firm motoryzacyjnych, producentów sprzętu AGD, producentów sprzętu RTV). 100‑procentowym udziałowcem spółki jest firma Lacroix Electronics S.A.S (Francja), europejski lider w podwykonawstwie elektronicznym. Rozwój filii w Kwidzynie opiera się na sukcesie rynkowym dwóch sektorów: motoryzacyjnego i przemysłowego.

Z Grupą Millennium Lacroix Electronics podjęła współpracę przy transakcji sfinansowania specjalistycznych maszyn i urządzeń o wartości 1,3 mln euro. Łącznie tworzyły nowoczesną linię technologiczną do produkcji podzespołów/części elektronicznych. Maszyny i urządzenia, które weszły w skład finansowanej linii, to m.in.: maszyny do szybkiego nakładania komponentów SMT, maszyny do nakładania lakierów na układy elektroniczne, piec do wygrzewania lakierów, transportery: płytek elektronicznych, z wyciągiem oparów lakierów, maszyny do inspekcji układów elektronicznych, maszyny lutowania selektywnego oraz maszyny do optycznej kontroli położenia komponentów elektronicznych, podajniki komponentów elektronicznych.

Transakcja dostała pozytywną ocenę kredytową i w ten sposób firma może pracować na nowoczesnym sprzęcie. „Doceniamy cenne wsparcie ze strony Banku Millennium i Millennium Leasing – powiedział po zakończeniu transakcji Jean‑Marc Tychyj, dyr. generalny Lacroix Electronics.

– Pracownicy Grupy Millennium właściwie zrozumieli nasze potrzeby, proponując nam elastyczne i jasne podejście do leasingu, finansując strategiczne inwestycje w nowoczesne maszyny, które znacznie zwiększają tempo naszej produkcji. Wyjątkowo przyjazne podejście Millennium we wdrażaniu leasingu we właściwym czasie pozwoliło nam zachować płynność w zarządzaniu wolnymi przepływami gotówkowymi, co umożliwiło skoncentrowanie się na sprawnej obsłudze klientów i spełnianiu ich potrzeb”.

Leasing taboru kolejowego Millennium Leasing sfinansował tabor dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. „Leasing finansowy okazał się dla Szybkiej Kolei Miejskiej efektywnym sposobem finansowania istotnej części parku taborowego – powiedział Radosław Gawek, członek zarządu, dyrektor finansowy SKM. – Był korzystny tym bardziej, że powiązaliśmy to bezpośrednio z produkcją i technicznymi warunkami kontraktu. Same procedury związane z taką formą finansowania nie sprawiły nam problemu. Tym samym udało nam się w szybkim czasie zbudować dużą spółkę przewozową, której atutem jest najnowocześniejszy w Polsce tabor”.

Wyniki branży pokazują dynamikę tego trendu. Leasing maszyn i urządzeń w 2012 roku stanowił 37% całego rynku leasingu ruchomości. Średnio w Europie wskaźnik ten wyniósł 17%. Udział leasingu sprzętu komputerowego oraz biurowego wyniósł 2%, średnio na europejskim rynku 7%. W segmencie ruchomości odnotował 0,8‑procentowy wzrost rok do roku, a zatem charakteryzował się dynamiką zbliżoną do średniej europejskiej (0,6% wzrostu).

Używanie jest tańsze niż kupowanie

Drugi trend, mocno widoczny na świecie, dokładnie odzwierciedla sens angielskiego słowa lease, czyli wynajem, najem. W Polsce przywiązanie do posiadania jest na tyle silne, że pełny leasing operacyjny jest mało popularny. Dobrze ilustrują to same dane dotyczące leasingu samochodów. W 2012 roku udział leasingu samochodów osobowych średnio w Europie wyniósł 43%. W Niemczech, które są liderem rynku – 53%, w tym 44,5% transakcji zostało zawartych w formie leasingu operacyjnego. W Polsce leasing operacyjny jest na początku drogi – w tym samym okresie sfinansowano tylko 24%.

Jaskółką może stać się oferta BMW Comfort Lease, oferowana przez dedykowaną spółkę leasingową – BMW Financial Services Polska. Na czym polega jej wyjątkowość i dlaczego firma liczy, że przełamie mentalny opór przed dzierżawą? Jest to typowy leasing operacyjny, w którym na podstawie zakładanego umownego okresu użytkowania, deklarowanej średniorocznej wartości przebiegu oraz poziomu wyposażenia dodatkowego i akcesoriów określana jest wartość końcowa samochodu. Kwota ta stanowi umowną wartość pojazdu po zakończeniu kontraktu leasingowego, którą gwarantuje BMW Financial Services Polska. Produkt jest dostępny także dla fanów marki MINI pod nazwą MINI Comfort Lease.

„Dzięki unikatowej na rynku konstrukcji, opartej na wysokiej, gwarantowanej wartości końcowej, jesteśmy w stanie zaproponować przedsiębiorcom bardzo atrakcyjne raty miesięczne” – mówi Krzysztof Zaremski, dyr. sprzedaży i marketingu BMW Financial Services Polska. „Taki produkt sprawia, że samochody BMW lub MINI mogą być w zasięgu ręki dla kogoś, kto wcześniej nie brał ich pod uwagę. Klienci, którzy planowali określony budżet miesięczny na finansowanie samochodu, teraz mogą korzystać z niego z większym komfortem finansowym lub pozwolić sobie na większy i jeszcze lepiej wyposażony pojazd. Rata może być znacznie niższa niż w standardowym leasingu – ze spłatą samochodu niemal do końca i wykupem po okresie użytkowania”. Krzysztof Zaremski podkreśla przy tym jakość i kompleksowość nowej oferty: „Firmom kupującym samochody klasy Premium oferujemy finansowanie Premium: szybkie, proste, elastyczne, z transparentnie pokazanymi kosztami, a przede wszystkim bezpieczne. Dobre produkty finansowe rozpoznaje się dopiero wtedy, gdy coś się wydarza w trakcie trwania kontraktu, zwłaszcza w sytuacji przedwczesnego zakończenia, zmiany umowy czy likwidacji szkody”.

Produkt jest kierowany do firm, które cyklicznie wymieniają użytkowane pojazdy, chcą zminimalizować miesięczne koszty finansowania floty czy pojedynczego auta oraz nie są zainteresowane wykupem pojazdu i jego odsprzedażą na własną rękę. Poszukują też komfortowego produktu finansowego, łączącego zalety podatkowe leasingu operacyjnego z niską miesięczną ratą. Jeszcze mocniej uzmysławia to przykład. Rata za samochód BMW serii 3 Limuzyna, za 147 900 zł brutto, w standardowym leasingu przy założeniu opłaty wstępnej na poziomie 15% oraz 3‑letniego okresu finansowania wyniosłaby około 3900 zł brutto. W ramach BMW Comfort Lease ten sam samochód może być leasingowany za niespełna 2300 zł brutto. Tak atrakcyjne warunki nie są sprawą ukrytych kosztów lub wyśrubowanych parametrów umowy (np. maksymalny okres finansowania lub wysoki poziom opłaty wstępnej). Wszystko dzięki pozostawieniu znacznej części kapitału na koniec trwania umowy – wartość rezydualna – która gwarantowana jest przez BMW Financial Services Polska.

Comfort Lease dotyczy tylko samochodów fabrycznie nowych. Wpłaty początkowe są zgodne z obowiązującą procedurą leasingową (od 0% do 35% wartości pojazdu). Czas umowy to okres od 24 do 60 miesięcy. W ofercie dostępna jest pełna gama produktów ubezpieczeniowych. Klient ma trzy możliwości zakończenia umowy leasingowej: albo zwrot pojazdu do BMW Financial Services, albo dalsze finansowanie na zasadzie leasingu standardowego, także wykup za gotówkę. Ile musiałby zapłacić, warunkuje kilka parametrów: model, wersja silnikowa, wartość doposażenia, deklarowany roczny przebieg (maks. przez cały okres umowy 150 000 km), okres trwania umowy leasingowej i wysokość ewentualnego udzielonego rabatu.

Comfort Lease jest dedykowany przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy świadomie decydują o własnych potrzebach, znają swoje preferencje, cenią swój czas, komfort i wygodę. Tym, którzy też regularnie wymieniają użytkowane przez siebie samochody i chcą zminimalizować miesięczne koszty ich finansowania, a nie są zainteresowani wykupem pojazdu i jego odsprzedażą na własną rękę. Umowę można zakończyć w najprostszy możliwy sposób. Klient zwraca auto, wybierając nowe w ramach kolejnego kontraktu BMW Comfort Lease lub MINI Comfort Lease. Dzięki temu cieszy się radością z jazdy najnowszymi modelami, które od nowości objęte są gwarancją producenta. Przejrzystość, komfort i wygoda – tak można podsumować tę ofertę.

Zmiany w leasingu konsumenckim

Szanse na wyższą dynamikę sprzedaży dają zmiany w leasingu konsumenckim. Do tej pory leasing konsumencki się nie rozwijał, bo znacząca część interpretacji podatkowych stanowiła, że z konsumentem nie można zawrzeć umowy leasingu finansowego. W 2011 roku, co prawda, zostały zmienione przepisy podatkowe, ale też Sejm znowelizował ustawę o kredycie konsumenckim, wadliwie implementując przepisy dyrektywy unijnej. Większość firm automatycznie wycofała się z przygotowań do wejścia na rynek z ofertami dla konsumentów. „Postulaty związku, aby przywrócić właściwe brzmienie ustawy, zostały uwzględnione w projekcie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej i prawdopodobnie wejdą w życie z początkiem 2014 roku. To diametralnie zmieni sytuację branży, bo w Europie wartość rynku leasingu konsumenckiego stanowi 20% rynku leasingu ruchomości” – wyjaśnia Andrzej Sugajski.

Najwięcej umów z konsumentami zawiera się w Wielkiej Brytanii, gdzie takie umowy stanowią 43% całego rynku. Czas pokaże, czy polscy konsumenci zdecydują się finansować auta, domy lub mieszkania z całym wyposażeniem, sprzęt IT poprzez właśnie leasing.