X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy przedsiębiorcy mogą pomóc w rozwiązaniu największych wyzwań społecznych, nie padając ofiarą wypalenia?

Zdaniem Deloitte od prywatnych firm coraz częściej będzie się oczekiwać pomocy w rozwiązywaniu najtrudniejszych problemów społecznych współczesnego świata. Niedosyt działań w zakresie zdrowia, przeciwdziałania ubóstwu oraz promocji zrównoważonego rozwoju powoduje, że rośnie znaczenie przedsiębiorstw społecznych. Co istotne, wiele z nich pragnie wejść w tę rolę. Najnowsza ankieta Deloitte, przeprowadzona wśród ponad 11 tys. liderów biznesu i HR na całym świecie, ujawniła, że prawie 80% z nich uznaje „odpowiedzialność i wpływ społeczny” za bardzo ważne lub ważne kwestie.

STRES - TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Czy rozsądnie jest jednak oczekiwać, że nastawione na zysk przedsiębiorstwa oraz ich pracownicy będą mierzyć się z problemami społecznymi, przejmując odpowiedzialność rządów? Jednoczesna pomoc najbardziej potrzebującym i prowadzenie opłacalnej komercyjnie działalności może doprowadzić do konfliktu interesów. Nasze badania dostarczają pierwszych solidnych dowodów na to, że spór ten może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia i samopoczucia przedsiębiorców. Istnieje ryzyko, że konflikt przełoży się na życie osób pracujących w firmach nastawionych na zysk.

Nasze wnioski opierają się na danych z badań przekrojowych pracowników i przedsiębiorców w Wielkiej Brytanii. Spośród 3525 pracowników pozyskaliśmy 1388 respondentów wybranych losowo z reprezentatywnej bazy danych Brytyjczyków w wieku produkcyjnym. Dzięki temu mogliśmy ustalić wskaźnik odpowiedzi na poziomie 39%. Próba obejmowała 25% przedsiębiorców i 75% pracowników. Nasze działania skupiły się na podpróbie przedsiębiorców. Zgromadziliśmy ponad trzy fale danych z badań tej grupy, prowadzonych w odstępach dwumiesięcznych. Zadawaliśmy pytania dotyczące motywacji prospołecznej i chęci pomagania innym, dążąc jednocześnie do określenia stopnia, w jakim indywidualni przedsiębiorcy przejawiali tego typu tendencje. Pytaliśmy też o ich zdolność do kontrolowania szczególnie istotnych kwestii dotyczących ich życia i radzenia sobie z nimi oraz o to, czy kiedykolwiek mieli poczucie, że trudności piętrzyły się tak bardzo, że nie mogli ich przezwyciężyć. Przeanalizowaliśmy powyższe dane, korzystając z technik statystycznych umożliwiających nam zidentyfikowanie struktury przyczynowej tego, jak dążenie do realizacji celów społecznych może powodować stres i ostatecznie wpływać na zdrowie i samopoczucie.

Z naszej analizy wynikało, że stres stanowi poważny problem dla przedsiębiorców społecznych. Starając się osiągnąć cele komercyjne i jednocześnie przysłużyć się społeczeństwu, przedsiębiorcy prawdopodobnie biorą na siebie zbyt wiele obowiązków, a co za tym idzie, wyczerpują zasoby osobiste. Kosztami wyczerpania tychże mogą być ograniczenie czasu spędzanego z rodziną oraz niska jakość snu.

Odkryliśmy jednak, że przedsiębiorcy społeczni, którzy wykazują dużą autonomię w pracy, są mniej podatni na stres. Kiedy mają możliwość kontrolować, jak, gdzie i kiedy pomagają innym, lepiej zarządzają sobą. Taka autonomia ma kluczowe znaczenie, jeśli chcemy umożliwić przedsiębiorcom wprowadzanie zmian w społeczeństwie bez uszczerbku dla ich zdrowia psychicznego i fizycznego. Jak pokazało badanie, znalezienie balansu w życiu okazuje się trudne dla wielu respondentów. W szczególności nowe lub mniejsze przedsiębiorstwa są często uzależnione od jednego klienta, którego procedury organizacyjne decydują o tym, kiedy, gdzie i jak działają przedsiębiorcy.

Najważniejsze pytanie brzmi: czy możemy pomóc wszystkim przedsiębiorcom społecznym, chroniąc ich autonomię i obniżając ich poziom stresu? Jak to zrobić?

Podczas gdy nasze badania nie zajmują się jeszcze tym, co może najskuteczniej zapobiegać wypaleniu zawodowemu, wiemy, że liderzy promujący inicjatywy w zakresie przedsiębiorczości społecznej powinni być świadomi niekorzystnych konsekwencji dla pracowników. Interwencje te winny też pomagać przedsiębiorcom w organizowaniu ich pracy, aby w miarę możliwości zapewniać im osobistą autonomię. Przedsiębiorstwa społeczne nie będą mogły dalej wywierać trwałego wpływu, jeśli osoby, które nimi kierują, będą cierpiały na przemęczenie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Samotność i wypalenie są czynnikami wysokiego ryzyka dla firm »

Wypalenie zawodowe nie polega jedynie na wyczerpaniu. To również kwestia samotności 

Nadszedł czas, by menedżerowie i liderzy podjęli kroki, aby zacząć walczyć z epidemią samotności.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Ewald Kibler

Profesor przedsiębiorczości na Aalto University School of Business.

Joakim Wincent

Profesor przedsiębiorczości i zarządzania w Hanken School of Economics oraz University of St. Gallen przy Global Center for Entrepreneurship and Innovation. Związany z Luleå University of Technology oraz Swedish Research Excellence Centre CIIR.

Teemu Kautonen

Profesor przedsiębiorczości w szkole biznesu Aalto University i Universidad del Desarrollo.

Gabriella Cacciotti

Profesor przedsiębiorczości w szkole biznesu University of Warwick.

Martin Obschonka

Profesor przedsiębiorczości i dyrektor Australian Centere for Entrepreneurship Research w Queensland University of Technology, QUT Business School.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy