X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Szczęśliwe miejsca pracy to też takie, w których można się czegoś o sobie dowiedzieć

Emma Seppälä, Kim Cameron  · 5 min

Szczęśliwe miejsca pracy to też takie, w których można się czegoś o sobie dowiedzieć

Niedawno Communication Workers of America – związek zawodowy zrzeszający pracowników T‑Mobile – zaprotestował przeciwko zapisowi z Podręcznika pracownika T‑Mobile, który mówił o potrzebie dbania o pozytywne nastroje w środowisku pracy.

Zapis ten brzmi następująco: od pracowników oczekuje się, że będą dbali o pozytywny nastrój w miejscu pracy, komunikując się w sposób sprzyjający utrzymywaniu efektywnych relacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami firmy, współpracownikami oraz zespołem menedżerskim. Zapis ten uzasadniano tym, że – jeżeli pracownicy są niezadowoleni – muszą mieć możliwość swobodnego wyrażania swojego niezadowolenia. Amerykańska Krajowa Rada ds. Relacji w Zakładach Pracy przyznała mu rację, wydając korzystną opinię. Ich oficjalne stanowisko brzmi: pracodawcy nie mogą zmusić pracowników do tego, by byli zadowoleni. Alleluja, grzmiał „Guardian”.

Oczywiście pracownicy zmagający się z niesprawiedliwym traktowaniem w pracy muszą mieć możliwość wyrażenia swoich zastrzeżeń, a krytyka i deklarowanie sprzeciwu należy do normalnej praktyki w zakładach pracy. W niektórych firmach zachowania te zaczęły jednak przyjmować formy skrajne. „Wall Street Journal” donosi, że menedżerowie, zmęczeni „cackaniem się z ludźmi”, zaczęli im mówić wszystko „prosto z mostu”. Val DiFebo, prezes nowojorskiego oddziału Deutsch, traktuje takie, skądinąd konfrontacyjne podejście jako działanie wielkoduszne i wynikające z troski... zwłaszcza, jeżeli porówna się je z atakowaniem człowieka od tyłu. Oczywiście, o ile kultura „ciosu w plecy” nie jest tu wcale dobrą alternatywą, o tyle „prawda prosto z mostu” też nie należy do najlepszych rozwiązań.

Ruch w kierunku wysyłania radykalnie szczerych komunikatów zrodził się z fałszywego założenia, że środowisko pracy, w którym ludzie się wspierają, uniemożliwia przekazywanie informacji zwrotnej, która jest szczera, bezpośrednia i wolna od pustosłowia. Natomiast krytyka pozytywnych miejsc pracy opiera się na równie nieprawdziwym założeniu, że aby być zadowolonym w pracy, należy – jak to ujął „Guardian” – utrzymywać niezłomnie i niezmiennie pozytywny stosunek do otoczenia.

Fakty mówią jednak coś innego. Informacja zwrotna przekazywana w sposób komunikujący chęć wpierania jej adresata może nie tylko być szczera, ale też niepomiernie bardziej skuteczna aniżeli bezceremonialna krytyka. I to w trójnasób, gdyż motywuje do pracy, jest w mniejszym stopniu obarczona ryzykiem błędnej interpretacji oraz podnosi pracownika na duchu zamiast go dołować.

Kim Scott, która pracowała bezpośrednio dla Sheryl Sandberg w Google, wspomina czas, kiedy Sandberg uprzejmie wypowiedziała się na temat jej pewnej maniery, którą dało się zauważyć w trakcie prowadzenia prezentacji: kiedy co trzecie słowo mówisz „yyy”, nie brzmisz zbyt mądrze. Dla Kim był to punkt zwrotny. Jednak przyczyną, dla której Kim mogła tak dobrze przyjąć tę krytykę, było to, że wiedziała, jak bardzo Sheryl na niej zależy. Robiła tysiące rzeczy, które to potwierdzały. Dlatego „szczerość” i „pozytywne nastawienie” nie są wartościami, które by się wzajemnie wykluczały.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Badania wskazują na to, że szczera i uprzejma informacja zwrotna wyrażona w sposób komunikujący chęć wsparcia adresata stymuluje wydajność pracownika i odporność na niepowodzenia. Przekazywana bezceremonialnie, umniejszając pracownikowi, rujnuje motywację do pracy i zaangażowanie.

Wiadomo ponadto, że pozytywna atmosfera w zakładzie pracy prowadzi do zwiększenia poziomu produktywności, obniżenia fluktuacji zatrudnienia i poprawy zdrowia, podczas gdy w środowisku pracy, które jest niegościnne, budzące niepokój czy negatywne odczucia, dochodzi do obniżenia poziomu produktywności, wydajności, kreatywności i zaangażowania.Poczucie bezpieczeństwa wpływa pozytywnie na proces uczenia się i wyniki w pracy oraz – jak pokazały badania przeprowadzone przez Amy Edmondson z Harvarda – tworzy się wtedy, kiedy liderzy przyjmują postawę inkluzyjną, ich zachowania charakteryzuje pokora i motywują swoich podwładnych do tego, by mówili głośno o problemach i prosili o pomoc. W kulturach opresyjnych po prostu nie da się – w dłuższym okresie – uzyskiwać poprawy wyników.

Oto trzy ogólne, potwierdzone badaniami zasady, które pomagają menedżerom konstruktywnie i szczerze wypowiadać się na temat pracy podwładnych, nie raniąc ich uczuć:

W większym stopniu koncentruj się na pozytywach, a nie negatywach. W organizacjach o wysokiej wydajności pracy stosunek uwag pozytywnych (wspierających, doceniających czy motywujących) do negatywnych (krytycznych, niepochlebnych czy odmiennych) na temat zachowań pracowników kształtuje się na poziomie 5:1. Dzieje się tak dlatego, że negatywna uwaga oddziałuje o wiele silniej niż pozytywna; nasze umysły koncentrują się na negatywnej informacji zwrotnej w większym stopniu niż na pozytywnej. (Znamy to z własnego życia, kiedy to jedna nerwowa rozmowa psuje nam humor na cały dzień). Komunikacja pozytywna, jak wykazują nasze badania, jest skorelowana z o wiele wyższym poziomem zaangażowania pracownika. Można korygować zachowania pracowników, a nawet ich krytykować czy zachowywać się konfrontacyjnie, ale należy to robić z zachowaniem pozytywnego kontekstu rozmowy. Wtedy wyniki tak zaprezentowanej informacji zwrotnej będą pozytywne, a do tego uda się zachować morale i zaangażowanie pracowników.

Koncentruj się na mówieniu o zaletach pracowników, ich wyjątkowych dokonaniach oraz najlepszych momentach. Tradycyjnie, przekazując informację zwrotną, koncentrujemy się na krytyce. Mówiąc jednak o słabościach drugiej strony, można jedynie wpłynąć na tworzenie się kompetencji. Koncentrując się na zaletach rozmówcy, sprawiamy, że będzie on dążył do doskonałości. Informacje pozytywne należy przekazywać konkretnie, tak jak zwykle krytykujemy. Trzeba też wtedy pamiętać o przytaczaniu przykładów i szczegółów.

Zwracaj uwagę na współpracę i to, co was łączy. Mówiąc o negatywach, należy zachować obiektywność. Opisz sytuację (nie oceniając jej), podaj jej obiektywne konsekwencje lub osobiste odczucia z nimi związane (zamiast obwiniać rozmówcę) i zaproponuj możliwe do przyjęcia alternatywy (zamiast spierać się o to, kto ma rację, a kto się myli).

Szukając przykładu, jak takie podejście może się sprawdzić w praktyce, dobrze zwrócić uwagę na Eileen Fisher i jej 800‑osobową firmę handlową, która zamknęła rok 2015 obrotami sięgającymi 300 mln dolarów. Swój sukces Eileen przypisuje m.in. pozytywnej komunikacji. Staram się słuchać ludzi i jestem otwarta na to, co mówią. Ponieważ sama nie ukrywam moich myśli czy odczuć, zachęcam ich do tego, by mówili to, co naprawdę myślą. Lubię, kiedy zadają pytania, i z zaciekawieniem wsłuchuję się w ich odpowiedzi. Staram się być uprzejma niezależnie od sytuacji. Kiedy twoim punktem wyjścia jest uprzejmość, częściej możesz liczyć na współpracę.

Szukasz pracy? Ten e‑book pomoże napisać CV, którym oczarujesz rekruterów »

HBRP Jobs-To-Be-Done „Nowa praca” - ebook 

Dowiedz się, jak napisać CV i list motywacyjny, które wyróżnią Cię w oczach przyszłego pracodawcy, przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej i zdobądź pracę, która rozpocznie nowy wspaniały etap w Twojej karierze!

Fisher przywołała anegdotę przedstawiającą, jak podeszła kiedyś do rozwiązania pewnej problematycznej sytuacji. Można przytaczać wiele przykładów, jak muszą ze sobą współpracować ludzie, którzy są bardzo różni. Niedawno spotkałam się z sytuacją, w której dwóch pracowników nie potrafiło się ze sobą dogadać – zwyczajnie nie chcieli ze sobą współpracować. Porozmawiałam z każdym z nich na osobności, mówiąc o atutach, talentach i dobrych intencjach tej drugiej osoby. Potem zaprosiłam ich na wspólne spotkanie i po prostu zaczęłam słuchać – trzeba być otwartym, starać się udzielać wsparcia i po prostu „być z” tą drugą osobą. Rezultat był taki, że obie strony zaczęły się bardzo dobrze rozumieć. To wtedy zaczyna się dziać coś pozytywnego. Poczucie porozumienia rodzi kreatywność, natomiast kreatywność otwiera drzwi szansom rozwojowym.

Jeżeli zależy ci na zwiększeniu zakresu pozytywnej komunikacji, wyniki badań podpowiadają, że robiąc to, należy być szczerym i autentycznym – w przeciwnym razie może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Nieszczere posługiwanie się tymi technikami zaowocuje zachowaniami cynicznymi i defensywnymi. Fisher mówi, że jej sposób na tworzenie środowiska pracy, gdzie można liczyć na pozytywne postawy i zrozumienie, polega na odpowiednim kształtowaniu własnej wrażliwości i autentyczności. Mówię o moich odczuciach i obawach oraz wierzę, że trzeba mówić prawdę. To niesamowite, kiedy widzi się, jak mówienie prawdy pobudza ludzi do kreowania nowych pomysłów i uwalnia w nich całe pokłady energii. Wystarczy tylko skorzystać z tego procesu. Można wtedy stawić czoła wyzwaniom wspólnie i popchnąć pracę do przodu.

Liderzy, którzy chcą osiągać odpowiednie wyniki, powinni dlatego zwracać większą uwagę na tworzenie – co jest niezmiernie ważne – bezpiecznych z psychologicznego punktu widzenia miejsc pracy, co z kolei można zrobić, kiedy kładzie się odpowiedni nacisk na pozytywną i autentyczną komunikację. Można być szczerym, a jednocześnie dbać o pracownika – nie ma w tym żadnej sprzeczności.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak ważne jest szczęście? »

Rola szczęścia w podejmowaniu kluczowych decyzji 

Michael Wheeler

Czy wiesz, jaką rolę we wszystkich aspektach Twojego życia odgrywa szczęście? Sprawdź.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy