X
Następny artykuł dla ciebie

Niezależnie od poziomu motywacji każdemu zdarza się wykonywać zadania, na które nie ma ochoty. Nudne i bezcelowe, męczące i denerwujące – wymagają jednak realizacji. Jak więc poradzić sobie z niechęcią do podejmowania bezsensowych naszym zdaniem działań?

Po pierwsze, trzeba zrozumieć, że poziom motywacji niekoniecznie wiąże się z doświadczeniem szczególnego stanu emocjonalnego, np. ekscytacji lub oczekiwania. Motywacja to nic innego jak powody, dla których działa się w określony sposób. To podjęcie decyzji o zrobieniu czegoś przy jednoczesnym nieuleganiu emocjom. To również znalezienie powodu do podjęcia działania.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Postanowienie o wykonaniu określonej czynności:

  • złagodzi niepokój;

  • przyniesie korzyści osobom, na których ci zależy;

  • zagwarantuje korzyści finansowe;

  • umożliwi uniknięcie konsekwencji;

  • sprawi, że będziesz zadowolony z siebie;

  • pozwoli oczyścić umysł;

  • będzie zbieżne z twoimi wartościami;

  • ograniczy towarzyszący ci stres.

W codziennym życiu można to wyrazić w następujący sposób:

„Nie chcę robić _____. Jednak jeśli to zrealizuję, uzyskam znaczne korzyści finansowe, zarówno obecnie, jak i w przyszłości, i będę zadowolony ze swojego wyboru”.

„Nie chcę robić _____. Jednak kiedy tego dokonam, zadowolę szefa i nie będę się już tak obawiał rozmów z nim”.

„Nie chcę robić . Chociaż jeśli uda mi się nadgonić pracę w tym obszarze, w przyszłym tygodniu odczuję mniejszy stres i będę gotowy na _”.

Nawet jeśli brakuje ci motywacji do realizacji zadania, jeśli skoncentrujesz się na osiągnięciu wyniku, znajdziesz powód, aby je wykonać. Podobne kroki zastosuj w przypadku zadań, które motywują cię w niewielkim stopniu lub nie wpływają na poziom twojej motywacji. W zależności od czekającego na ciebie wyzwania i stylu pracy możesz zastosować jedną lub więcej spośród poniższych strategii. Rozważ włączenie ich do swojego planu dnia. Przydadzą się, gdy tylko znajdziesz uzasadnienie do podjęcia działania, ale nie będziesz wiedział, jak wcielić je w życie.

Presja społeczna

Do pierwszego zestawu metod motywowania należy zaangażowanie w ten proces innych osób. Pozytywna presja społeczna może stanowić impuls, aby podjąć decyzję o zmianie. Może to obejmować wiele działań: delegowanie części zadania, połączenie sił z kimś innym, aby wspólnie wykonać określoną czynność, rozliczenie z wyników lub po prostu przebywanie z innymi pracującymi osobami. W przypadku ostatniego punktu część osób ogranicza swoją aktywność do siedzenia w miejscu publicznym, gdzie pracują inni ludzie. Są też i tacy, którzy organizują wirtualne sesje, podczas których wykonują określone zadanie, łącząc się przez Skype’a z osobami, które również w tym czasie pracują.

Organizacja pracy

Kolejny zestaw sposobów motywowania się do działania wiąże się z tym, jak organizujesz swoją pracę. Strategie wraz z przykładami mogą pomóc ci w podjęciu starań, kiedy nie masz ochoty, żeby się za coś zabrać:

  • Wykonaj czynność o niższym priorytecie, zanim zabierzesz się za rzeczy, które robisz częściej. Na przykład: nie otwieram skrzynki e‑mailowej, zanim nie wypełnię zestawienia wydatków.

  • Wyznacz sobie standardową porę na jakieś działanie, np. co piątek pomiędzy 14 a 15 zarezerwuj czas w kalendarzu na planowanie tygodnia. Nic innego nie może zakłócić ci tego czasu.

  • Zredukuj wymagania czasowe. Narzuć sobie obowiązek pracy nad zadaniem przez 10 minut dziennie, a potem przerwij ją, jeśli tylko chcesz.

  • Poprzeczkę ustaw sobie nisko. Wystarczy jeśli wykonasz jeden element danego zadania tygodniowo.

  • Doprowadź działanie do końca. Jeśli chcesz mieć je całkowicie z głowy, zarezerwuj cały dzień, aby je zakończyć.

Łączenie obowiązków z przyjemnościami

Trzeci zestaw metod motywowania się do działania obejmuje łączenie nieprzyjemnych zadań z tymi miłymi. Dzięki temu poprawisz swoje ogólne samopoczucie. Na przykład zaplanuj sobie wykonanie trudnego zadania, takiego jak napisanie lub przygotowanie prezentacji, w miejscu, które naprawdę lubisz. Może to być kawiarnia lub park. Spróbuj też grupować zadania: słuchaj muzyki podczas wykonywania zadań niewymagających skupienia. Pomocna w utrzymaniu motywacji może się również okazać aktywność fizyczna. Sama ćwiczyłam wystąpienia publiczne podczas spacerów. Prawdopodobnie wyglądałam zabawnie, ale udawało mi się dzięki temu wykonywać dwie czynności jednocześnie.

Zastosowanie jednej lub więcej spośród tych strategii nie zawsze przynosi szybkie efekty. Dzięki ich zastosowaniu być może jednak łatwiej ci będzie realizować zadania, których nie cierpisz robić.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pracownicy to klucz do sukcesu firmy. Jak o nich dbać? »

3 sposoby na skuteczne motywowanie pracowników 

Emma Seppälä

Podczas wypełnionego zadaniami tygodnia roboczego łatwo stracić z pola widzenia to, co faktycznie decyduje o dobrym samopoczuciu pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy