X
Następny artykuł dla ciebie

Wielu młodych przedsiębiorców uważa, że rezygnacja ze snu jest ceną, jaką muszą zapłacić za to, by ich biznes rozwinął się i zaczął świetnie prosperować. Tymczasem nasze badania wskazują długą listą deficytów wynikających z przemęczenia. Zgodnie z wynikami właściciele nowo założonych firm najbardziej się im przysłużą, gdy będą odpowiednio długo odpoczywać.

W naszym artykule zbadaliśmy podstawowe zadania, które leżą w gestii założycieli na wczesnych etapach cyklu życia firmy. Są to: generowanie nowych pomysłów biznesowych i formułowanie opinii na temat jej potencjału. W serii trzech powiązanych ze sobą badań wykazaliśmy, że przedsiębiorcy, którzy „oszczędzają” na śnie, analizują szanse biznesowe inaczej niż ich wypoczęci odpowiednicy, jak również w inny sposób niż oni sami, kiedy są wypoczęci.

W pierwszym badaniu porównaliśmy ze sobą 784 działających przedsiębiorców i poprosiliśmy ich o określenie, jak długo spali poprzedniej nocy. Następnie każda z osób odczytała trzy notatki zarządu dotyczące nowych przedsięwzięć biznesowych. Streszczenia te zostały poddane niezależnej ocenie jakościowej przez panel ekspertów – przedsiębiorców i inwestorów – a nasz zespół współautorów ustalił zbieżność między nową technologią a rynkiem docelowym na poziomie powierzchownym (oczywistym) oraz strukturalnym (nieoczywistym). Dwa z trzech pomysłów wykazywały zbieżność zarówno powierzchowną, jak i strukturalną, co oznacza, że lepiej rokowały pod względem komercyjnym. Jeden z pomysłów dotyczących nowego przedsięwzięcia wykazywał powierzchowne dostosowanie technologii do rynku, lecz obciążały go istotne problemy strukturalne. Oznacza to, że pomysł ten powinien rokować gorzej niż dwa pozostałe. W porównaniu z dobrze wypoczętymi przedsiębiorcami ci, którzy spali mniej poprzedniej nocy, często oceniali zły pomysł wyżej od jednego lub obydwu pozostałych. Świadczy to o tym, że przedsiębiorcy, którym brakuje odpoczynku, formułują wstępne opinie na temat nowych pomysłów biznesowych, kierując się w większym stopniu powierzchownymi wskazówkami.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Drugie badanie objęło 101 działających przedsiębiorców w okresie dwóch tygodni. Kontaktowaliśmy się z nimi dwa razy dziennie – rano, aby zapytać o to, ile spali poprzedniej nocy, i ponownie po południu, aby poprosić ich o ocenę pomysłu nowego przedsięwzięcia. Mając za sobą zarwaną noc, przedsiębiorcy błędnie oceniali nieoczywiste pomysły biznesowe. Jak zauważyliśmy w poprzednim badaniu, zmęczenie utrudniało im ocenę mniej oczywistych cech związanych z pomysłem. Co ważne, wyniki te umożliwiają porównanie przedsiębiorców z nimi samymi w różnych dniach. Oznacza to, że nawet jeśli ktoś zwykle potrzebuje mniej snu niż inni, to jednak gorzej mu idzie z oceną, kiedy śpi krócej niż zwykle.

I wreszcie, aby wyodrębnić sen jako zmienną przyczynową w tych obserwacjach, przeprowadziliśmy eksperyment związany z pozbawieniem snu studentów przedsiębiorczości. Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do jednej z dwóch grup. Jedna z nich spała co najmniej 7 godzin, podczas gdy druga nie spała przez co najmniej dobę. Następnie każda grupa wykonała to samo zadanie polegające na ocenie nowego przedsięwzięcia z pierwszego badania. Poprosiliśmy też uczestników o zastanowienie się nad potencjalnymi pomysłami biznesowymi dotyczącymi nowatorskiej technologii. Ich odpowiedzi otwarte zostały zakodowane z uwzględnieniem zarówno myślenia powierzchownego, jak i strukturalnego. Grupa pozbawiona snu znacznie częściej oceniała słaby pomysł wyżej niż jeden lub obydwa pozostałe, a udzielane odpowiedzi otwarte koncentrowały się w większym stopniu na cechach powierzchownych niż związkach strukturalnych. Innymi słowy, myślenie strukturalne w zadaniu koncepcyjnym uwidaczniało związek pomiędzy ilością snu a oceną pomysłów dotyczących nowego przedsięwzięcia.

Badania te wprost sugerują, że brak snu utrudnia realizację ważnych zadań biznesowych. Przedsiębiorcom zbyt krótko śpiącym trudniej jest oceniać złożone powiązania strukturalne, które są kluczowym wyznacznikiem komercyjnego sukcesu firmy.

Podążanie za złymi pomysłami na wczesnym etapie rozwoju firmy może utrudnić przedsiębiorcy wprowadzenie w życie przedsięwzięcia, a błędy popełnione w tym czasie zwiększają prawdopodobieństwo porażki. Co ważne, sen nie jest oznaką słabości, może natomiast przyczynić się do skuteczniejszej oceny niezliczonych możliwości biznesowych. Sen w odpowiednich porach, np. w trakcie nocy poprzedzającej realizację zadań koncepcyjnych oraz związanych z oceną, poprawi wyniki tych działań.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zależność pomiędzy snem a przywództwem organizacyjnym »

Chcesz być skutecznym liderem? Wyśpij się! 

Nic van Dam , Els van der Helm

Jaki jest związek pomiędzy snem a przywództwem? Wymierny.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy