X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Przestań bezmyślnie przelatywać przez cały dzień

Leah Weiss  · 4 min

Przestań bezmyślnie przelatywać przez cały dzień

Jak często zdarza ci się ze zdziwieniem patrzeć na zegar i, choć spędziłeś cały poranek na wytężonym działaniu, kiedy nadchodzi południe, nie masz pojęcia, na czym upłynął ci czas i co faktycznie udało ci się osiągnąć? Istnieją uzasadnione powody, dla których trudno nam utrzymać koncentrację, na szczęście mamy też do dyspozycji badania, które pokazują, jak można sobie z tym problemem radzić.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów utrzymywania uwagi na zadaniu jest określenie celowości każdego momentu wykonywanej pracy. Może się nam to wydawać czymś odstręczającym – wymaga też wysiłku – warto jednak pamiętać, że bezmyślne wykonywanie zadań (np. ślęczenie nad e‑mailami lub prowadzenie zebrań w trybie autopilota) to najlepsza droga ku utracie efektywności i zaangażowania, a nawet zdrowia. Z drugiej strony dobrze znany jest pozytywny wpływ, jaki ma jasne poczucie celu na wydajność, samopoczucie oraz zdrowie, nawet gdy realizuje się najbardziej trywialne zadania. Jedno z badań, przeprowadzone z udziałem 106 pracowników dużej japońskiej firmy IT, wykazało korelację między wyższym poczuciem celowości oraz współzależności pomiędzy współpracownikami a niższą podatnością na stany zapalne i wyższą odpornością na infekcje wirusowe u tych osób. Badania mówią też o związku poczucia celowości w życiu osobistym z korzyściami zdrowotnymi, takimi jak niższe nadciśnienie, mniejsze ryzyko udaru i choroby Alzheimera, a nawet większa długowieczność.

Jeśli dobrze wiemy, czym mamy się zajmować w danej chwili i rozumiemy, jakie znaczenie ma nasza praca, zwiększa się nasze poczucie celowości i maleje stres. Aby to osiągnąć, musimy nieustannie śledzić, gdzie lokujemy naszą uwagę. Proces ten nazywa się metapoznaniem i stanowi praktykę, która umożliwia nam znalezienie poczucia celowości w pozornie najbardziej nużących zadaniach. Należy to traktować jak uruchomienie własnego wewnętrznego menedżera projektów.

Nie zawsze łatwo z niego skorzystać – nasz umysł łatwo odciągnąć od zadania, rozmowy czy też stojącego przed nami wyzwania, szczególnie jeśli nam ono nie pasuje – ale możemy nauczyć się lepiej z nim radzić dzięki praktyce. Osobom, które już znajdują czas, aby medytować w pracy, śledzenie uwagi umożliwia zastosowanie praktyki medytacji w najbardziej podstawowych zdaniach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak odnaleźć swój rytm dnia? »

Jak zarządzać czasem? Wskazówki dla opornych 

Elizabeth Grace Saunders

Czas odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest mój rytm?

Chodzi o jasne określenie celu każdej chwili i każdego zadania lub przynajmniej zwiększenie świadomości w tym zakresie (nie dajmy się na tym punkcie zwariować). Oto metoda, jak to zrobić.

Postępuj celowo

Pierwszym krokiem będzie zrozumienie, jak twoja codzienna praca wiąże się zarówno z twoimi celami osobistymi, jak i celami organizacji. Najlepiej byłoby, gdybyś to rozumiał już teraz, a nawet rozmawiał już o tym ze swoim przełożonym. Ale jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś, nigdy nie jest za późno.

Zacznijmy od celów osobistych

Co uwielbiasz robić? W czym jesteś dobry? No i oczywiście, do realizacji jakich zadań cię zatrudniono? Jasno określ, dlaczego wykonujesz tę akurat pracę, jak rysuje się twoja kariera oraz jak możesz wykorzystać swoje talenty do wsparcia aspiracji zawodowych. Możesz w tym celu posłużyć się zasadami job craftingu (projektowania stanowiska): przeprowadź analizę swojej roli i zastanów się nad tym, które jej aspekty odpowiadają twoim mocnym stronom.

Następnie przyjrzyj się celom organizacji

Jak to, co robisz, wpisuje się w jej nadrzędne cele? Możesz to ocenić, zastanawiając się na własny użytek, jaki masz wkład w osiągane przez nią wyniki. Na przykład, choć być może nie odpowiadasz za wynik finansowy firmy, potrafisz wymienić, w jaki sposób swoimi codziennymi decyzjami i działaniami wpływasz na jej zyski. Jasne określenie tego związku może mieć dla ciebie zarówno walor wyjaśniający, jak i zachęcający.

Kiedy wykonasz już to zadanie na swój użytek, omów te związki wspólnie z przełożonym oraz zapoznaj się z jego opinią na ten temat. Wiedza twojego przełożonego o twoich mocnych stronach, roli oraz celach organizacji może wzmocnić te powiązania.

Wyznacz plan

Podobnie jak w większość ludzi zapewne masz możliwość realizacji dziesiątek zadań, dlatego też ważne jest zrozumienie, które z nich i w jakiej kolejności przyniosą największe korzyści. Stwórz mapę drogową, za pomocą której określisz, które zadania mają decydujące znaczenie, a które są mniej pilne. Następnie oceń, ile może ci zająć realizacja każdego z nich. Dzięki temu uda ci się zaplanować swoją pracę tak, aby wiedzieć, na czym i kiedy powinieneś się koncentrować.

Piątek to dobry moment na konsultację ze swoim wewnętrznym menedżerem projektu. Na ile dobrze udało ci się skoncentrować uwagę na każdym z zadań? Czy zrealizowałeś plan wyznaczony na ten tydzień, nadając celowość każdemu działaniu? Pamiętaj jednak, że nie chodzi o to, aby twoja mapa była wyryta raz na zawsze w kamieniu. W istocie tworzenie i szlifowanie planu twojej uwagi powinno dać ci pewność siebie pozwalającą na odrzucenie jakiegoś zamierzenia, powiedzenie „nie”, zrezygnowanie z czegoś lub delegowanie jakiegoś zadania, jeśli to konieczne, co pozwoli ci konsekwentnie poświęcić czas na to, co najlepiej służy twoim nadrzędnym celom.

Usuń czynniki rozpraszające

Kiedy nie wiesz dokładnie, na czym skoncentrować uwagę, łatwo skłaniać się ku zadaniom, które dają natychmiastowe poczucie osiągnięć, ale w istocie w niewielkim stopniu przyczyniają się do realizacji twoich celów. Na przykład możesz mieć w zwyczaju sprawdzanie poczty i odpowiadanie na wiadomości, zanim zabierzesz się do realizacji innych projektów, lub być może skupiasz uwagę na skrzynce odbiorczej, ponieważ nie masz pewności, co robić dalej. Może też dajesz się wciągać do udziału w spotkaniach lub projektach, bo padasz ofiarą czegoś, co David Grady, prelegent na konferencjach TED oraz twórca popularnego wideo poświęconego nieefektywnym spotkaniom, nazywa „syndromem bezmyślnej akceptacji”. Naturalnie okazywanie współpracownikom wspaniałomyślności i gotowości do współdziałania jest czymś dobrym, ale nie kiedy odciąga cię od czegoś, nad czym powinieneś pracować.

Identyfikując czynniki rozpraszające – oraz ich przyczyny źródłowe – możesz uniknąć ich i ponownie zwrócić uwagę na te spośród zadań na twojej liście priorytetów, które zapewnią ci poczucie większej sensowności działania.

Niezwykle łatwo pozwolić, aby całe dni przemijały bezkształtnie, bez świadomości, co się faktycznie robiło. Zamiast tego postaraj się, aby czas wypełniały ci tysiące odrębnych zadań, które potrafisz odróżnić, świadomie decydując, jak najlepiej je wykorzystać. Wiedza, co i dlaczego robisz, da ci nie tylko poczucie spełnienia dzięki dobrze wykonanej pracy, lecz również przekonanie, że twój czas faktycznie coś znaczy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ciągła aktywność nie oznacza efektywności »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy