X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Od wieków ludzie kłamią i rozsiewają plotki, jednak dopiero w XXI stuleciu, za sprawą mediów elektronicznych i platform społecznościowych, siła oddziaływania fałszywych wiadomości nabrała masowego charakteru.

Co ciekawe, ich wpływu i zasięgu początkowo nie doceniał nawet twórca Facebooka. Po wyborach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych Mark Zuckerberg stwierdził podczas jednej z konferencji technologicznych, że pomysł, jakoby tzw. fake newsy na kierowanym przez niego serwisie wpływały na głosy Amerykanów, jest dość szalony. Parę dni później opublikował post, w którym przyznał, że Facebook szuka sposobów na ochronę swojej społeczności przed ich wpływem.

Fałszywe wiadomości mogą mieć niszczący wpływ zarówno na politykę, jak i na biznes. Ich niesamowitą siłę tłumaczą przytaczane przez nas badania, z których wynika, że nieprawdziwe informacje rozchodzą się o rząd wielkości dalej, szybciej i szerzej niż prawdziwe. Dlatego też bierzemy pod lupę to destrukcyjne zjawisko i w artykule Demontaż rzeczywistości przedstawiamy sposoby na skuteczną obronę przed nimi.

Tarczą chroniącą przed pomówieniami i plotkami są prestiż, solidność i rzetelność, czyli cechy, którymi charakteryzują się zwycięzcy najnowszego rankingu Najskuteczniejsi prezesi świata w 2018 roku. Przedstawiamy w nim listę stu globalnych liderów, którzy w ubiegłym roku osiągnęli najlepsze wyniki. Aż 70 osób z obecnego zestawienia znalazło się również w rankingu z 2017 roku, co pokazuje, jak ważna jest w biznesie stabilność i odporność na zewnętrzne zawirowania. Co jednak zrobić, gdy te zawirowania wywołuje niesamowity postęp technologiczny, który wzbudza niepokój nawet wśród graczy o ustalonej pozycji, w organach nadzoru oraz u konsumentów? Trzeba zadbać nie tylko o własną firmę, ale również o otaczający ją ekosystem. W artykule Kiedy technologia wyprzedza społeczeństwo przedstawiamy przykłady firm z krajów azjatyckich i afrykańskich, które inwestując w otoczenie, zapewniają sobie długofalowe korzyści.

Życzę Państwu miłej lektury oraz zachęcam do zachowania nieustannej czujności, która w otaczającym nas zalewie informacji pozwoli na odróżnienie prawdy od fałszu.

Zapraszam również do przeczytania pozostałych artykułów.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy