X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Pięć wskazówek przydatnych w pierwszej pracy

John Coleman  · 3 min

Pięć wskazówek przydatnych w pierwszej pracy

Po zakończeniu egzaminów końcowych i wiosennych uroczystościach wręczenia dyplomów tysiące studentów i świeżo upieczonych absolwentów kieruje się na pierwsze staże lub zaczyna pracować na pełny etat. Jeśli znajdujesz się wśród nich, masz szczęście. Najnowsze amerykańskie statystyki wskazują bowiem, że jeden na dwóch świeżo upieczonych absolwentów uczelni pozostaje bez pracy lub pełnego zatrudnienia. Niezależnie jednak od godzinowego wymiaru pierwsza praca może być nieocenionym źródłem wiedzy oraz punktem wyjścia do długofalowej kariery.

Z całą pewnością będzie też doświadczeniem trudnym. Dla niektórych może to być pierwsza okazja kontaktu ze środowiskiem biznesowym. Pamiętam, jak sam byłem zagubiony w swojej pierwszej pracy. W zderzeniu z masą nowych informacji stale miałem poczucie bycia w tyle za bardziej doświadczonymi współpracownikami. Nie wiedziałem, do kogo się zwrócić po poradę i nigdy nie miałem pewności, że właściwie wykonuję swoją pracę.

Dlatego, aby pomóc ci w przygotowaniu się do nowej roli – i wyzwań, z jakimi będziesz musieć się zmierzyć – przedstawiam pięć wskazówek, które pomogą ci w tym procesie.

1. Nie udawaj, że wiesz

Wielu nowych pracowników stara się stwarzać wrażenie mądrzejszych, niż są w istocie. Nie zadają pytań. Uważają, że muszą znać odpowiedzi, aby być wartościowi dla organizacji, i nie potrafią przyznać się do braku doświadczenia lub zrozumienia tematu. Rekompensują brak pewności siebie okazywaniem jej w nadmierny sposób. Nikogo jednak nie udaje się im oszukać! Nikt nie oczekuje bowiem, że będziesz wiedzieć wszystko o swojej pierwszej pracy, a dążenie do jej faktycznego zrozumienia, zadawanie pytań i proszenie o pomoc pomoże ci w nauce i szybszym rozwoju. Zamiast udawać, że potrafisz, osiągniesz sukces, doceniając umiejętności i doświadczenie swoich współpracowników i wykorzystując pierwszą pracę lub staż jako okazję do nauki.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

2. Nigdy nie jedz obiadu samotnie

Jedną z największych zalet związanych z nową pracą jest to, że zapewnia ona niesamowitą okazję do nauki. Każda osoba, z którą będziesz pracować na nowym stanowisku – począwszy od recepcjonistki po dyrektora generalnego – może nauczyć cię czegoś wartościowego i każda z nich może być dla ciebie przyjacielem i mentorem w karierze. Wśród osób, które znam, te, które należą do najszczęśliwszych i odnoszą największe sukcesy, nieustannie zadają pytania i proszą o wskazówki wszystkich dookoła. Badania pokazują też, że osoby mające silniejsze sieci społeczne żyją dłużej. W twoim biurze jest mnóstwo inteligentnych, myślących i doświadczonych ludzi. Poznaj ich. Traktuj ich z szacunkiem. Zadawaj im pytania. Ucz się od nich. I przy okazji dobrze się baw.

3. Wyznacz granice, aby zapobiec wypaleniu

Na większości stanowisk praca nigdy się w pełni nie kończy. W szkole lub na uczelni, testy, zadania domowe czy projekty grupowe wyznaczają wyraźne terminy. Dotychczas to rodzice i nauczyciele pomagali ci utrzymywać równowagę w życiu, miałeś też do dyspozycji częste przerwy, które pozwalały ci naładować akumulatory. W pracy jest natomiast inaczej. Trudno ci będzie wykonać ją idealnie (lub nawet dobrze!). Będziesz się starać wykazać, robiąc więcej, niż do ciebie należy. Wielu szefów z radością patrzy, kiedy ich nowi podwładni pracują po godzinach, jeśli tylko chcą. Należy jednak pamiętać o jednej kwestii, kiedy mówi się o podejmowaniu dodatkowej pracy. Musisz się od początku nauczyć wyznaczać osobiste granice, które umożliwią ci zachowanie równowagi i uniknięcie wypalenia. Wypalenie może ograniczyć twoją wydajność i bez wątpienia zmniejszy poziom satysfakcji z pracy. Zawczasu zaplanuj więc cele związane ze stylem życia. Wbuduj w kalendarz krótkie przerwy w pracy i naucz się już na tym pierwszym etapie kariery dążyć do równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.

Szukasz pracy? Ten e‑book pomoże napisać CV, którym oczarujesz rekruterów »

HBRP Jobs-To-Be-Done „Nowa praca” - ebook 

Dowiedz się, jak napisać CV i list motywacyjny, które wyróżnią Cię w oczach przyszłego pracodawcy, przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej i zdobądź pracę, która rozpocznie nowy wspaniały etap w Twojej karierze!

4. Służ swoim współpracownikom i klientom

Powszechnie uważa się, że millenialsi mają poczucie, iż należy im się szczególne traktowanie. Z kolei powszechnym błędem, jaki popełniają młodzi ludzie, jest rywalizacyjne wspinanie się po szczeblach kariery w przeciwieństwie do skromnego dążenia, aby przysłużyć się współpracownikom i klientom. Jeśli jednak chcesz zdobyć szacunek osób wokół siebie i przełamać stereotypy związane z twoim pokoleniem, najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest starać się być pomocnym. Proaktywnie szukaj sposobów, aby wesprzeć innych. Jak pisze Jim Collins, najwięksi liderzy często łączą w sobie skromność z niezłomnym zdecydowaniem. A skromna służba – skupienie uwagi na innych – może być świetnym sposobem na doskonalenie umiejętności przywódczych i zdobycia wsparcia ze strony współpracowników.

5. Pracuj ciężko i wykazuj się punktualnością

Jak świetnie pokazał m.in. Malcolm Gladwell, ciężka praca może być równie ważna jak zdolność osiągania sukcesu zawodowego. Na przykład zgodnie z regułą mówiącą, że opanowanie jakiejś umiejętności wymaga 10 tys. godzin celowej praktyki. Nic też bardziej nie pokaże twojemu pracodawcy poważnego podejścia niż szybkość, wytrwałość i poświęcenie. Na dłuższą metę staranność zapewni ci szacunek współpracowników, podczas gdy ciężka praca będzie źródłem mistrzostwa i samodyscypliny w osiąganiu sukcesów w przyszłości. Podstawy są proste, ale łatwo o nich zapomnieć: pracuj ciężko i wykazuj się punktualnością.

Postępowanie zgodnie z tymi wskazówkami zapewni ci większą harmonię w równoważeniu stresu i wymagań związanych z nowym środowiskiem pracy. A ty? Jaką radę dałbyś nowym pracownikom?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Koncentruj się na swoim potencjale »

Jak podkreślić własne talenty podczas rozmowy o pracę bez popisywania się 

Rozpoznanie talentów jest niezwykle trudne, szczególnie w trakcie krótkiej rozmowy kwalifikacyjnej. Jak wypaść dobrze?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy