X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Nie panujesz nad życiem rodzinnym? Wprowadź zasady, z których korzystasz w pracy

Whitney Johnson  · 3 min

Nie panujesz nad życiem rodzinnym? Wprowadź zasady, z których korzystasz w pracy

Mój ostatni wyjazd służbowy trwał niemal trzy tygodnie. W tym czasie miałam wiele spotkań i wystąpień w różnych krajach. Praca i wyjazdy sprawiały mi przyjemność, jednak z radością wróciłam do domu. Potrzebowałam odpoczynku.

Niestety nie znalazłam wytchnienia, na które liczyłam. Zderzyłam się nie tylko ze wszystkimi sprawami zawodowymi, które leżały odłogiem w trakcie mojej nieobecności, lecz również z mnóstwem zadań i spraw związanych z moimi bliskimi – rodziną i przyjaciółmi. Powrót do domu nie oznaczał więc wypoczynku. Wiązał się z zapracowaniem, obowiązkami i chaosem. Podzieliłam się swoją frustracją z innymi i zdziwił mnie odzew, z jakim się spotkałam. Najwyraźniej wiele osób – podobnie jak ja – ma bardziej uporządkowane życie zawodowe niż prywatne.

Spędzając przez lata wiele godzin w pracy i często wyjeżdżając służbowo, przyzwyczaiłam się do układu, w którym wszystkimi obowiązkami związanymi z domem i opieką nad dziećmi zajmował się mój mąż. Dzięki temu nie musiałam się angażować, a wolny czas mogłam przeznaczyć na oddawanie się przyjemnościom wspólnie z rodziną.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Kilka lat temu mąż postanowił jednak wznowić pełnoetatową karierę akademicką. Obecnie pracuje zawodowo i społecznie, ale też zajmuje się domem pod moją nieobecność. Pracuje więc na dwóch frontach – na uczelni i w domu. Zajęło mi nieco czasu przyzwyczajenie się do tego nowego stanu i zaangażowanie się w obowiązki domowe.

Aby życie rodzinne sprawnie funkcjonowało, musimy stosować te same metody, z których korzystamy w pracy: tworzyć plany i harmonogramy, podejmować przemyślane decyzje i na pierwszym miejscu stawiać ludzi.

Przestrzeganie harmonogramu

W pracy trzymam się szczegółowego planu zajęć. Uwzględniam wszystkie ewentualności i rezerwuję czas na nieprzewidziane wydarzenia. Dziś staram się prowadzić swoje życie domowe w ten sam sposób. Dzięki temu sprawnie i skutecznie wykorzystuję wolny czas, spędzając go z rodziną lub wypoczywając. Nie udało mi się jeszcze osiągnąć mistrzostwa w tej dziedzinie (w pracy mam asystentkę, która pomaga mi w organizacji), ale idzie mi coraz lepiej.

Wspólne podejmowanie decyzji

Kiedy muszę podejmować poważną decyzję w pracy, konsultuję ją ze swoim zespołem. Choć ostateczny głos może należeć do mnie, zależy mi na tym, aby wszyscy mieli możliwość przedstawienia swoich propozycji. W domu o wiele łatwiej przychodzi mi samodzielne podejmowanie decyzji. Ale to się zmienia. Obecnie jesteśmy w trakcie przeprowadzki i zamiast zarządzać nią, podejmując odgórne decyzje, na które nie pozwoliłabym sobie nigdy w pracy, świadomie biorę pod uwagę wszystkie opinie. Pomaga w tym fakt, że nasze dzieci mają 18 i 22 lata. Niemniej, o czym się przekonałam w pracy, osoby mające najmniejszy staż (lub dzieci) są często źródłem najcenniejszych, a nawet kluczowych pomysłów.

Badanie mocnych stron

W pracy poświęcam wiele uwagi doskonaleniu członków swojego zespołu – temu, gdzie się znajdują w procesie nauki, w jaki sposób wnoszą wartość i co mogą zrobić, aby wykorzystać oraz udoskonalić swoje umiejętności. Niedawno przeprowadziliśmy w całej organizacji badanie Clifton Strengths Finder, aby zidentyfikować i móc lepiej wykorzystywać mocne strony pracowników. Dlaczego nie zastosować tego w domu? Choć większość rodziców pracuje nad tym, aby ich dzieci osiągnęły sukces w dorosłym życiu, można podejść do tego w jeszcze bardziej przemyślany sposób. Wszyscy członkowie mojej rodziny przeprowadzili badanie swoich mocnych stron, a następnie przeczytali swoje wyniki na głos i wspólnie omówiliśmy, jak możemy sobie nawzajem pomóc w lepszym wykorzystaniu naszych atutów.

Poświęcanie uwagi i rozmowa

Być może najważniejszą rzeczą, którą robię jako szefowa i właścicielka firmy, jest to, że staram się każdego, z kim pracuję, traktować jak najważniejszą osobę na świecie. Zależy mi na tym, aby tę zasadę stosować również w domu. W pracy nie przyszłoby mi do głowy, żeby nie zwrócić się do osoby, z którą rozmawiam, i nie poświęcić jej uwagi – bez względu na to, czy jest to klient, czy współpracownik. A jednak zbyt często zdarza się, że przeglądam coś w telefonie podczas rozmowy z mężem lub dziećmi. Dzięki mojej córce zaczęłam poświęcać większą uwagę kontaktom twarzą w twarz. Okazuje się, że rozmowa nie tylko mnie nie męczy, ale i dodaje energii – mam poczucie lepszego kontaktu z osobami, które są dla mnie najważniejsze.

Pracując na pełny etat, mamy raptem kilka godzin w ciągu dnia, które możemy przeznaczyć na obowiązki domowe albo wypoczynek. Jak to pogodzić? Poczucie uprzywilejowania, które, jak uważam, podstępnie podcina nasze aspiracje zawodowe, nie służy nam również w domu. Sprawne prowadzenie gospodarstwa domowego i rodziny wymaga planowania i wysiłku. Dlatego jeśli chcemy odpocząć, powinniśmy najpierw na to zasłużyć.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kariera nie jest sprintem, lecz maratonem »

Jak opracować strategię zawodową na całe życie? 

Brian Fetherstonhaugh

Wiele osób na wszystkich etapach życia niepokoi się o swoją karierę, inwestując jednak niewiele czasu w opracowanie strategii jej budowania.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy