X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Krótkoterminowe zadania lub delegacje – wykorzystaj ich potencjał

John Coleman  · 4 min

Krótkoterminowe zadania lub delegacje – wykorzystaj ich potencjał

Rośnie liczba krótkoterminowych zadań i wszystko wskazuje, że trend ten będzie się utrzymywać. W dużych korporacjach oddelegowania, krótkoterminowe transfery oraz programy rotacji funkcyjnej i geograficznej często przenoszą pełnoetatowych pracowników do realizacji krótkoterminowych zleceń. Wiele firm zatrudnia pracowników tymczasowych lub stażystów do pomocy pracownikom etatowym, a okres zaangażowania konsultantów we współpracę z klientem może się wahać od kilku tygodni do paru miesięcy.

Dla osób, które potrafią wykorzystać te sytuacje, może to być cenna okazja do rozwoju. To szansa na szybkie zapoznanie się z nowymi obszarami geograficznymi, funkcjami oraz kulturami. Możliwość spotkania nowych współpracowników, od których można się uczyć i którzy mogą pomóc w zbudowaniu sieci kontaktów. I nigdy nie ma czasu, żeby wpaść w rutynę.

Z krótkoterminowymi zleceniami mogą się też wiązać duże wyzwania. Zwykle tymczasowe stanowiska oferują niewielkie możliwości szkolenia lub nie oferują ich w ogóle. Czasami menedżerowie nie są na dłuższą metę zainteresowani wyznaczaniem klarownych celów rozwojowych tymczasowym pracownikom, oceną ich pracy lub też przekazywaniem informacji zwrotnych. Dlatego też uczenie się w tym kontekście wymaga zaangażowania osoby wykonującej zlecenie.

Jak można wykorzystać krótkoterminowe zadania w długofalowym procesie uczenia się oraz rozwoju zawodowego? Na podstawie analizy wypowiedzi ok. 20 profesjonalistów ze średnim lub długim stażem pracy, reprezentantów różnych dziedzin, przeglądu literatury z zakresu zarządzania oraz własnych doświadczeń zawodowych mogę zarekomendować cztery wskazówki pomocne w tworzeniu środowiska sprzyjającego uczeniu się podczas realizacji krótkoterminowych zadań. Oczywiście środowiska, firmy, osoby i stanowiska różnią się między sobą, lecz rady te powinny stanowić punkt wyjścia do budowania okazji do nauki.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czego nie możesz zlecić swoim pracownikom »

Zadanie, którego żaden szef nie może oddelegować 

Larry Bossidy

Czym prezes firmy --- Larry Bossidy --- tłumaczy powodzenie transformacjiAlliedSignal? Nigdy nie zrezygnował ze żmudnego zadania, które wielu prezesów firm po prostu zleca innym --- wyszukiwania i rozwijania liderów.

Wyznacz cele krótkoterminowe

Określenie celów doskonalenia zawodowego w każdym nowym roku ma istotne znaczenie dla ukierunkowanego i efektywnego rozwoju. Te same zasady dotyczą wyznaczania celów dla zadań krótkoterminowych.

Na początku zlecenia usiądź i zapisz, co chcesz osiągnąć w tym okresie zarówno w wymiarze instrumentalnym (np. zdobycie stałego stanowiska), jak i osobistym (np. pogłębienie wiedzy fachowej w mojej branży). Zastanów się, jak osiągniesz te cele oraz jakie czynniki sukcesu umożliwią ich realizację. Ryszard, dyrektor w dużej firmie komunalnej, radzi: „Wyznacz trzy wymierne cele, bez względu na to, jak proste się wydają, i nieustannie sprawdzaj postępy w ich realizacji”. Alicja, dyrektorka w niewielkiej firmie technologicznej, dodaje: „Doskonal jedną lub dwie umiejętności a nie wszystkie. Możesz się skoncentrować na słabym punkcie, z którego zdajesz sobie sprawę, ale potem wróć do doskonalenia i rozwijania umiejętności w obszarze, na którym świetnie się znasz”.

Co ważne, cele te powinny być zgodne z wyznaczonymi przez ciebie długofalowymi celami kariery ustalanymi co roku lub w perspektywie 5–10‑letniej, które określają, jaką osobą lub specjalistą chciałbyś być. Utrzymywanie zgodności między celami krótko- a długoterminowymi zapewni ci ukierunkowanie oraz ciągłość działań.

Zabiegaj o informację zwrotną

Wbuduj w realizację zadań krótkoterminowych pętlę informacji zwrotnych pozyskiwanych od twojego menedżera oraz współpracowników. Informacja zwrotna jest elementem decydującym o rozwoju zawodowym, szczególnie kiedy konieczne jest szybkie przyswojenie wiedzy w krótkim czasie.

Zacznij rozmowę, zastanawiając się nad informacją zwrotną, jakiej potrzebujesz, oraz zwracając o nią. W kontaktach z przełożonymi i współpracownikami mów od razu, że jesteś otwarty na informacje zwrotne i będziesz wdzięczny za ich pomoc w okresie aklimatyzacji w nowej roli. Szczególnie w relacjach z przełożonym umów się na przynajmniej jedną formalną rozmowę kontrolną (albo więcej, w zależności od długości zlecenia), aby omówić swoją pracę i otrzymać formalną informację zwrotną. Poproś również o udzielanie Ci w międzyczasie nieformalnych informacji zwrotnych.

Znajdź mentorów i zbuduj relacje z współpracownikami

Relacje mają kluczowe znaczenie dla budowania doświadczenia oraz zrozumienia tego, co zapewni ci sukces w pracy. Może ci to pomóc w kontekście krótkoterminowych zadań lub szerzej, kiedy będziesz budować sieć kontaktów i realizować zadania w przyszłości. Kontakty powinny obejmować zarówno młodszych, jak i starszych stażem członków twojego zespołu. Katarzyna, dyrektorka w dużej firmie technologicznej, ujmuje to w następujący sposób:

Staraj się proaktywnie nawiązywać kontakt z osobami na różnych szczeblach [organizacji], aby dowiedzieć się więcej na temat ich pracy podczas nieformalnych rozmów przy kawie. Dąż do uzyskania autentycznego obrazu umiejętności, jakie zdobyli w danej roli. Częstokroć relacje, które budujemy, dają nam nieoceniony wgląd w sposób działania środowiska, w którym realizujemy zlecenie, a także czynników, które warunkują w nim powodzenie. Pomoże ci to w doskonaleniu ścieżki zawodowej.

Przenieś część relacji na wyższy poziom i zdobądź mentorów

Znalezienie osób, które będą gotowe zainwestować w ciebie i zostać twoim mentorem na wszystkich poziomach organizacji, pomoże ci w przechodzeniu przez kolejne szczeble na ścieżce rozwoju. Dodatkową korzyścią, jaka może z tego dla ciebie płynąć, jest to, że samo zwrócenie się do kogoś o pomoc zapewne poprawi opinię o twoich kompetencjach u tej osoby. Benedykt, menedżer wyższego szczebla, sugeruje: Zainwestuj w relację mentorską z współpracownikiem. Znajdź kogoś, kto pracuje w firmie dwa, trzy lata... Zapewne z ochotą podejmie się tej roli... Zapewniając ci cenny wgląd, którego zdobycie zajęłoby ci lata.

Znalezienie mentorów na wyższym szczeblu w organizacji, w której pracujesz, może pomóc ci w uzyskaniu decydującej wiedzy od osób, które znajdują się znacznie dalej od ciebie na ścieżce kariery. Możesz też otrzymać pomoc sponsorską od części z nich w realizacji swoich przyszłych celów zawodowych.

Prowadzenie dziennika nauki

Jedno z najbardziej fascynujących zleceń krótkoterminowych, jakie kiedykolwiek wykonałem, odbywało się firmie założonej przez dyrektora, który zapisywał całą wiedzę, jaką zdobył w swojej dziedzinie oraz o zarządzaniu. Te notatki opisujące przyczyny porażek lub sukcesów oraz sposoby prowadzenia działalności stały się roboczym zestawem zasad, którymi kierowała się jego firma. Menedżer ten uświadomił sobie, że można się czegoś nauczyć od każdej osoby, którą napotkamy na swojej drodze, i z każdego doświadczenia, jakie przeżywamy, lecz trzeba szukać okazji do nauki, zastanawiać się nad wnioskami oraz zapamiętywać płynące z nich lekcje.

Kiedy widzisz, że coś działa lub nie zapisuj to. Redaguj następnie swoje przemyślenia i zastanów się nad tym, co z nich wynika. Nawet krótkie doświadczenie zapewni Ci autentyczną wiedzę, jeśli założysz dziennik lub notes, w którym będziesz zapisywać to, czego się nauczyłeś w każdej relacji i sytuacji.

Krótkoterminowe zadania to wspaniałe okazje do nauki i rozwoju, lecz aby z nich skorzystać, trzeba przejąć nimi kontrolę. W ten sposób zadbasz, by krótkoterminowe zadanie stało się elementem Twojego długofalowego rozwoju.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Które zadania powinieneś wykonywać »

Przestań wykonywać zadania o wątpliwej wartości 

Priscilla Claman

Przeprojektuj swoją pracę. To ty ją przecież wykonujesz.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy