X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak zostać biznesowym guru w 6 krokach?

Dorie Clark  · 4 min

Jak zostać biznesowym guru w 6 krokach?

Wszyscy wiedzą, że należy pielęgnować swoją osobistą markę, a już szczególnie w przypadku osób na najwyższych szczeblach organizacji. Ponieważ jednak w dzisiejszych czasach już każdy ma swoją markę (Tom Peters nazywa ją „twoją obietnicą złożoną rynkowi i światu”), nie wystarczy po prostu, że będziemy ją mieć. Jeśli chcemy piąć się w górę, musimy nią zarządzać.

Nie wystarczy już zwyczajnie wyrobić sobie opinię „tego faceta, który mówi po hiszpańsku”, czy „tego programisty, który potrafi dobrze wszystko wytłumaczyć”, albo też „tej kobiety z działu prawnego, która szybko załatwia sprawy”. Przyjemnie jest cieszyć się taką reputacją, jednak takich osób jest milion, a w dobie globalizacji twoja organizacja może szybko znaleźć alternatywnego pracownika na twoje miejsce. Dlatego też musisz wypracować sobie markę biznesowego guru. Miło jest mieć dobrych pracowników i dobrych dyrektorów, jednak to guru biznesowi są niezastąpieni - i bezwzględnie niezbędni organizacjom.

Jak więc wyrobić sobie opinię jedynego w swoim rodzaju eksperta – kogoś, kto nie tylko bierze udział w rozmowie, ale nią kieruje? Mówiąc krótko: promuj swój potencjał. Jakkolwiek błyskotliwy i utalentowany byś nie był, nie zostaniesz odpowiednio doceniony w swojej organizacji czy przez swoich klientów, dopóki szersza publiczność nie uzna twoich zasług. Takie wzmocnienie z zewnątrz odbije się szerokim echem w twoim środowisku, a w konsekwencji przyniesie ci pieniądze i szacunek innych. Jak to osiągnąć? Wykonaj sześć opisanych poniżej kroków i stań się biznesowym guru. Na początku nie wszystkie drzwi będą stały przed tobą otworem, ale z czasem większość się otworzy.

1. Zintensyfikuj swoją obecność w sieci

Nie każdy może natychmiast zostać autorytetem na międzynarodową skalę (CNN prawdopodobnie nie zatrudni cię jako prezentera, jeżeli nigdy wcześniej nie wystąpiłeś w lokalnej telewizji). Każdy jednak może zacząć od internetowego przyczółka. Blogi są szczególnie dobrym narzędziem, ponieważ możesz na nich w skondensowanej formie zaprezentować z najlepszej strony swoją wiedzę - a wyszukiwarki internetowe potrafią nagrodzić autorów blogów za częste aktualizowanie zamieszczanych na nich treści.

Większości blogów nikt nie czyta i nie mają rzeszy wielbicieli, jednak w przypadku twojego może być inaczej. Wystarczy, że poświęcisz temu trochę czasu i trochę się nad tym napocisz. Oczywiście kluczowym czynnikiem jest publikowanie na blogu wartościowych treści, ale niemniej ważne jest nawiązywanie znajomości (w internecie i w prawdziwym życiu) z innymi twórcami blogów, bo pozwala ci to zbudować cenną sieć kontaktów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czym charakteryzują się najlepsi liderzy? »

Mądry lider 

Hirotaka Takeuchi , Ikujiro Nonaka

Jak prezesi mogą zdobyć praktyczną mądrość, która pomoże im działać w sposób dobry dla firm i dla społeczeństwa.

2. Obnoś się ze swoimi cennymi koneksjami

W tej kwestii często wszystko bardziej będzie zależało od szczęścia, niż od czegokolwiek innego (mogłabym publikować ten wpis na blogu Białego Domu, gdybym była wysoko postawionym współpracownikiem Baracka Obamy, a nie Howarda Deana), jeśli jednak ma się sławnych znajomych, to należy się tym chwalić i to wykorzystywać. Studiowałeś na jednym ze znanych uniwersytetów? Pracowałeś w McKinsey? Masz referencje od ludzi cenionych w twojej branży? Zyskujesz dzięki temu wiarygodność.

3. Przemawiaj publicznie

Biorąc pod uwagę przerażenie, które ogarnia większość ludzi, gdy w grę wchodzi publiczne przemawianie, automatycznie urośniesz w oczach innych, kiedy wejdziesz na scenę. Zacznij od klubu rotariańskiego czy lokalnej izby gospodarczej i pnij się w górę ku stowarzyszeniom, konferencjom i imprezom firmowym największych korporacji (możesz do nich dosłownie napisać list, zasugerować jakiś temat i poprosić, żeby wzięli go pod uwagę). Kup sobie książkę adresową stowarzyszeń handlowych i zawodowych, żeby dowiedzieć się, z kim możesz się skontaktować w tej kwestii. Podwajaj osiągane korzyści, niestrudzenie promując swoje wystąpienia (przez co pokażesz, jak bardzo inni chcą z tobą współpracować). Nagrywaj wszystko, żebyś mógł potem publikować jak szalony na Twitterze, YouTube i Facebooku. Twoim celem jest wszechobecność.

4. Występuj w telewizji

Postaw sobie za cel budowanie relacji z producentami telewizyjnymi. Często można ich znaleźć na Twitterze i zagaić jakąś rozmowę. Kanały informacyjne w telewizji kablowej to szczególnie wdzięczny cel, ponieważ mają tak wiele czasu antenowego, który trzeba czymś zapełnić. Skomponuj teczkę dla mediów (zawierającą twoją biografię, niektóre z twoich publikacji i listę tematów, na które możesz się wypowiedzieć) i roześlij ją. A kiedy pojawią się jakieś wiadomości z ostatniej chwili, wyślij producentom maila z propozycją wystąpienia i dołącz listę rzeczy, które chciałbyś powiedzieć. Jeśli będą wystarczająco się spieszyć, żeby zaprosić gości do studia, możesz trafić główną wygraną.

5. Zdobywaj jakieś nagrody

Nakręć spiralę nagród. Kiedy staniesz się wystarczająco sławny, wszyscy będą chcieli ci dawać nagrody, ponieważ twoje nazwisko będzie przyciągać innych na organizowane przez nich imprezy. Jak jednak otrzymać pierwszych kilka nagród, potrzebnych ci, żeby nakręcić tę spiralę i zacząć stawać się biznesowym guru? Miej tupet. Nie obawiaj się nominować samego siebie, czy też nakłaniać kolegów, żeby to dla ciebie zrobili. Zastanów się, które nagrody się liczą w twojej branży, pilnuj terminów zgłoszeń i działaj. Często nominacji jest mniej, niż mogłoby ci się wydawać i możesz wygrać choćby dzięki temu. Istnieje nawet strona internetowa, która pomoże ci znaleźć nagrody odpowiednie dla twojej branży, abyś mógł stanąć do konkursu.

6. Wydaj książkę

Jest to najtrudniejszy element tej układanki, szczególnie odkąd branża wydawnicza wycofała się i zaczęła tchórzyć po masakrze, jaka miała miejsce w 2008 roku (dziś nazywanej czarną środą), kiedy to zwolnionych zostało wielu pracowników wydawnictw. Nikt nie chce ryzykować, wydając książki autorów bez odpowiedniego zaplecza, dlatego też musisz sobie takie zaplecze wykreować, korzystając z wymienionych wyżej metod. Dobra wiadomość jest taka, że kiedy już się przebijesz i dostaniesz kontrakt, świat stanie przed tobą otworem: nie ma twardszego dowodu na to, że jest się guru biznesowym, niż to, że jest się autorem dobrej książki na wybrany przez siebie temat. Pochwal się swoim dziełem i powtórz cały cykl czynności. Nieskończenie łatwiej ci będzie wykonać pięć pierwszych kroków, kiedy będziesz miał na koncie własną książkę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak budowac silną markę pracodawcy? »

Pod czyją marką pracujesz? 

Joanna Malinowska-Parzydło PL

Kilka dni temu mój przyjaciel zaprezentował na Facebooku firmowy samochód z nową tablicą rejestracyjną  zawierającą… nazwę jego firmy. Ciekawe – pomyślałam i zaczęłam śledzić dyskusję…

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy