X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak zminimalizować stres przed i po urlopie

Tristan Elizabeth Gribbin  · 6 min

Jak zminimalizować stres przed i po urlopie

Miliony pracowników borykają się z paradoksalną sytuacją: planują wakacje, aby odpocząć, odzyskać siły i zapomnieć o stresach związanych z pracą. Urlop oznacza jednak wzięcie na siebie dodatkowej pracy przed wyjazdem oraz nadrabianie zaległości po powrocie. Nie są więc zaskoczeniem wyniki badań, które pokazują, że osoby, które wróciły z urlopu nie są szczęśliwsze od tych, które w tym czasie były w pracy.

Problem ten bywa szczególnie dotkliwy w Stanach Zjednoczonych, gdzie występuje niejednokrotnie presja kulturowa, aby w ogóle nie brać wolnego: ponad połowa (52%) Amerykanów nie wykorzystuje w całości przysługującego urlopu. Poważnym czynnikiem przyczyniającym się do tego problemu jest stres przed- i powakacyjny. W jednym z badań 40% mężczyzn i 46% kobiet stwierdziło, że sama myśl o „nawale pracy” czekającym po powrocie była głównym powodem, dla którego nie wykorzystywali przysługującego im urlopu.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Inne badanie ustaliło, że wzięcie wolnych dni było źródłem niepokoju, mimo że płatne wakacje były przywilejem, na jaki zasłużyli. – W ostatnich dwóch tygodniach przepracowałem co najmniej dodatkowe 24 godziny – przyznał jeden z respondentów przygotowujących się do pójścia na urlop; inny, który właśnie wrócił z wakacji, opisał analogiczny problem: – Odczuwałem ogromny stres spowodowany tym, ile czasu będę musiał poświęcić, aby nadrobić zaległości.

Odzwierciedla to obawy, z którymi się spotykam, ucząc medytacji pracowników z wszystkich obszarów świata korporacyjnego. Stale mówią mi, kiedy są najbardziej zestresowani – bardzo często zdarza się to w okresie tuż przed i po wakacjach. Z biegiem czasu, doradzając klientom i szukając strategii dla siebie samej, odkryłam kluczowe kroki, które pomagają ograniczyć do minimum stres, a jednocześnie maksymalizować wydajność.

Przed urlopem

Znaczną część pracy mającej na celu mniej stresujący powrót z wakacji należy wykonać zanim jeszcze się wyjedzie.

Wbuduj odpoczynek w swoje rutynowe działanie

Nie musisz czekać aż do wakacji, aby uwolnić się od stresu. Zwykle zalecam poświęcenie na medytację kilku minut każdego dnia. W miarę zbliżania się urlopu, spróbuj wyobrazić sobie, jak będzie on wyglądać. Jeśli nie masz czasu, aby w pełni zagłębić się w medytację, przynajmniej przyjmij odpowiednią postawę (usiądź prosto) i głęboko oddychaj, aby lepiej wykorzystać pojemność płuc. Wyobraź sobie pozytywne uczucia, jakich chcesz doświadczyć podczas urlopu, takie jak jasność umysłu lub spokój. Tego typu proste techniki pomagają wejść w stan zbliżony do medytacji w dowolnym momencie, pomagając ci skupić się i zachować spokój podczas wykonywania kolejnych z kroków.

Określ priorytety

Na kilka tygodni przed wakacjami przygotuj listę zadań, które bezwzględnie musisz wykonać przed wyjazdem. Pokaż ją przełożonemu i poproś o komentarz. Następnie posłuż się uzgodnioną wspólnie listą, aby określić priorytety i zaplanować pracę na poszczególne dni. Będą się też pojawiać inne zadania i możliwości, ale jeśli nie są one istotne, skoncentruj się na swojej liście. Jeśli nie będziesz trzymać się priorytetów, zaczną ci się piętrzyć zadania i narastać stres.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Zwróć uwagę, że powiedziałam „na kilka tygodni przed wakacjami”. Nie czekaj, aż zostanie tylko kilka dni do planowanego urlopu. Jeśli bierzesz tydzień wolnego, zacznij z przynajmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. Jeśli masz dwa tygodnie urlopu, zacznij określać priorytety miesiąc przed wyjazdem.

Rozpuść wieści

Zadbaj, aby twój szef, współpracownicy i klienci znali terminy, kiedy będziesz poza firmą. Powiedz im, że chcesz się oderwać od pracy podczas urlopu. W ten sposób przeniesiesz na nich odpowiedzialność za dostarczenie ci wszystkiego, co niezbędne przed twoim wyjazdem. Możesz nawet umieścić daty zbliżającego urlopu w podpisie swoich e‑maili, przypominając innym, kiedy cię nie będzie.

Niektóre osoby martwią się, że niedostępność zaszkodzi ich relacjom, ale w rzeczywistości jest całkiem na odwrót. Osoby, które z podobną dbałością podchodzą do urlopu co do pracy, robią wrażenie na innych.

Przekaż obowiązki

W większości firm ktoś przejmuje najważniejsze zadania, które pojawią się podczas twojej nieobecności. Zastanów się, kto najlepiej sobie z tym poradzi i poproś tę osobę o zastąpienie ciebie w czasie urlopu. Zaproponuj, że odwdzięczysz się tym samym w przyszłości. Wysyłając e‑maila z podziękowaniem za chęć pomocy, podaj wszelkie informacje, których mogą potrzebować. Przekaż też przełożonemu, kto będzie zajmował się poszczególnymi zadaniami podczas twojego urlopu.

Choć może się to wydawać przesadą, świadomość, że masz kogoś, kto wykona zadania za ciebie, może ci pomóc w zminimalizowaniu stresu. Ponadto twoi współpracownicy poczują się autentycznie odpowiedzialni za to, o co ich poprosiłeś. Oznacza to, że po powrocie będziesz mieć mniej pracy.

Uporządkuj swoje biurko

Może się to wydawać sprzeczne z intuicją. Po co dodawać kolejne punkty do listy zadań do wykonania przed urlopem? Powód jest prosty: bałagan pogłębia stres. Większy porządek w twoim otoczeniu ułatwi ci powrót do pracy.

Przygotuj wiadomość o swojej nieobecności

Zastanów się, jak możesz ją dostosować, aby mieć mniej pracy do wykonania po powrocie. Na przykład możesz napisać, że nie będziesz odpowiadać na e‑maile podczas wakacji i zachęcić nadawców do ponownego wysłania wiadomości po twoim powrocie, o ile będzie nadal aktualna. Jeśli to możliwe, możesz też poinformować klientów i inne osoby o powrocie do pracy we wtorek lub środę, nawet jeśli faktycznie wrócisz w poniedziałek. Zablokuj swój kalendarz pierwszego dnia w biurze, tak aby nie zapełniły go spotkania.

W trakcie wakacji

Badanie przeprowadzone wśród Holendrów przebywających na wakacjach ujawniło, że pewna grupa osób faktycznie ma lepsze samopoczucie po zakończeniu urlopu: udało im się wypocząć. Wakacje to szansa na autentyczne naładowanie akumulatorów. Zadbaj, aby ją w pełni wykorzystać.

Określ swoją intencję

Wiele osób jest nastawionych na cele w pracy. Postaraj się wykorzystać tę samą umiejętność w odniesieniu do wakacji. Postanów, że skupisz się na odczuwaniu większej radości, energii lub spokoju.

Faktycznie się odłącz

Kiedy podejmiesz decyzję o pełnym odłączeniu się od pracy, twój umysł i ciało znacznie łatwiej osiągną stan relaksu, na jaki zasługujesz. Jak często jednak zaglądasz do telefonu lub laptopa tylko po to, aby coś sprawdzić, a finalnie okazuje się, że upłynęła ci na tym godzina lub więcej? Ograniczenie korzystania z technologii sprawi, że łatwiej ci będzie cieszyć się wolnym czasem oraz go docenić.

Oddaj się wypoczynkowi

Wybierz się na spacer na łono natury. Posłuchaj dźwięków. Poczuj zapach powietrza. Popływaj w jeziorze. Idź do spa. Moi klienci, którzy uczestniczą w tego typu angażujących zmysły czynnościach, czują się znacznie bardziej wypoczęci pod koniec wakacji.

Będąc matką trójki dzieci, wiem, że łatwo tak mówić, trudniej natomiast wprowadzić to w życie. Dlatego też zaplanuj wcześniej niektórych z działań i zadbaj, aby mieć przynajmniej kilka chwil tylko dla siebie.

Po urlopie

Jeśli przygotowałeś sobie grunt przed wakacjami i w pełni cieszyłeś się czasem spędzonym na wyjeździe, jesteś na najlepszej drodze do mniej stresującego powrotu. Ale nawet jeśli w ogóle nie udało ci się wcześniej określić priorytetów ani przygotować wyjazdu i nawet jeśli podczas wyjazdu zmagałeś się z szaleństwem opóźnionych lotów, wrzeszczących dzieci i pociągów, na które nie udało ci się zdążyć, możesz nadal zrobić kilka rzeczy, dzięki którym powrót do pracy będzie spokojniejszy.

Przygotuj plan

Przychodząc do pracy, nie musisz od razu podłączać się do systemu, pozwolić, aby zalały cię piętrzące się zadania i próbować natychmiast wszystko ogarnąć. Poświęć pierwsze trzydzieści minut pracy na przygotowanie listy priorytetów. Możesz to zrobić nawet przed sprawdzeniem skrzynki – często kilka dni lub tygodni nieobecności daje nam szersze spojrzenie. Poświęcając czas na zorientowanie się, co na ciebie czeka, tworzysz i realizujesz strategię, która może ci bardzo pomóc w zwiększeniu wydajności i ograniczeniu stresu.

Ponownie określ priorytety

Twoje najważniejsze zadania mogą się teraz różnić od tych, które miałeś przed wyjazdem. Pierwszego dnia po powrocie skontaktuj się z najważniejszymi osobami, aby dowiedzieć się, co ci umknęło i co wymaga twojej szybkiej reakcji. Podziękuj wszystkim współpracownikom, którzy cię zastępowali, i zapytaj, czy czegoś teraz od ciebie potrzebują. Jeśli odczuwasz konieczność przeczytania e‑maili, które pojawiły się podczas twojej nieobecności, przeszukaj najpierw skrzynkę odbiorczą pod kątem kluczowych osób takich jak przełożony czy główny klient, i w pierwszej kolejności przeczytaj od nich wiadomości. Sprawdź skrzynkę odbiorczą pod kątem słów kluczowych używanych w wysyłanych masowo wiadomościach (takich jak „zrezygnuj”) i zaznacz je jako przeczytane lub je usuń.

Sprawdź, w jakim jesteś stanie

Wracając do pracy zastanów się, czy udało ci się zrealizować cel, jaki sobie wyznaczyłeś na urlop: czy czujesz się teraz lepiej, jesteś bardziej wypoczęty lub wyciszony? Poświęć chwilę, aby przypomnieć sobie część najlepszych doświadczeń z wyjazdu. Robiąc to, zaczniesz zauważać nawracający stres i mu przeciwdziałać. Przypomnisz sobie, że masz naładowane akumulatory i jesteś gotów do działania.

Nie zapominaj też o medytacji. Zaledwie kilka minut może ci przynieść moc korzyści, w tym większą kreatywność. Może nawet odmienić sposób, w jaki myślisz.

Zasługujesz na wakacyjny wypoczynek. To czas, który ci się należy. Nie zasłużyłeś na dodatkowy stres za wzięcie urlopu. Stosując się do opisanych powyżej działań, nauczysz się autentycznie korzystać z odpoczynku od pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dobry urlop, lepsza praca »

Po co komu urlop? O sztuce odpoczywania 

Marta Lenkiewicz PL

Każde dodatkowe 10 godzin spędzonych na wakacjach zwiększa wydajność pracownika o 8%.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy