W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Zarządzanie i przywództwo | Strategia, Komunikacja

Jak skutecznie wyznaczać kierunek działań

David Rock
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Jak skutecznie wyznaczać kierunek działań

Kiedy Joe Whittinghill objął stanowisko dyrektora ds. talentów, nauki i wiedzy w Microsofcie, model przywództwa tego giganta branży technologicznej był już niezwykle precyzyjnie określony.

Istniało osiem kompetencji, których potrzebowali liderzy, aby odnieść sukces, dziesięć zachowań promujących różnorodność, pięć działań, jakie muszą podejmować pracownicy, aby się rozwijać, oraz ponad sto umiejętności, które należy szkolić w zależności od posiadanej specjalizacji zawodowej. Zdaniem Whittinghilla elementy te tworzyły kompletną i wyczerpującą listę, ale w ogóle nie zapadały w pamięć.

W ramach reorganizacji kultury firmy, Whittinghill – wraz z prezesem firmy Satyem Nadellą i dyrektorką HR Kathleen Hogan – nawiązał współpracę z naszym NeuroLeadership Institute, aby ponownie określić zasady przywództwa w organizacji Microsoft. Mniej więcej po roku gruntownych analiz udało się nam sprowadzić ponad sto kompetencji do trzech nadrzędnych zasad: zapewniaj przejrzystość, generuj energię, twórz sukces.

Można powiedzieć, że była to radykalna zmiana, szczególnie w przypadku firmy, której niezwykłej skrupulatności zawdzięczamy obecność komputera na każdym biurku. „Uzgodnienie, że nie trzeba dążyć do złożoności, aby osiągnąć pełnię, wymaga zdecydowanego skoku wiary” – zauważa Whittinghill.

Dziś wspomniane zasady zarządzania, które ogłoszono w połowie 2016 r., stosuje się w całej firmie. „Przejrzystość”, „energia” oraz „sukces” stały się elementem wewnętrznego przekazu Microsoftu na swój temat.

To potężna lekcja dla wszystkich zainteresowanych rozwojem przywództwa – zarówno na własny użytek, jak i w firmach. Bez względu na to, czy zarządzasz talentami, kapitałem ludzkim czy projektowaniem wiedzy, istotne jest zrozumienie, że jeśli zależy ci na optymalnym wykorzystaniu dowolnych używanych wewnętrznie haseł, zasad przywództwa, wartości kulturowych, strategii firmy, musisz je opracować mając na uwadze ludzki mózg.

Zasady muszą być łatwe do zapamiętania, jeśli mają być wykorzystywane

Przedmioty, które nazywamy książkami, nie są autentycznymi książkami – zauważa współczesna amerykańska eseistka Rebecca Solnit. Zawierają potencjał bycia książką. Autentyczna książka „istnieje w pełni jedynie w akcie czytania”. Podobnie jest z zasadami przywództwa: istnieją jedynie, jeśli pracownicy o nich myślą, sami je sobie powtarzają, mówią o nich w rozmowach z współpracownikami. Zasady muszą wryć się w pamięć, jak słowa popularnego przeboju.

Literatura neurobiologiczna uświadomiła nam, że odpowiedni model powinien być na tyle zwięzły, aby umożliwiać łatwe odtworzenie (mówiąc w skrócie: im coś jest trudniejsze do zapamiętania, tym mniej będzie się o tym pamiętać). Wspólnie z NLI kierownictwo Microsoftu zaproponowało sześć słów, które zwiększają szanse na zapamiętanie: zapewniaj przejrzystość, generuj energię, twórz sukces. Określają one najważniejsze działania, które zdaniem kierownictwa Microsoft są niezbędne, aby rozwijać firmę.

Kluczem jest znalezienie słowa lub zwrotu, które określałoby priorytet, do którego się nawiązuje. Celem zasady „zapewniaj przejrzystość” było skoncentrowanie wszystkich wokół tworzenia bardziej atrakcyjnych produktów i rozwiązań, które w jeszcze większym stopniu uwzględniałyby klienta. Zasada „generuj energię” ma pomóc skierować kulturę firmy jeszcze bardziej ku innowacyjności. „Twórz sukces” ma służyć jako przypomnienie, co naprawdę liczy się najbardziej.

Pakiet granatowy – STRATEGIA 

Magazyn, Multimedia, Upominki

Firma bez strategii jest jak podróżnik bez mapy!
– w biznesie wiedza o celu i sposobach działania w każdej sytuacji jest niezbędna by utrzymać się na rynku.
Poznaj praktyczne wskazówki zamknięte w inspirującym pakiecie trzech case’ów biznesowych i działaj strategicznie!

Trudno jest sprawić, że coś będzie łatwo zapamiętać

W przeszłości Microsoft starał się opracować model przywództwa w podobny sposób, jak robi to większość firm: stosując metodę redukcji. Polegała ona na przyjęciu ram obejmujących pół tuzina kategorii, z których każda składająca się z pięciu do dziesięciu elementów, a następnie ich redukowaniu. Jest to niezwykle trudne, ponieważ rezygnacja z czegokolwiek wydaje się bolesna.

U podstaw tego działania leży założenie, które w przypadku potentata branży technologicznej wydaje się sensowne. Często zakładamy, że pamięć ludzka przypomina komputer – wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na coś ważnego i bez problemu zapisać to w pamięci. Ale w przeciwieństwie do komputera, nie jesteśmy wyposażeni w osprzęt technologiczny, tylko biologiczny, ograniczony możliwościami przyswajania informacji przez organ znajdujący się w naszych czaszkach.

Zamiast redukowania liczby elementów, należy zacząć od wyznaczenia granic ilości informacji, jakie mogą łatwo przyswoić ludzie, a następnie umieścić w tej przestrzeni najważniejsze dane. Tak jak projektuje się aplikację, mając na uwadze pojemność urządzenia, tak samo należy dostosować język do pojemności mózgu.

Neurobiolodzy nazywają zdolność do zapamiętywania dźwięków „pamięcią echoiczną”. To pamięć krótkotrwała, która utrzymuje się zaledwie przez kilka sekund. Okazuje się, że jeśli głośne wypowiedzenie tekstu trwa krócej niż trzy sekundy, znacznie łatwiej tekst ten sobie potem przypomnieć i wykorzystać. Za każdym razem, kiedy opracowujesz jakąś koncepcję i zależy ci, aby inni łatwo ją zapamiętali, szansa na jej zastosowanie znacznie wzrośnie, jeśli pomysł da się wypowiedzieć na głos w czasie krótszym niż trzy sekundy.

Dlaczego zwięzłe zasady skuteczniej kierują podejmowaniem decyzji

Zwięzłość pociąga za sobą nieoczywiste korzyści. Zapewnia dodatkową zaletę, która wynika z jednej z podstawowych zasad odkrytych przez kognitywistykę, zwanej porcjowaniem. Najprościej rzecz ujmując, umysł jest w stanie utrzymywać jednocześnie uwagę na ograniczonej liczbie przedmiotów. Przełomowy artykuł na ten temat nosił trafny tytuł: „Magiczna siódemka plus minus dwa – o niektórych ograniczeniach dotyczących przetwarzania informacji”.

Umysł jest w stanie utrzymywać jednocześnie uwagę na ograniczonej liczbie przedmiotów #umysł #skupienie

Tweetnij

Ze względu na prostotę i spójność haseł „przejrzystość, energia i sukces” łatwo je zapamiętać jako jedną porcję informacji, która potem wspiera proces decyzyjny (stanowiący drugą porcję informacji) w czasie rzeczywistym. Czy spotkanie wygenerowało energię? Czy plan marketingowy zapewnia przejrzystość? Kiedy sprowadzi się zasady przywództwa do meritum, łatwo o nich pamiętać oceniając inne rzeczy, podejmując w locie decyzje.

Również mnie zasady te utkwiły w pamięci. Kiedy zatrudniam kogoś lub myślę o nowym produkcie, sprawdzam, w jakim stopniu decyzja zapewni przejrzystość, wygeneruje energię i przyczyni się do stworzenia sukcesu. Sam się bezpośrednio przekonałem, że im bardziej zwięzłe są zasady przywództwa, tym łatwiej wprowadzić je w praktyce.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ćwiczenia dla mózgu »

Lepsza pamięć: 5 wskazówek do wykorzystania w pracy 

Zarządzanie sobą | Zdrowie, Psychologia Joanna Koprowska

Każdy menedżer wie, że dobra pamięć w pracy jest nieoceniona. Ale mało kto wie, jak dbanie o nią wpleść w codzienne obowiązki.

Polecamy również:
Krótkoterminowe zadania lub delegacje – wykorzystaj ich potencjał
Zarządzanie i przywództwo | Rozwój pracowników, Edukacja biznesowa
John Coleman
Raj w pracy? Jak pracodawcy dbają o szczęście pracowników
Zarządzanie i przywództwo | Rozwój pracowników, Zarządzanie ludźmi
Joanna Koprowska
Jesteś kustoszem starego porządku czy akceleratorem zmian?
Zarządzanie i przywództwo | Zmiany zawodowe, Motywacja
Kate Sweetman, Shane Cragun

David Rock Współzałożyciel NeuroLeadership Institute.

To artykuł z kategorii: Zarządzanie i przywództwo
Polecamy również:
Krótkoterminowe zadania lub delegacje – wykorzystaj ich potencjał
Zarządzanie i przywództwo | Rozwój pracowników, Edukacja biznesowa
John Coleman
Raj w pracy? Jak pracodawcy dbają o szczęście pracowników
Zarządzanie i przywództwo | Rozwój pracowników, Zarządzanie ludźmi
Joanna Koprowska
Jesteś kustoszem starego porządku czy akceleratorem zmian?
Zarządzanie i przywództwo | Zmiany zawodowe, Motywacja
Kate Sweetman, Shane Cragun
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytania
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutube
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2018 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja