X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak branża detaliczna może rozkwitać w świecie bez sklepów?

Amit Sharma  · 3 min

Jak branża detaliczna może rozkwitać w świecie bez sklepów?

Historycznie rzecz ujmując, zakupy stanowiły doświadczenie sensoryczne. Subiekci sklepowi pełnili rolę osobistych asystentów, pomagając klientom w wyborze towarów. Kupujący oceniali jakość produktu na podstawie jego wyglądu oraz za pomocą dotyku. Pytali subiektów o opinie, przymierzając ubrania. Było to doświadczenie w równym stopniu emocjonalne, co fizyczne i zmysłowe.

Doświadczenie tradycyjnego osobistego kontaktu podczas zakupów trudno jest replikować w internecie. W miarę jak coraz więcej firm stara się znaleźć swoją niszę w kontakcie z nowoczesnym konsumentem, stosuje się nowoczesne technologie, dążąc do odtworzenia doznań zmysłowych. Pojawia się coś, co nazywam „domosklepem” – hybrydowy model, który łączy fizyczne korzyści realnego sklepu z wygodą domowych pieleszy. Aby wykorzystać tę zmianę zachodzącą na rynku, detaliści muszą eksperymentować z rozmaitymi technologiami i strategiami w zakresie marketingu, łańcucha dostaw i merchandisingu. Oto jak niektóre marki już się do tego zabrały.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Sypialnia nową przymierzalnią

Kiedy producent okularów Warby Parker wszedł na rynek w 2010 r., jego założyciele mieli 2500 dolarów z finansowania zalążkowego i imponujące świadectwa ukończenia szkół biznesowych. Dzięki artykułowi w „Vogue”, który ukazał się akurat w dogodnym momencie, oraz nowatorskiej koncepcji – możliwości wypróbowania przystępnych cenowo okularów zarówno w domu, jak i w salonie, i w połączeniu z polityką darmowych dostaw i zwrotów – firma w ciągu pięciu lat przeprowadziła rundy finansowania od A do D, osiągając wycenę w wysokości 1,2 mld dolarów.

Inni odwoływali się do upragnionej przez klientów potrzeby wyboru. Firma Rent the Runway umożliwia kobietom przeglądanie sukienek w internecie, a następnie wypożyczenie ich na kilka dni wraz z darmowym dodatkowym egzemplarzem w innym rozmiarze. Amazon zaanonsował ostatnio nową usługę: Prime Wardrobe, która umożliwia klientom wybór 3–15 elementów oraz wypróbowanie ubrań przez okres do 7 dni, z darmową dostawą i zwrotami towarów, których nie wybrali.

Tego typu marki wiedzą, że dobrze poinformowanym klientom zależy zarówno na wygodzie zakupów w internecie, jak i możliwości eksperymentowania, którą zapewnia tradycyjny sklep. Nazywam to „kadrowaniem” – kupowaniem wielu wersji jednego produktu, żeby sprawdzić swojej preferencje, z zamiarem zwrotu pozostałych – co w istocie sprawia, że sypialnia staje się przymierzalnią. W przyszłości więcej marek pójdzie śladami Amazona, Warby Parkera czy Rent the Runway i wykorzysta „kadrowanie” jako okazję do zbudowania zaufania dzięki daniu klientom pewności, że uda się im znaleźć odpowiednie produkty.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Wirtualne zakupy w rozszerzonej rzeczywistości

W przeciwieństwie do okularów i ubrań niektóre produkty trudno wypróbować, a następnie zwrócić. W kategorii mebli i kosmetyków detaliści eksperymentują z innymi sposobami oferowania doświadczeń zmysłowych. IKEA uruchomiła właśnie aplikację wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość (AR), która umożliwia klientom wizualizację wirtualnych mebli umieszczonych w ich mieszkaniach. Sephora, weteran rynkowy z 50‑letnim stażem, ułatwia klientom zakupy w dowolnym miejscu za sprawą popularnej aplikacji Virtual Artist. Aplikacja pozwala wypróbować ponad 1000 kolorów różu do policzków, wykorzystując pobrane zdjęcia, rozszerzoną rzeczywistość oraz sztuczną inteligencję.

Jeśli klientka może wybrać meble, nie opuszczając domu, sprawdzić róż, nie brudząc sobie przy tym policzków, wystarczy wyobrazić sobie, co jeszcze jest możliwe. A gdyby można było kupić pierścionek zaręczynowy, przesyłając do aplikacji zdjęcie ręki partnerki lub umieścić dzieło sztuki w salonie, korzystając ze smartfonu? Istnieje ogromny potencjał replikowania ważnych doświadczeń zakupowych ze świata rzeczywistego za pomocą rozszerzonej rzeczywistości.

Doskonalenie doświadczenia klientów dzięki logistyce

Odkrywanie i wypróbowywanie produktów to tylko część doświadczenia zakupów; detaliści muszą oferować opcje dostawy, które odpowiadają stylowi życia konsumentów. Klienci chcą, żeby zestaw obiadowy, który zamówili w IKEA za pomocą aplikacji AR, dotarł do nich bez dodatkowego zamieszania, by było to równie wygodne jak zamawianie Ubera. Zależy im również na opcjach. Jeśli Rent the Runway nie może dostarczyć sukienki na czas na ślub przyjaciółki, czy mogę odebrać ją zamiast tego na miejscu?

Złożoność, jaka towarzyszy temu nowemu paradygmatowi sprzedaży detalicznej, w której każdy dom zmienia się w wystawę sklepową, wymaga bardziej zaawansowanych operacji wsparcia. Marki, które nie myślą strategicznie o dostawach i o ostatnim odcinku pomiędzy sprzedawcą a klientem, zapłacą za to wysoką cenę – dosłownie. Szacuje się, że wysłanie pojemnika z proszkiem do prania Tide Pods z Atlanty do Oklahoma City kosztuje firmy ok. 11,44 dolara – czyli więcej niż sam proszek.

W przyszłości problem ten będzie można rozwiązać za pomocą inteligentnego zarządzania zapasami oraz narzędzi analizy łańcucha dostaw. Powiedzmy, że sklep meblarski chce przesłać komodę z Chicago do Los Angeles, co zajmie pięć dni i będzie kosztować 50 dolarów. Podgląd łańcucha dostaw może ujawnić, że sklep w pobliskim Santa Monica właśnie otrzymał taką komodę i może ją dostarczyć już dziś za 25 dolarów. Sprawny i komunikatywny model dostawy tworzy ten sam efekt, co uśmiechnięty subiekt sklepowy, który przygotowywał paczkę dla klienta – miłe doświadczenie, które wzbudza lojalność.

W ostatnich dwudziestu latach internet stał się witryną wszystkich sklepów detalicznych. Obecnie punktem kontaktu błyskawicznie stają się urządzenia mobilne, a nawet aktywowani głosowo asystenci osobiści oraz inne urządzenia z dostępem do sieci. Nowe technologie pomagają innowacyjnym markom w złagodzeniu efektu przejścia, kiedy klienci rezygnują z odwiedzin w centrum sklepowym, przenosząc doświadczenie zakupów do własnych domów. Detaliści, którzy nie znajdą sposobów na szczęśliwe powiązanie doświadczenia odwiedzin w salonie z wygodą osobistych zakupów w domu, szybko pozostaną w tyle peletonu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy dojdzie do apokalipsy handlu detalicznego? »

Przyszłość handlu detalicznego pod znakiem hybrydyzacji 

W środowisku ekspertów, prognostyków oraz praktyków przemysłowych świadomość nieuniknionej katastrofy w dziedzinie handlu detalicznego nigdy wcześniej nie była tak powszechna. Dlaczego? I czy na pewno tak się stanie?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Amit Sharma

Założyciel i prezes Narvar, platformy zajmującej się doświadczeniem posprzedażowym. Wcześniej był dyrektorem w Apple i Walmart.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy