X
Następny artykuł dla Ciebie

Infrastruktura IT jest kluczowa dla sprawności organizacji

Dawid Zaraziński PL, Radomir Bordon PL

Restauracja zmieniająca zamówienie towaru w zależności od pogody lub urządzenia, które same zgłaszają się do serwisu na przegląd? Przyszłością IT jest automatyzacja i zarządzanie przez polityki (policies). Infrastruktura IT stanie się w pełni programowalna, a rolą IT będzie definiowanie polityk oraz ich wdrażanie – przekonuje nasz rozmówca.

W nowym cyklu wywiadów prezentujemy rozmowy z członkami rady programowej think tanku „How To Do IT”. Jako pierwszy na nasze pytania odpowiada Radomir Bordon, dyrektor technicznego wsparcia sprzedaży w regionie Europy Środkowo‑Wschodniej w Dell EMC.

Dużo dziś mówi się o usługach IT. Czy nie jest tak, że temat infrastruktury zszedł nieco na drugi plan?

Nie można na to patrzeć tak jednoznacznie. Usługi IT czy rozwiązania chmurowe nie są związane z miejscem dostarczania, a z konkretnym modelem operacyjnym. Nie można skutecznie zrealizować usług IT bez odpowiedniej infrastruktury informatycznej. Model operacyjny taki jak „IT as a service” jest możliwy przede wszystkim dzięki kompleksowemu podejściu do projektowania i wdrażania infrastruktury, pozwalającej realizować obsługę aplikacji biznesowych w naszym środowisku (on‑premise) lub w środowisku zewnętrznego dostawcy (off‑premise). Odpowiednie podejście do tej kwestii jest warunkiem niezbędnym do budowy nowoczesnej, zwinnej organizacji opartej właśnie o usługowy model działania.

Jak powiedziałeś, technologia pozwala budować przewagę konkurencyjną – chociażby przez tworzenie operacyjnej sprawności. Jak znaleźć złoty środek między modą na pewne rozwiązania a ich efektywnym wykorzystaniem w firmie?

W branży IT pojawiają się trendy oraz technologie, które dają nowe możliwości i sugerują nowe modele działania. Bardzo ważne jest, aby „trendów” nie mylić z „modami”. Trendy, w odróżnieniu od mody, nie są puste: poszerzają wachlarz możliwości. Przykładowo, big data, jeden z dominujących trendów w IT w ostatniej dekadzie, sam w sobie nie jest rozwiązaniem problemów. Dopiero zbudowanie modelu biznesowego, wykorzystującego potencjał drzemiący w technologiach związanych z analityką danych i big data przyniesie pełnię korzyści. Istotne jest, by oprócz samego gromadzenia ogromnych ilości danych mieć także pomysł i możliwości technologiczne do odpowiedniego ich analizowania i wyciągania wniosków istotnych dla naszego biznesu.

Zapytam Cię o aspekt bardzo praktyczny: kto powinien wybierać sprzęt dla pracowników? Czy tę kwestię powinniśmy powierzać naszym działom IT czy szukać na rynku wyspecjalizowanych dostawców?

Najpierw trzeba określić, na jakim etapie dojrzałości jest firma oraz w jakim kierunku się rozwija. Kluczowe czynniki wyboru to przede wszystkim możliwości zautomatyzowanego zarządzania sprzętem IT, jego bezpieczeństwo i kompatybilność. Te kwestie są aktualne niezależnie od udogodnień, jakie oferują np. rozwiązania wirtualizacji. Pewne jest natomiast, że dostawcy IT nie powinni oferować sprzętu w oderwaniu od biznesowych wymagań i planów klienta.

Istnieją bardzo zróżnicowane scenariusze wykorzystania i zastosowania sprzętu wprost zależne od potrzeb użytkowników. Np. w Dell EMC posługujemy się pojęciem „user personas”, czyli typowymi profilami użytkowników, takich jak pracownik często podróżujący, wymagający maksymalnej produktywności przy biurku czy też pracujący w wymagających warunkach środowiskowych. Także kwestia wyboru sprzętu powinna być wypracowana w partnerskiej relacji klient‑zaufany doradca IT.

Jak w takim razie powinna wyglądać dobra relacja z doradcą czy dostawcą IT? Jakie są, z Twojej perspektywy i doświadczenia, największe wyzwania i dobre praktyki?

Dobra relacja to taka, w której dostawca jest partnerem i zaufanym doradcą, dysponującym na tyle szeroką wiedzą rynkową, kompetencjami i portfelem rozwiązań, by wyjść naprzeciw realnym oczekiwaniom klienta. Taki partner potrafi zidentyfikować potrzeby i dobrać rozwiązania w taki sposób, aby opcje nie były ukierunkowane na sprzedaż konkretnego produktu czy usługi, ale na rozwiązanie problemu klienta. Oczywiście oferta zaufanego doradcy IT powinna być też konkurencyjna wobec innych ofert na rynku.

W kwestii sprzętu IT ważny jest także model rozliczeń. Czy dziś lepiej sprzęt kupować, czy wynajmować? Na co zwrócić uwagę, decydując się na jeden z modeli rozliczeń?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. W grę wchodzi duża liczba czynników, takich jak: ceny, jakość sprzętu i usług, bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami, potencjał rozwoju i plany firmy, charakter tych planów, skala celów, jakie mają zostać osiągnięte, oraz charakter działalności podstawowej. W zależności od tego, czym zajmuje się firma, może ona wymagać innych rozwiązań IT i adekwatnych modeli rozliczeń. Np. organizacja przetwarzająca dane osobowe i podlegająca RODO, ma inne wymogi niż ta, której ta regulacja nie obowiązuje.

Innym, bardzo ważnym czynnikiem, któremu warto się przyjrzeć, jest analityka biznesowa prowadzona w firmie. Czy jest ona prowadzona w sposób stały, czy raczej ad hoc? Czy takie zadania mogą zostać zaplanowane? Częstość popytu na konkretne zadania to kluczowa zmienna, która pozwala odpowiedzieć na pytania o modele rozliczeń. Jeśli konkretna funkcjonalność wykorzystywana jest stale – najlepsze mogą okazać się rozwiązania własne, w modelu on premise. Jeśli dzieje się to nieregularnie, to być może do rozważenia jest model usługowy. Z „wyjściem” z zadaniami na zewnątrz wiążą się konkretne wyzwania biznesowe czy prawne. Nie wszystkie funkcjonalności powinny być realizowane przy wykorzystaniu zewnętrznych dostawców. To oczywiście duże uproszczenie, a każdy przypadek wymaga odrębnej analizy z partnerem IT.

Jak rysuje się przyszłość rozwiązań sprzętowych dla firm? O jakich rozwiązaniach będziemy myśleć w perspektywie 10 lat?

Przyszłością IT jest automatyzacja i zarządzanie przez polityki (policies). Infrastruktura IT stanie się w pełni programowalna, a rolą IT będzie definiowanie policies oraz ich wdrażanie. Udział ludzi w zarządzaniu infrastrukturą ograniczy się do definiowania warunków wyjściowych oraz celów i parametrów, jakie mają zostać osiągnięte.

Kolejnym trendem będą rozwiązania analityczne, połączone z AI, umożliwiające uzyskiwanie biznesowych insightów i przekładanie ich na konkretne rekomendacje czy wezwania do działania. Np. zarządzający restauracją może z systemu analizującego łańcuch dostaw i np. na podstawie danych pogodowych zasugerować zwiększenie zamówienia na napoje w związku z nadchodzącym długim weekendem, upałami i historycznymi danymi o popycie na ten towar w podobnych momentach. Innym przykładem może być biznes polegający na wynajmie ciężkiego sprzętu budowlanego – analityka pracy połączona z rozwiązaniami AI pozwoli na inny model rozliczeń z najemcą, który zapłaci na przykład za liczbę wykonanych czynności czy wagę podniesionych towarów, a nie dni wynajmu urządzeń.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Większość polskich firm produkcyjnych koncentruje się na tu i teraz »

Przemysł 4.0 potrzebuje inżynierów z kompetencjami biznesowymi 

Większość polskich firm produkcyjnych koncentruje się na tu i teraz. Na Przemysł 4.0 patrzą narzędziowo, czyli z perspektywy wdrożenia 2–3 projektów technicznych i nie wiążą ich z aspektami kompetencyjnymi i biznesowymi, przekonuje nasz rozmówca.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy