X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy wysokie oczekiwania szkodzą twojemu zespołowi?

Ron Carucci  · 4 min

Czy wysokie oczekiwania szkodzą twojemu zespołowi?

Podczas niedawnej rozmowy z członkami zarządu firmy, dla której pracuję, jeden z dyrektorów powiedział mi: „Nic, co robię, nie jest wystarczająco dobre dla szefowej. Zaczynamy się wszyscy zastanawiać, czy w ogóle warto się starać”. Kiedy później omawiałem wyniki oceny ze wspomnianą dyrektor, powiedziała mi: „Ludzie nieustannie mnie rozczarowują. Zawsze tak było. Wyznaczam wysokie standardy. Dlatego osiągam najlepsze wyniki”.

Omówienie konsekwencji jej oczekiwań względem współpracowników pokazało, że szefowa firmy nie zdaje sobie sprawy z tego, jak podejmowane przez nią działania osłabiają wyniki organizacji. Mądrość w zarządzaniu zespołami sugeruje, że dobrze jest stawiać wysoko poprzeczkę pracownikom. Jednak kiedy nie udaje im się jej dosięgnąć, duże oczekiwania względem innych zaczynają szkodzić, pozostawiając po sobie gorycz i wrażenie utraty drzemiącego w ludziach potencjału.

Badanie przeprowadzone wśród 300 dyrektorów w dziesięciu krajach pokazało, że niepowodzenia około 35% spośród nich wynikają ze skłonności do perfekcjonizmu. Dzieje się tak, ponieważ zorientowani na wynik liderzy są nieustannie niezadowoleni. Choć może się im wydawać, że „zachęcają pracowników, by dawali z siebie to, co najlepsze”, w istocie popychają ich ku niepowodzeniom. Zastanów się, czy ciągła presja, jaką wywierasz na zespół, nie przynosi niepożądanych efektów. Oto kilka oznak, które wskazują na to, że ten nacisk jest zbyt duży.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Rozczarowanie sobą

Często zdarza się, że wygórowane cele wyznaczasz nie tylko pracownikom, z którymi masz bezpośredni kontakt, ale również samemu sobie. Poczucie niewykorzystywania własnego potencjału oraz brak dumy z osiągnięć sprawia, że liderom często brakuje satysfakcji z tego, co robią. Jeśli należysz do tej grupy, zwróć uwagę na to, jak opowiadasz o własnych wynikach. Ciągle przypominasz sobie o niedociągnięciach? Nie jesteś dumny z własnych osiągnięć? Być może wygórowane standardy wypaczyły twój obraz samego siebie.

Utrata wiary w innych

W książce Impossible to Please, autorzy Neil Lavender oraz Alan Cavaiola piszą: „Współpracując z kontrolującymi wszystko perfekcjonistami, często odczuwa się gniew lub frustrację albo, co gorsza, podsyca się nadmierny krytycyzm, jaki z ich strony płynie. Powoduje to poczucie niższości oraz wewnętrzne przekonanie, że nie potrafi się niczego zrobić dobrze”. Jeśli wysoko zawieszona poprzeczka, jaką sobie i innym stawiasz, wywołuje u innych poczucie niekompetencji, osoby te w końcu stracą pewność siebie i przestaną się starać. Wątpiąc w swoje możliwości, zaczną odczuwać niechęć do ciebie, obawiając się nieustannej krytyki, jaka może ich spotkać. Co gorsza, nie będą w stanie określić, gdzie kończą się twoje niesprawiedliwe oceny, a gdzie zaczynają ich błędy, przez co nie będą w stanie ich poprawić. Jeden z bezpośrednich pracowników wspomnianej wcześniej dyrektor generalnej ujął to, mówiąc: „Po jakimś czasie najbezpieczniej jest nic nie robić. Zajmujemy się tym, co danego dnia budzi jej zastrzeżenia”.

Niska odporność organizacji

Kiedy zespół cierpi na nieustanne poczucie zwątpienia lub jest narażony na ciągłą krytykę, trudniej mu się odbudować po niepowodzeniach. Wyzwania, które są stawiane przed pracownikami, zamiast pobudzać kreatywność – tylko ich paraliżują. Ciągłe niezadowolenie lidera wpływa na osłabienie umiejętności zespołu. Masz wątpliwości, czy twoja organizacja jest w stanie zmobilizować się w obliczu czekających na nią wyzwań i może osiągnąć spektakularne wyniki? Zastanów się, czy przyczyną ograniczeń nie jest nieustanne dążenie do coraz wyższych standardów. Jeśli próbujesz realizować własne aspiracje kosztem zespołu, popełniasz błąd. Zbyt wysokie oczekiwania mogą utrudnić jego członkom ich odpowiednią realizację.

Co zrobić, aby uniknąć wymienionych wyżej sytuacji?

Naucz się panować nad własnym niezadowoleniem

Twój brak zadowolenia może być atutem; należy jednak umiejętnie z niego korzystać. W przypadku, gdy pracownicy powinni poprawić swoje wyniki, możesz im w tym pomóc, zachęcając ich, by dawali z siebie więcej. Posiadana przez ciebie władza zwiększa znaczenie i wpływ twojego niezadowolenia na innych. Pracownikom zależy na usatysfakcjonowaniu szefa, a poczucie, że to niemożliwe, jest demotywujące. Jeśli jednak mają przekonanie, że mogą spełnić twoje oczekiwania, łatwiej uwierzą we własny sukces. Uważaj, w jakim momencie i jak często okazujesz swoje niezadowolenie z wykonanej przez nich pracy.

Nie pozwól, aby wątpili w to, czy ich cenisz

Wspomnianą już dyrektor, która nie zdawała sobie sprawy z konsekwencji wygórowanych wymagań, jakie stawiała innym, zapytałem: „Czy członkowie twojego zespołu wiedzą, co cenisz w każdym z nich?”. Nie potrafiła udzielić mi na to pytanie zdecydowanej odpowiedzi. Zakładała, że zespół podziela jej dążenie do doskonałości, i nigdy nie przyszło jej do głowy, że ciągła krytyka sprawiała, że jej pracownicy czuli się niekompetentni. Jeśli jednak chcesz, aby brali oni sobie do serca twoją krytykę, muszą wiedzieć, czym – twoim zdaniem – się wyróżniają i na czym polega ich wkład w rozwój organizacji. Nie ma znaczenia, jak wysokie miejsce zajmują w hierarchii. Nigdy nie zakładaj, że wiedzą, że zarówno oni, jak i ich praca mają dla ciebie znaczenie. Uświadom sobie niepowtarzalną wartość, jaką wnosi do zespołu każdy pracownik. Pamiętaj, że kiedy zaobserwujesz ją w praktyce, możesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami z innymi.

Uświadom sobie, jak i kiedy wyznaczasz standardy

Liderzy będący perfekcjonistami często nie komunikują swoich „wysokich standardów” do czasu, gdy inni nie spełnią ich oczekiwań. Jeśli zaobserwujesz rozbieżność pomiędzy tym, co otrzymujesz i tym czego oczekujesz, powstrzymaj się przed natychmiastową reakcją. Zastanów się, czy osoba, która nie spełniła twoich oczekiwań, rozumie, czego od niej wymagasz. Następnie zastanów się, czy twoje żądania są realistyczne, biorąc pod uwagę sytuację i możliwości twojego zespołu. Określając szczerze, na czym opierasz swoje oczekiwania oraz jasno je przedstawiając, zapewniasz nie tylko wysoki poziom pracy. Sprawiasz również, że narzucone przez ciebie zadania są możliwe do wykonania.

Dostrzeż w sobie coś dobrego

Staniesz się bardziej wyrozumiały dla innych, jeśli zmniejszysz oczekiwania wobec siebie. Zastanów się, w jakich obszarach brakuje ci obiektywizmu w postrzeganiu swojej roli w organizacji oraz co sprawia, że wątpisz we własne umiejętności. Jeśli doświadczasz silnych emocji, zastanawiając się nad obszarami, w których pozytywnie się wyróżniasz, jest to znak, że źródła twojego niezadowolenia leżą głębiej, niż ci się wydaje.

Jako lider możesz pobudzić innych do osiągania niedostępnych wcześniej celów oraz wyzwolić ich potencjał. Odpowiednio podnosząc poprzeczkę, pozwalasz rozwijać się pracownikom. Jeśli natomiast twoje oczekiwania są nad wyraz surowe i szkodzą innym, zastanów się, co jest tego przyczyną. Naucz się korzystać z własnego niezadowolenia – z pożytkiem dla osób, którymi zarządzasz.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zostań liderem, który inspiruje do rozwoju »

Cztery lekcje najlepszych szefów jakich miałam 

Deborah Mills-Scofield

Mój pierwszy szef lubił sobie pokrzyczeć... Czy skądś to znasz?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy