X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy wiesz, jak daleko sięgają twoje wpływy w firmie?

Maxim Sytch  · 4 min

Czy wiesz, jak daleko sięgają twoje wpływy w firmie?

Pewien bankowiec w południowo‑wschodniej Azji chciał umożliwić pracownikom wypożyczalni samochodów odkupienie używanych pojazdów od pracodawcy. Okazało się jednak, że żaden dział banku nie potrafił skonfigurować takiego produktu. Uniemożliwiały to albo istniejący portfel produktów, albo ryzyko bazowe, albo też obowiązujące przepisy. Jeden ze współpracowników pomógł mu jednak nawiązać kontakt z innymi działami. Doprowadziło to do wspólnego stworzenia i zaproponowania oferty przez dwie jednostki biznesowe.

Sukces nowego produktu finansowego należy przypisać w tym przypadku nieformalnemu wpływowi bankowca. Nieformalny wpływ – który nie wiąże się z formalnym tytułem służbowym – umożliwia zmobilizowanie zasobów, kierowanie zmianą i tworzenie wartości dla organizacji oraz siebie. W nowoczesnych firmach odgrywa on coraz istotniejszą rolę i może zapewnić ważne miejsce w organizacji.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Dlaczego? Dziś, w miarę jak firmy coraz bardziej reagują na potrzeby klientów, przepływy pracy migrują z wyspecjalizowanych struktur pionowych ku pustym obszarom pomiędzy nimi. Trend ten ma znaczenie w organizacjach posiadających zespoły międzyfunkcyjne, opiekunów klientów oraz strukturę macierzową. Nawet mniejsze organizacje coraz częściej pracują projektowo.

Ponadto dzisiejsza praca przenosi się w znacznej mierze poza organizację i opiera się na współpracy z dostawcami, dystrybutorami oraz klientami. Firmy stosują mechanizmy crowdsourcingowe w odniesieniu do pomysłów i pracy. Angażują wolnych strzelców oraz podmioty zewnętrzne. Czasami nawet współpracują z konkurencją.

Faktem jest to, że tytuł służbowy, posiadanie zespołu oraz nadana władza formalna nie zawsze pozwalają daleko zajść we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi.

Czy posiadasz władzę nieformalną, która umożliwi ci generowanie wartości oraz realizację zadań? Oto, jak możesz przeprowadzić audyt własnego wpływu:

  • Krok 1: Wymień 10 najważniejszych kontaktów, które umożliwiają ci realizację zadań. Osoby te mogą wywodzić się zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz twojej organizacji.

  • Krok 2: Każdemu kontaktowi przypisz ocenę punktową od 1 do 10 określającą stopień, w jakim na nim polegasz. Jeśli osoba ta zapewnia ci dużą wartość i trudno ją zastąpić, przydziel jej wysoki wynik. Spójrz szerzej na korzyści, jakie zapewniają ci kontakty. Weź pod uwagę doradztwo zawodowe, wsparcie emocjonalne, pomoc w codziennych działaniach, informacje i dostęp do zasobów lub interesariuszy.

  • Krok 3: Wykonaj tę samą operację w przeciwną stronę. Oceń punktowo siebie z perspektywy innych. W przybliżeniu określ, jaką korzyść zapewniasz swoim kontaktom i na ile trudne byłoby zastąpienie ciebie. Bądź szczery.

Następnie zwróć uwagę na sygnały ostrzegawcze w twoim audycie wpływu. Mogą oznaczać, że brakuje ci władzy nieformalnej i można cię zastąpić.

Następnie odpowiedz sobie na poniższe pytania:

Czy wszystkie twoje kontakty pracują w jednym zespole, jednostce produkcyjnej lub biurowcu?

Może to oznaczać ograniczoną zdolność generowania wartości poza podstawowe wymagania związane z opisem stanowiska.

Czy twoje kontakty zapewniają ci więcej korzyści, niż im dajesz w zamian?

Tego typu relacje trudno utrzymać na dłuższą metę. Asymetryczna zależność oznacza, że inne osoby mają władzę w relacji.

Czy masz ogólnie niskie wyniki zależności?

Może to oznaczać przewagę relacji transakcyjnych, których motorem jest często wymiana „coś za coś”. Dla odmiany relacje o wysokim stopniu zależności mogą często charakteryzować się korzyściami i dynamiką relacyjną, która wymyka się prostym wyliczeniom.

Czy wszystkie oferowane lub otrzymywane przez ciebie korzyści skupiają się na kilku kontaktach?

Utrata tych kontaktów lub zmiana relacji może cię wiele kosztować. Pewien członek kierownictwa firmy opowiedział mi o dwóch osobach, które tworzyły wartość w jego sieci. Niestety jedna z nich zmarła, a druga przeniosła się do innego regionu. Z dnia na dzień menedżer ten stracił swój nieformalny wpływ.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Jak poprawić swoje wyniki po przeprowadzeniu audytu nieformalnego wpływu?

1. Zasłuż sobie na relację dzięki wartości, jaką oferujesz własnym kontaktom.

Zastanów się: jaką wartość im zapewniasz? Możesz to osiągnąć, rozwijając i stale doskonaląc umiejętności, dzięki którym inni docenią twój wkład. Następnie proaktywnie wykorzystuj swoje umiejętności, aby pomagać innym w zakresie wychodzącym znacznie poza twoją formalną rolę. Nie chcesz być przecież ekspertem, którego nikt nie zna.

2. Wykorzystaj swoje stanowisko

Zarządzaj swoimi obowiązkami tak, aby móc uczestniczyć w realizacji zadań w różnych działach organizacji, jak również współpracować z klientami, partnerami zewnętrznymi lub organami regulacyjnymi. Zgłaszaj się do udziału w inicjatywach międzyfunkcyjnych. Postrzegaj awansy poziome jako metodę rozwoju kariery. Zajmując pozycję na styku różnych działów, masz okazję spotykać się i uczyć od wszystkich grup w organizacji oraz zapewniać im wartość.

3. Poznaj lepiej swoich interesariuszy i współpracowników.

Może cię zdziwić, jak coś, co jest dla ciebie stosunkowo proste, ma dla nich znaczną wartość. Czasami powstrzymujesz się przed działaniem, uważając, że konieczne jest zaoferowanie czegoś naprawdę dużego lub odwzajemnianie się w zauważalny sposób. Poznając dobrze innych, możesz zaproponować im coś innego. Nie ograniczaj się też do sfery zawodowej. Poza pracą uczestnicz w różnych akcjach i grupach społecznych, wychodź poza wąskie grono bezpośrednich współpracowników. Mój znajomy, przedsiębiorca, po raz pierwszy dowiedział się, jakie kryteria wyboru i finansowania firm z branży nauk o życiu stosują fundusze venture capital od kolegi z klubu pływackiego. Finalnie kolega został jego pierwszym inwestorem.

Twoja wartość nie powinna być definiowana wyłącznie na podstawie zdolności do realizacji formalnej roli organizacyjnej. Jeśli tak jest, to prawdopodobnie masz kłopot – prędzej czy później do firmy przyjdzie tańsza, młodsza i bystrzejsza konkurencja. Tworząc wartość dla różnych interesariuszy i sprawiając, że będziesz niezastąpiony, otwierasz przed sobą możliwości wykraczające poza samą firmę. W ten sposób zwiększasz swoją wartość, jaką dla niej masz.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak znaleźć pracownika? »

Skoro mamy tak duże bezrobocie, dlaczego tak trudno dziś znaleźć pracownika? 

Robert Morritz

Dlaczego, pomimo wysokich wskaźników bezrobocia, znalezienie utalentowanych pracowników stanowi problem?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Maxim Sytch

Profesor zarządzania i organizacji w Szkole Biznesu Uniwersytetu Michigan. Jego badania koncentrują się na sieciach relacji społecznych oraz dynamice wpływu wewnątrz organizacji i pomiędzy nimi.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy