X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy biznes jest „skazany” na big data? Jak wykorzystać potencjał danych?

Łukasz Polak PL  · 3 min

Czy biznes jest „skazany” na big data? Jak wykorzystać potencjał danych?

Świat biznesu coraz lepiej rozumie, że odpowiednie wykorzystanie dużych zbiorów danych poparte analizą i wyciąganiem odpowiednich wniosków staje się koniecznością. Nie ma już wątpliwości, że big data to zjawisko niezbędne przedsiębiorstwom, które chcą nadążyć za dynamicznie rozwijającym się otoczeniem. Jak zatem wydobyć najcenniejsze informacje oraz co firmy mogą zyskać dzięki analizie olbrzymich zbiorów danych?

Pięć słów, które charakteryzują big data to: volume (ilość danych), velocity (szybkość napływania danych), variety (różnorodność), veracity (wiarygodność) oraz value (wartość). Szacuje się, że do 2020 roku aż 80% procesów biznesowych w firmach zostanie zmodernizowanych właśnie pod kątem big data (dane wg Gartnera).

Firmy mają coraz bardziej przemyślane podejście do analizy. Sztuką okazuje się zarządzanie strumieniem informacji, tak aby pozyskać tylko te najbardziej wartościowe. Prowadzi to do uzyskania takich korzyści jak: budowa spójnej i zasobnej bazy danych, realizacja nowych strategii marketingowych, analiza zachowań przyszłych i obecnych klientów oraz poznanie ich preferencji. Dodać należy do tego: optymalizację procesów biznesowych i przygotowanie treściwych raportów, które pokażą poszczególnym kierownikom działów w firmie możliwości rozwiązania istotnych problemów. Odpowiednie narzędzia do przechowywania, przetwarzania i analizowania informacji mają kluczowe znaczenie w każdym projekcie związanym z big data.

Cyfrowa transformacja a nowoczesna infrastruktura

Według prognoz IDC do końca 2017 roku dwie trzecie największych firm na świecie przejdzie cyfrową transformację. Największy udział w tych zmianach mają odgrywać takie technologie jak: chmura obliczeniowa, big data, mobilność i media społecznościowe. W przypadku usługi cloud computing wybór odpowiedniego rozwiązania zależy od potrzeb, wielkości przedsiębiorstwa i posiadanej infrastruktury.

Obecnie na znaczeniu zyskuje chmura hybrydowa, która jest połączeniem zalet chmury prywatnej oraz publicznej. Jako Beyond.pl mieliśmy zresztą okazję uczestniczyć ostatnio w konferencji Microsoft Cloud & Hosting Summit 2016 w Bellevue w USA, gdzie światowi liderzy i innowatorzy z branży właśnie chmurę hybrydową wskazali jako jeden z głównych trendów na najbliższe lata (do końca 2017 r. będzie ona wykorzystywana przez ok. 50% dużych przedsiębiorstw). Ten rodzaj chmury oznacza, że część zasobów administrowana jest za pomocą zabezpieczonej wewnętrznej infrastruktury, natomiast druga część dostarczana przez zewnętrznego dostawcę. Taki model pozwala organizacjom uzyskać atut szybkości napływania danych i ich analizowania, czyli velocity.

Jeszcze innym przykładem jest stosowanie rozwiązania multi‑cloud, które również uważa się za przyszłość tego segmentu. Multi‑cloud to termin używany w odniesieniu do przypadków użycia wielu usług, platform i aplikacji. Zamiast wybierać pomiędzy chmurą publiczną a prywatną – firma łączy kilka różnych rozwiązań w jedną kompletną platformę. Dane trzymane w chmurze muszą być gdzieś przechowywane. Nie dziwi zatem sytuacja, że wraz z rozwojem big data rośnie również rynek data center.

Dane pod kontrolą

Organizacje wiedzą, że czeka je inwestycja w zasoby IT, dlatego coraz chętniej sięgają po pomoc zewnętrznego operatora, który dostarczy najnowocześniejsze technologie i zapewni odpowiednich specjalistów. Takie rozwiązanie pozwala, przy znacznie niższych kosztach, uzyskać dostęp do następujących korzyści:

  • niwelujemy koszty inwestycji w sprzęt oraz specjalistów,

  • zwiększamy bezpieczeństwo,

  • uzyskujemy dostęp do najnowocześniejszych standardów i technologii,

  • tworzymy przewagę konkurencyjną, poprawiamy wydajność w przedsiębiorstwie.

W ten sposób zyskujemy kontrolę nad dużą ilością danych, czyli spełniamy kolejny z warunków charakteryzujących big data: volume. A stąd już coraz bliżej do poprawnego wdrożenia strategii big data w naszej firmie.

Big data = big success

Odniesienie sukcesu przy pomocy big data i odpowiedniego zaplecza technologicznego możliwe będzie tylko wtedy, kiedy zadamy sobie właściwe pytania biznesowe i do nich przyporządkujemy określone dane. Wśród przykładów wykorzystania big data wymienić możemy m.in. sieć supermarketów Wal‑Mart, która dzięki analizie danych może zoptymalizować łańcuch dostaw i zdecydować, w jaki sposób wystawiać produkty w sklepach. Inny przykład to firma logistyczna DHL, optymalizująca dzięki big data trasy dla swoich kurierów, dzięki czemu zmniejszają się koszty zużycia benzyny. Chciałbym również wspomnieć o platformie VOD Netflix. Dzięki analizie zachowania użytkowników oglądających seriale może ona z dużym prawdopodobieństwem określić, czy warto produkować nowy sezon danej produkcji. Mówi się, że za sukcesem House of Cards stoi właśnie analiza dużych ilości danych.

Dane niewątpliwie stają się dzisiaj kluczowym obszarem strategicznym. Podejmowanie lepszych i bardziej świadomych decyzji dzięki ich skutecznej analizie jest już koniecznością. Jednak aby big data spełniało swoją rolę i dostarczało najważniejszego „V”, czyli wartości, potrzebne jest odpowiednie środowisko wirtualne bazujące na bezpiecznych i skalowalnych zasobach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przyszłość usług? »

Jak może wyglądać wizyta w szpitalu, w którym pracuje sztuczna inteligencja 

R Ray Wang

Inteligentne usługi wspomagane AI będą odgrywać kluczową rolę w życiu nas wszystkich.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy