X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Chcesz zobaczyć przyszłość konkurencji? Przyjrzyj się Netflixowi

Bill Taylor  · 4 min

Chcesz zobaczyć przyszłość konkurencji? Przyjrzyj się Netflixowi

Obserwuję Netflix od 2005 roku, kiedy po raz pierwszy odwiedziłem siedzibę firmy w Dolinie Krzemowej i przeprowadziłem wywiad z Reedem Hastingsem, jej założycielem i dyrektorem generalnym. Nie sądzę, abym nauczył się więcej o strategii, technologii i kulturze od jakiejkolwiek innej firmy, którą badałem. Przesadą byłoby stwierdzenie, że wszystko, czego dowiedziałem się o biznesie, jest efektem obserwacji Netfliksa. Nie ma jednak wątpliwości, że obserwując sposób prowadzenia działalności przez tę firmę, wielu liderów jest w stanie dostrzec, jak będzie wyglądała przyszłość konkurencji i innowacji.

Choć z ogłoszonego w lipcu 2018 roku komunikatu wynika, że Netflix pozyskał mniej nowych abonentów niż oczekiwano, to gdyby istniał odpowiednik Oscarów za wyniki biznesowe, firma ta zgarnęłaby w tym roku nagrody w większości kategorii jako korporacyjny odpowiednik „Titanica” lub „Władcy Pierścieni”. Kreowanie majątku? Istniejąc zaledwie od 20 lat może się pochwalić kapitalizacją giełdową sięgającą niemalże 165 mld dolarów, czyli więcej niż The Walt Disney Company. Oddziaływanie kulturowe? W tym roku Netflix zdobył 112 nominacji do nagrody Emmy, najwięcej spośród wszystkich sieci czy usług transmisji strumieniowych, detronizując przy tym HBO, które przez 17 lat zajmowało pierwsze miejsce. Wiarygodność kierownictwa? Jego reputacja jest tak silna, że prosta prezentacja w PowerPoincie o kulturze i polityce personalnej firmy została obejrzana ponad 18 milionów razy.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Kultura firmy 

Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać.
Poznaj tajemniczy składnik sukcesu firm: wykorzystaj go w swojej organizacji, by zwiększyć jej atrakcyjność wśród klientów i pracowników. W czasach, gdy wszystko można skopiować, to dobrze zarządzana kultura organizacyjna staje się wyróżnikiem gwarantującym sukcesy.

Oto trzy lekcje dotyczące rozwoju Netfliksa, które można odnieść do każdej firmy:

1. W wielkich zbiorach danych kryje się ogromna potęga. Jednak, aby dokonał się przełom, należy połączyć wielkie zbiory danych z wielkimi pomysłami.

Netflix to walec technologiczny, którego systemy analityczne, algorytmy i innowacje w zakresie streamingu cyfrowego zmieniły sposób, w jaki klienci oglądają filmy i programy telewizyjne. Technologia ta zawsze służyła wyjątkowemu podejściu – tworzeniu platformy, która kształtuje to, co oglądają klienci, a nie tylko to, jak to robią. Posiadane przez firmę dane na temat nawyków związanych z oglądaniem pochodzą od 125 mln subskrybentów – dotyczą tego, które filmy i programy telewizyjne im się spodobały lub nie, jak długo oglądali poszczególne odcinki, czy kompulsywnie śledzili nowe seriale. Ten potężny zbiór danych tworzy bogaty system, który wpływa na decyzje kolejnych abonentów dotyczące wyboru oglądanych filmów i programów.

Oto jak wyjaśnił to Reed Hastings w 2005 roku, kiedy firma miała zaledwie 3,5 mln subskrybentów. - Łatwo błędnie zrozumieć, na czym polega Netflix – powiedział. - Faktyczny problem, który staramy się rozwiązać brzmi: jak przekształcić proces selekcji, aby umożliwić konsumentom ciągłe znajdowanie rozrywki, którą uwielbiają? Dajemy wszystkim platformę do poszerzania własnych gustów. Ten punkt widzenia od samego początku stanowi siłę napędową Netflix i podkreśla, jak duże znaczenie dla sukcesu biznesowego mają oryginalne pomysły. Najważniejszy wniosek: technologia ma największe znaczenie, gdy służy przekonującej strategii.

2. Jeśli chcesz dokonać przełomu w branży, musisz wykazać gotowość do wprowadzenia przełomu u siebie.

Netflix może stanowić wzorcowy przykład przełomowej firmy z Doliny Krzemowej, nowego gracza na rynku, który odmienił logikę działania całej branży. Tym jednak, co było faktycznie niezwykłe w działaniu firmy, jest przełom, jakiego sama dokonała, realizując swoją misję przez 20 lat. Netflix zaczął w istocie od dość prostej innowacji – zniszczył Blockbustera, oferując wysyłkę DVD pocztą i znosząc opłaty za spóźnienia. Następnie przeszedł od wysyłania treści pocztą do strumieniowej transmisji filmów i programów telewizyjnych. Dziś Netflix zasługuje na uwagę przede wszystkim jako twórca treści; tylko w tym roku wyda na ofertę programową oszałamiającą kwotę 12 mld dolarów.

I tu ponownie Netflix zakwestionował zasady obowiązujące w branży. Jak można przeczytać w artykule opublikowanym w magazynie New York, podejście firmy do oferty programowej „wywróciło do góry nogami liczne standardy w branży telewizyjnej” – od wyeliminowania odcinków pilotażowych przez wynalezienie koncepcji seryjnego oglądania odcinków po zastąpienie „danych demograficznych czymś, co nazywa ‘klastrami gustów’ – sterowaną technologią metodą wykorzystania niszowych programów. Na każdym kroku radykalne posunięcia Netfliksa spotykały się ze sceptycznym podejściem na zewnątrz i wymagały głębokiego przemyślenia tego, co się sprawdzało wcześniej wewnątrz firmy. Jaki płynie z tego wniosek zarówno dla firm, jak i dla liderów? Nie można sobie pozwolić, aby wszystko co wiesz, wszystkie twoje dotychczasowe sukcesy, ograniczały to, co możesz sobie wyobrazić w przyszłości.

3. Strategia to kultura, a kultura to strategia.

Większość analiz poświęconych rozwojowi Netfliksa i jego transformacji koncentruje się na strategii i technologii. Ale tym, co mnie uderzyło, kiedy po raz pierwszy spotkałem się z Reedem Hastingsem było to, że zarówno on, jak i jego współpracownicy równie rygorystycznie podchodzili do ludzi i kultury, co do strumieniowania cyfrowego i treści. Pod względem zatrudnienia, składania obietnic pracownikom, podejmowania decyzji, dzielenia się informacjami, a nawet podejścia do urlopów, Netflix stworzył (oraz wynalazł od nowa) szereg praktyk, które zostały zaprojektowane tak, aby powiązać cele rynkowe, jakie postawiła sobie firma, ze sposobem organizacji środowiska pracy.

W ostatnim roku Netflix zaktualizował swój manifest kulturowy, a w szczególności deklarację zasad, polityk i praktyk związanych z czynnikiem ludzkim w działalności biznesowej. Tym, co wyróżnia ten dokument jest niezwykle precyzyjny język, jakim się posługuje; nie ma w nim śladu standardowego żargonu HR. „Wiele firm korzysta z deklaracji wartości”, zaczyna, „lecz często są one niejasne i się je ignoruje. Autentyczne wartości firmy pokazują, kogo się nagradza i kogo zwalnia”. Kogo więc nagradza się w Netfliksie? „Mów, co myślisz, kiedy jest to w najlepszym interesie Netfliksa, nawet jeśli nie jest to wygodne dla ciebie” – stwierdza manifest. „Bądź gotowy, by kwestionować status quo” i „miej odwagę podejmować trudne decyzje”. Ponadto „wykazuj otwartość w dążeniu do prawdy”. Istotny punkt: wielkie firmy rozumieją, że muszą wyróżniać się w działaniu, pragnąc konkurować z innymi.

Opieranie swojej wiedzy na podstawie obserwacji działania jednej organizacji zawsze wiąże się z niebezpieczeństwem – nawet najskuteczniejsze firmy prędzej czy później ponoszą porażki i doświadczają rozczarowań (przecież nie tak dawno GE uznawano za globalny wzorzec zarządzania). Jednak w miarę jak coraz więcej osób korzysta z oferty Netfliksa, firma ta sprawdza się również jako źródło istotnych wniosków dotyczących przyszłości biznesu i pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Znaczenie oryginalnych treści »

Czy serwisy usług strumieniowych przyciągają więcej abonentów dzięki oryginalnym treściom? 

Shane Greenstein , Jeff Prince

W miarę poszerzania się oferty dostępnych treści coraz więcej gospodarstw domowych rezygnuje z tradycyjnej płatnej telewizji na rzecz korzystania ze streamingu. Co napędza te zmiany?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Bill Taylor

Współzałożyciel Fast Company i autor wydanej niedawno książki Simply Brilliant: How Great Organizations Do Ordinary Things in Extraordinary Ways.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy