X
Następny artykuł dla ciebie

8 kluczowych zasad, dzięki którym nauka stanie się twoim nawykiem

Gretchen Rubin

Nowy rok dla wielu z nas oznacza czas postanowień. W pracy przekłada się to często na mgliste pragnienie poszerzenia horyzontów i uczenia się nowych rzeczy. Ale aby naprawdę osiągać stałe postępy, musimy sprawić, by nauka stała się nawykiem. Jak to osiagnąć?

Nawyki mają moc uwalniającą, ponieważ pozwalają nam uniknąć podejmowania trudnych, zabierających energię decyzji i wykazać się samokontrolą. Ponieważ około 40 procent naszego codziennego życia jest ukształtowane przez nawyki, dzięki nawykom, które działają na naszą korzyść, możemy być znacznie szczęśliwsi, zdrowsi i produktywni.

W mojej książce Lepiej. 21 strategii, by osiągnąć szczęście określam strategie, z których możemy skorzystać, aby wykształcić nawyki we wszystkich dziedzinach życia lub też z nimi zerwać. Kilka z tych strategii jest szczególnie pomocnych w tworzeniu nawyku uczenia się w pracy.

1. Poświęć czas, żeby zastanowić się nad wizją

W gonitwie codziennego dnia trudno jest o chwilę do namysłu nad tym, co liczy się dla nas najbardziej. Może chcesz dać sobie 30 minut tygodniowo albo mieć dzień tylko dla siebie, albo udać się na długą wycieczkę rowerową? Gdzie chcesz być za dwa lata? Jak możesz rozwinąć swoje umiejętności, aby twoja praca stała się ciekawsza, zwiększając jednocześnie twoją wartość? Niektórzy preferują rozmyślanie nad takimi kwestiami samodzielnie, z notatnikiem przed sobą, inni wolą omówić je z kilkoma zaufanymi współpracownikami lub przyjacielem.

KOMPENDIUM: Jak dobrze zarządzać swoją karierą 

Co sprawia, że jedni profesjonaliści bez problemu pną się po szczeblach kariery, zajmując kolejne wymarzone przez siebie stanowiska, a inni muszą dwoić się i troić, by osiągnąć założony wcześniej cel? Odpowiedź jest prosta: ci pierwsi świadomie kształtują swoją karierę (lub mają niewiarygodne szczęście). Chcesz wiedzieć, jak to robić? Podpowiemy Ci!

2. Poświęć czas, żeby zastanowić się nad szczegółami

Czasami czujemy się przytłoczeni, kiedy staramy się stworzyć wielkie plany lub odpowiedzieć na wzniosłe pytania, dlatego warto skoncentrować się na niewielkich, dających się opanować krokach, które można natychmiast wdrożyć w życie. Czego musisz się nauczyć lub co musisz robić lepiej dzisiaj, jeśli chcesz ułatwić sobie lub wzbogacić pracę jutro?

3. Zastanów się: komu zazdrościsz?

Zazdrość jest wstydliwą emocją, ale możemy się dzięki niej czegoś nauczyć. Jeśli komuś zazdrościmy, to oznacza, że ta osoba ma coś, co sami chcielibyśmy mieć. Czy zazdrościmy znajomemu, który cały czas jest w drodze – czy takiemu, który w ogóle nie musi podróżować? Czy zazdrościmy współpracownikowi, który uczy się na wieczorowych studiach MBA, czy takiemu, który ma okazję do przedstawiania wielu prezentacji? Zazdrość może pomóc nam uzmysłowić sobie, jak chcemy się rozwijać i zmieniać.

Kiedy dowiemy się już, czego musimy się nauczyć...

4. Konkretnie ustal, czego od siebie wymagasz

Postanowienia typu „chcę więcej czytać” lub „chcę się nauczyć nowych rzeczy” są zbyt ogólnikowe. Należy przedstawić postanowienie w formie konkretnego, wymiernego i wykonalnego działania, takiego jak: „co miesiąc wezmę udział w przynajmniej dwóch wydarzeniach, które będą dla mnie okazją do nauki” lub „w każde czwartkowe popołudnie poświęcę dwie godziny na przeczytanie wszystkich artykułów odłożonych na później w ciągu tygodnia”. Konkretne postanowienie ułatwia zorientowanie się, co należy zrobić, a poza tym umożliwi ci realizację kolejnego punktu...

5. Monitoruj nawyki

Monitorowanie działań niesie ze sobą niemalże niezwykłą moc. Badania pokazują, że samo monitorowanie zachowania zapewnia znacznie lepszą realizację zadań – bez względu na to, czy chodzi o liczbę czynności wykonanych w ciągu dnia, czy też rozmów przeprowadzonych z potencjalnymi klientami. To samo sprawdza się w przypadku liczby filmów instruktażowych, które oglądamy, lub częstotliwości, z jaką ćwiczymy nową umiejętność. Monitoruj swoje działania, a będziesz podążać w odpowiednim kierunku.

6. Zarezerwuj czas na swoje nawyki

Polecenie: „zbadaj to i tamto” jest celem, który można przekładać bezustannie na sam koniec listy zadań. Choć może być ważny, nie jest pilny. Dlatego należy wyznaczyć konkretny czas na badanie i naukę. Niemniej ważne jest, aby sobie uświadomić następującą rzecz...

7. Pamiętaj, że praca jest jedną z najgroźniejszych form odwlekania

Kiedy wyznaczysz czas na wykonanie jakiejś pracy, musisz tę pracę wykonać i nie robić w tym czasie nic innego. Żadnego wypełniania tabelek lub czyszczenia danych, żadnego sprawdzania poczty elektronicznej. Wykonuj zaplanowaną pracę lub spoglądaj w sufit. W przeciwnym razie możesz pracować w nieskończoność i nigdy nie wykonać zaplanowanego zadania.

8. Spędzaj czas z ludźmi mającymi nawyk uczenia się, który chcesz naśladować

Badania pokazują, że naśladujemy nawyki osób wokół nas, dlatego też należy mądrze wybierać sobie towarzystwo. Jeśli wiesz, że któryś z Twoich współpracowników realizuje nawyk uczenia się w pracy, postaraj się spędzać z tą osobą czas, co ułatwi ci jego opanowanie.

O czym należy przede wszystkim pamiętać w kwestii zmiany nawyków? Musimy kształtować nawyki w zgodzie ze sobą – własną naturą, zainteresowaniami, mocnymi stronami. Kiedy zrozumiemy siebie, możemy zastosować strategie tworzenia nawyków, które mają największe szanse powodzenia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Możesz o wiele szybciej uczyć sie na własnych błędach »

5 minut przed wyjściem z pracy poświęć na naukę na własnych błędach 

Peter Bregman

Poznaj najcenniejszy nawyk, dzięki któremu będziesz lepszym pracownikiem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy