X
Następny artykuł dla ciebie

4 zasady, których warto się trzymać, zostając szefem swojego przyjaciela

Bill Gentry

Mężczyzna wszedł do baru. Widząc, jak bardzo jest smutny, barman zapytał go: Wszystko w porządku? Mężczyzna odpowiedział: Właśnie straciłem najlepszego przyjaciela. Barman dopytywał: Jak to się stało? W odpowiedzi usłyszał: Zostałem jego szefem.

Wszyscy potrzebujemy przyjaciół w pracy. Szukasz rady dotyczącej projektu? Chcesz uczcić zdobycie ważnego klienta lub zakończenie ważnego etapu projektu? Potrzebujesz dać upust emocjom i ponarzekać na to, jak wymagający, kontrolujący, nierozsądny jest twój szef? Właśnie po to są przyjaciele.

Udowodniono, że relacje przyjacielskie niosą ze sobą wiele korzyści. Badanie przeprowadzone przez Instytut Gallupa potwierdziło, że osoby, które mają przyjaciół w pracy, są bardziej zaangażowane, a firmy, w których pracują, wykazują wyższą rentowność i lojalność klientów niż te, w których bliskie stosunki między współpracownikami są mniej powszechne. Psycholog Abraham Maslow już 60 lat temu twierdził, że poczucie przynależności jest jedną z najbardziej podstawowych potrzeb człowieka. Uważam, że spokojnie można powiedzieć, że przyjaciół potrzebujemy w życiu zawodowym tak samo jak w życiu prywatnym.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Jeśli jednak otrzymałeś ostatnio awans na swoje pierwsze stanowisko kierownicze, z pewnością rozumiesz, jak skomplikowana może być przyjaźń w pracy. Wcześniej oboje z przyjacielem narzekaliście na szefa za jego plecami. Teraz to ty jesteś szefem i to na ciebie będą narzekać. Przyjaciele mogą oczekiwać specjalnego traktowania, podczas gdy pozostali pracownicy będą obserwować, czy ich przypadkiem nie faworyzujesz.

Kiedy wraz ze Scottem Tonidandelem, profesorem na uniwersytecie Davidson College, i jego byłą studentką, Paige Logan, badałem wyzwania, z jakimi musiało się zmierzyć 300 kierowników, którzy objęli to stanowisko po raz pierwszy, odkryliśmy, że przejście z relacji przyjacielskich na układ szef – pracownik, nazwane przez nas przystosowaniem się do zarządzania ludźmi/posiadania władzy, było największą przeszkodą wymienioną przez prawie 60% ankietowanych. Jeden z kierowników powiedział:

Co ciekawe, obawy te przestają mieć znaczenie, gdy liderzy pną się w hierarchii. W trakcie moich własnych badań zapytałem kierowników średniego szczebla z całego świata o ich największe obawy związane z pracą. Przejście z relacji przyjacielskich na relacje szef – pracownik nie pojawiło się nawet w pierwszej dziesiątce.

Badanie przeprowadzone przez Center for Creative Leadership (CCL) pokazało, że kierownicy poziomu C koncentrują się na czym innym – na presji związanej ze współpracą z firmami zewnętrznymi, na przywództwie w obrębie różnych grup, na wynikach firmy i na zarządzaniu talentami. W skrócie: mają większe problemy. W przeciwieństwie do nich kierownicy mianowani na to stanowisko po raz pierwszy mają mniej obowiązków i nie są przyzwyczajeni do sprawowania funkcji kierowniczych, odczuwają więc w o wiele większym stopniu psychologiczne skutki przesunięcia w hierarchii firmy.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Jak powinieneś postępować, gdy awansując, nagle stajesz się szefem swojego przyjaciela? W tej sytuacji warto, abyś przestrzegał 4 zasad, które pozwolą ci utrzymać przyjaźń i uniknąć niepotrzebnych komentarzy ze strony innych:

Bądź jednoznaczny

W dalszym ciągu możesz się kolegować z podwładnymi. Wszyscy muszą jednak zdać sobie sprawę, że wasze relacje zawodowe uległy zmianie. Jasno określ oczekiwania i granice. Porozmawiaj z przyjacielem o nowych obowiązkach, które na tobie spoczywają. Wyjaśnij, że jesteś rozliczany z rozwoju i wyników swoich przyjaciół i ich współpracowników. Aby być skutecznym liderem dla całej grupy, czas, który z nimi spędzasz, i charakter waszych relacji prawdopodobnie będą się musiały zmienić.

Bądź sprawiedliwy

Jeśli chodzi o premie, podwyżki, awanse, wsparcie i środki, nie bądź stronniczy. Jeżeli twój przyjaciel na nie zasługuje i jest to udokumentowane, to świetnie. Jeśli jednak tak nie jest, a on w dalszym ciągu je otrzymuje, będzie to powodem plotek, polityki i nieufności wobec ciebie.

Bądź ostrożny

Jeśli masz na sobie „koszulkę lidera”, wzrok wszystkich pracowników jest skierowany na ciebie. Zwracaj uwagę i kontroluj to, jakie sygnały wysyłasz. Jak dużo czasu, energii i środków poświęcasz swojemu przyjacielowi w porównaniu z pozostałymi pracownikami? Poproś szefa lub zaufanego mentora o opinię.

Bądź przygotowany

Mój profesor psychologii na Uniwersytecie Emory, Steve Nowicki mówił, że cykl życia relacji składa się z czterech etapów: wyboru, początku, pogłębiania i końca. W momencie przejścia z relacji przyjacielskich na relacje szef – pracownik przyjaźń, jaką znałeś, się kończy. Teraz ty i przyjaciel musicie wspólnie zdecydować, czy zaczynacie ją na nowo na tym etapie. Jeśli któreś z was nie potrafi się przystosować, musicie ruszyć naprzód. Nie pal jednak za sobą mostów. Nigdy nie wiadomo, kto będzie twoim liderem w przyszłości.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Praca to nie tylko przyjaźnie »

Jak motywować kogoś, kogo nie lubisz? 

Liane Davey

Czy warto dbać o tych, których nie lubisz? Komu udaje się przełamać niechęć? Jak zadbać o dobre relacje w pracy?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy