X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

4 sposoby na zbudowanie innowacyjnego zespołu

Greg Satell  · 4 min

4 sposoby na zbudowanie innowacyjnego zespołu

Jedno z najczęstszych pytań, jakie zadają mi menedżerowie wyższego szczebla, brzmi: „Jak możemy znaleźć bardziej innowacyjnych pracowników?”. Wiem, kogo mają na myśli – osoby energiczne i dynamiczne, tryskające pomysłami i potrafiące skutecznie je prezentować. Wygląda na to, że wszyscy szukają dziś wczesnej wersji Steve’a Jobsa.

Kiedy prowadziłem badania do mojej książki, odkryłem, że większość innowatorów w ogóle nie wpisywała się w chimeryczny wzorzec. W rzeczywistości, prawie wszyscy spośród nich byli uprzejmi, wielkoduszni i zaciekawieni moją pracą. Wielu zachowywało się w stonowany, skromny sposób. Niewielu z nich wyróżniałoby się pośród innych w zatłoczonym pokoju.

Dlatego też najprostszym sposobem, od którego należy zacząć, jest wzmocnienie pozycji osób, które już pracują w twojej organizacji. W tym celu musisz wziąć odpowiedzialność za stworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi. Nie jest to łatwe zadanie i większość menedżerów ma z tym kłopot. Niemniej stosując kilka prostych zasad, możesz uzyskać ogromne efekty.

Zatrudniaj mając na uwadze misję

W mojej poprzedniej firmie mieliśmy menedżerkę działu, która nie spełniała stawianych przed nią oczekiwań. Nie pracowała źle. Była lubiana przez podwładnych, współpracowników i kierownictwo wyższego szczebla. Ale brakowało jej kreatywności niezbędnej do tego, żeby wznieść działalność na wyższy poziom biznesowy, więc postanowiliśmy ją zwolnić.

I stała się ciekawa rzecz. Po opuszczeniu firmy, zrobiła karierę jako projektantka wnętrz. Jej klienci niezwykle cenili ją za kreatywność i styl, z jakimi potrafiła przekształcać przestrzeń. Wykazywała też wiele spośród tych samych cech, za które ceniono ją w roli menedżera. Potrafiła dobrze słuchać, doskonale radziła sobie w pracy zespołowej i koncentrowała się na wynikach.

Dlaczego więc ktoś, kto był bezbarwny i pozbawiony wyobraźni w jednym kontekście potrafił wykazywać kreatywność w innym? Najprostsza odpowiedź brzmi: znacznie bardziej interesowało ją projektowanie wnętrz niż nasza działalność. Badacze już dawno ustalili, że wewnętrzna motywacja jest głównym składnikiem kreatywności.

Największy błąd polega na przekonaniu, że w innowacji chodzi o pomysły. A tak nie jest. Chodzi w niej o rozwiązywanie problemów. Dlatego też pierwszym krokiem w budowaniu innowacyjnego zespołu jest zatrudnienie osób zainteresowanych problemami, jakie masz do rozwiązania. Obecność autentycznego zaangażowania we wspólną misję przyniesie też i pomysły.

Zapewniaj bezpieczeństwo psychologiczne

W 2012 r. Google rozpoczął ogromny projekt badawczy. Nazwano go „Projekt Arystoteles” i jego celem było zbadanie, co decydowało o sukcesie działania zespołu. Firma przeanalizowała wszelkie możliwe aspekty współpracy zespołowej – to, w jaki sposób nimi kierowano, jak często jego członkowie spotykali się poza pracą, jakiego rodzaju osobowości wchodziły w jego skład – nie pominięto absolutnie niczego.

Choć Google posiada niemalże niezrównaną zdolność wyszukiwania prawidłowości w złożonych zbiorach danych, okazało się, że żadne konwencjonalne kryteria nie prognozują wydajności. Ustalono jednak, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na wydajność zespołu było bezpieczeństwo psychologiczne – możliwość zgłaszania pomysłów przez każdego członka zespołu bez obawy o konsekwencje czy reprymendę.

Nie dotyczy to wyłącznie Google. Amy Edmondson, profesorka z Harvardu, udokumentowała znacznie bezpieczeństwa psychologicznego w rozmaitych kontekstach, od zespołów szpitalnych po producentów mebli biurowych. Ustaliła, że nie tylko sprzyja ono lepszej atmosferze, lecz również zwiększa zdolność do nauki oraz zmniejsza niebezpieczeństwo podążania drogą donikąd.

Inne badanie przeprowadzone przez badaczy z MIT i Carnegie Mellon ustaliło, że zespoły, w których członkowie wypowiadają się w mniej więcej w takim samym stopniu, osiągają znacznie lepsze wyniki niż zespoły, w których jedna lub dwie osoby dominują w rozmowie. Dlatego też nieprzewidywalne osobowości, pokroju Steve’a Jobsa, które wypluwają z siebie pomysły tak często, że nikt nie ma szansy, żeby zgłosić swoje, mogą w istocie zabijać innowacyjność.

Co ciekawe, zespoły charakteryzujące się wysoką innowacyjnością mogą tworzyć bezpieczną przestrzeń dla jednych pomysłów, ale dla innych już nie. Na przykład dwóch naukowców z ośrodka badawczego PARC, Dick Shoup i Alvy Ray Smith opracowało rewolucyjną technologię graficzną zwaną SuperPaint. Niestety nie współgrała ona z przyjętą przez PARC wizją komputerów osobistych, przez co obydwaj spotkali się z ostracyzmem i w końcu odeszli z ośrodka.

Smith stworzył zespół z innym pionierem w dziedzinie grafiki komputerowej, Edem Catmullem z New York Institute of Technology. Później dołączyli do George’a Lucasa, który dostrzegł potencjał grafiki komputerowej w tworzeniu nowego paradygmatu efektów specjalnych. Ostatecznie ten aspekt działalności został wyodrębniony z firmy i przejęty przez Steve’a Jobsa. W 2006 r. firmę Pixar, bo o niej tu mowa, za 7,4 miliarda dolarów kupiła wytwórnia Disneya.

Kreuj różnorodność

Wielu menedżerów zatrudnia pracowników mając na uwadze konkretny „typ” – zwykle osoby, które najbardziej ich samych przypominają. Może to być świetny pomysł na budowanie więzi koleżeńskich i komfortu pracy, ale nie stanowi najlepszego środowiska do rozwiązywania problemów. W istocie rozmaite badania pokazują, że zróżnicowane zespoły są bardziej pojętne, kreatywniejsze i dokładniej analizują fakty.

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

HBRP Excellence „Zarządzanie zespołami” - ebook 

Jeśli wiesz, że perfekcyjne opanowanie sztuki zarządzania zespołem to cecha wyróżniająca doskonałych przywódców, na pewno szukasz niezawodnych narzędzi, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu.
HBRP Excellence o zarządzaniu zespołem dostarczy Ci właśnie tego, czego potrzebujesz - praktycznej wiedzy, która sprawi, że Twój zespół będzie osiągał szczyty swoich możliwości!

Problem polega na tym, że zawężając skład zespołu pod względem wykształcenia, doświadczeń lub sposobu widzenia, ogranicza się liczbę branych pod uwagę aspektów rozwiązań. W najlepszym razie zapewni to mniej pomysłów, w najgorszym ryzykuje się wywołanie efektu echa, w którym normalizuje się i wzmacnia posiadane już przez członków zespołu błędne przekonania.

W rezultacie, tworząc jednorodny zespół, można mieć pewność, że najlepsze rozwiązania będą odkrywane gdzie indziej. Zamiast więc szukać komfortu, należy tworzyć środowisko, w którym oczekuje się kwestionowania pomysłów przez osoby, które różnią się od siebie spojrzeniem, sposobem mówienia i myślenia.

Wyzwaniem dla menedżerów jest stworzenie środowiska, które będzie zarazem zróżnicowane i bezpieczne psychologicznie. Badania sugerują, że różnorodność często ogranicza spójność, co powoduje dyskomfort. Każdy zespół odczuwa bezpieczeństwo, kiedy nie spotyka się z wyzwaniami. Wielkie, innowacyjne zespoły uczą się konstruktywnie radzić sobie z tego typu napięciami.

Zarządzanie zespołem - doceniaj pracę zespołową

Jedną z najbardziej zaskakujących – i zachęcających – rzeczy, które odkryłem prowadząc badania do mojej książki, było sympatyczne podejście, z jakim spotkałem się prawie u wszystkich rozmówców. Wśród osób, z którymi rozmawiałem, byli światowej sławy naukowcy, prezesi, przedsiębiorcy, spodziewałem się więc, że część z nich może zachowywać się obcesowo i arogancko, a było wręcz przeciwnie.

W istocie w niemalże każdym przypadku wielcy innowatorzy okazali się przyjaznymi, uprzejmymi osobami i wykazywali autentyczne zainteresowanie oraz chęć udzielenia mi pomocy. Ich zachowanie było na tyle spójne, że nie mogło być dziełem przypadku. Dlatego też przeprowadziłem dodatkowe badania i odkryłem, że wspaniałomyślność może stanowić przewagę konkurencyjną w zakresie innowacyjności.

Jest tak, ponieważ istotą nie jest znalezienie najlepszych ludzi, lecz najlepszych zespołów. Problemy, z którymi dziś się mierzymy, są zbyt złożone, aby mógł je rozwiązać pracujący w odosobnieniu samotny geniusz. Dlatego też najlepsi innowatorzy są brokerami informacji, którzy lokują się w sieciach i zdobywają dostęp do nieuchwytnej wiedzy, umożliwiającej im rozwiązywanie trudnych problemów.

Ostatnią rzeczą, na której nam zależy, jest wzorzec innowatora, który wyrzuca z siebie miliony pomysłów i sieje wokoło spustoszenie. Zależy nam na osobach, które potrafią współpracować, słuchać i budować silne sieci. Dobrą nowiną jest to, że masz już takie osoby w organizacji. Nie pozwól tylko, żeby zostały zagłuszone przez innych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak stworzyć zespół »

Wirtuozerskie zespoły 

Kiedy w grę wchodzi poważna zmiana i wytężona praca, to jedynie wirtuozerski zespół ma szansę osiągnąć przełomowe i innowacyjne rezultaty.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy