X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

4 fazy myślenia kategoriami projektantów

Warren Berger  · 3 min

Czego mogą nauczyć się ludzie biznesu obserwując, jak znani designerzy rozwiązują problemy i wprowadzają innowacje? Przede wszystkim mogą nauczyć się zadawania pytań, uważności, łączenia różnych elementów i zaangażowania - czterech najważniejszych rzeczy, które cechują działania znanych projektantów na ich drodze do osiągania przełomowych rezultatów.

Przyglądając się w ostatnich kilku latach ponad stu największym projektantom z różnych dziedzin (prowadząc badania do książki) odkryłem, że łączy ich kilka wspólnych zachowań, które w wielu przypadkach wyglądały na ich drugą naturę. Te głęboko zakorzenione przyzwyczajenia ściśle wiązały się z ich zdolnością do tworzenia i skutecznego wprowadzania oryginalnych, innowacyjnych pomysłów. Można więc założyć, że warto im się przyjrzeć nieco bliżej.

Zadawanie pytań. Jeżeli spędzimy choć trochę czasu w towarzystwie projektantów, szybko zauważymy następującą rzecz: zadają mnóstwo pytań. Często jest to pierwszy krok w procesie projektowania i może on mieć głęboki wpływ na wszystko, co nastąpi później. Wielu z projektantów, z którymi rozmawiałem, począwszy od Bruce'a Mau po Richarda Saula Wurmana i Paulę Scher, mówiło o potrzebie zadawania „głupich pytań” - takich, które podważają istniejący stan rzeczy i założenia funkcjonujące w określonej branży czy sektorze. Wytrwałość projektantów w takim właśnie postępowaniu odzwierciedla dowcip, który projektanci sami o sobie opowiadają. Ilu potrzeba projektantów, żeby zmienić żarówkę? Odpowiedź: A czy to musi być żarówka?

W środowisku biznesowym zadawanie prostych pytań typu „dlaczego” może sprawić, że pytający wyjdzie na osobę naiwną, wywołując u innych postawę defensywną (np. „Dlaczego pytasz 'Dlaczego robimy to właśnie tak?' Działamy w ten sposób już od 22 lat!”). Zachęcając jednak ludzi do nabrania dystansu i rewizji starych problemów lub głęboko zakorzenionych praktyk, projektant może rozpocząć proces przeformułowywania zadania - co w konsekwencji może popchnąć jego myślenie na nowe ścieżki. Dla przedsiębiorstw działających na niepewnych obecnie rynkach zdolność do zadawania pytań i rewizji ich podstawowych zasad działania - w jakiej branży tak naprawdę działamy? Czego właściwie potrzebują lub oczekują dziś od nas klienci? - jeszcze nigdy nie była tak istotna.

Uważność. Przedsiębiorstwom łatwo jest mówić, że z uwagą podchodzą do potrzeb klientów. Ale żeby móc się w nie naprawdę wczuć, należy zdobyć się na to, co robi wielu czołowych projektantów: wyjść ze świata korporacji i zatopić się w codziennym życiu ludzi, których chcemy obsługiwać. To, co spodobało mi się u prowadzących badania projektantów, takich jak Jane Fulton Suri z IDEO, to zaangażowanie, z jakim obserwują i zwracają oni uwagę na ludzi - ponieważ jest to zwykle najlepszy sposób, by odkryć ich najskrytsze, niewypowiedziane potrzeby. Grupy fokusowe i kwestionariusze nic tu nie pomogą; projektanci wiedzą, że trzeba być uważnym, by stać się naprawdę obecnym w życiu klientów.

Łączenie. Projektanci, których odkryłem, mają dar syntezowania - mieszania w zupełnie nowy sposób dotychczasowych elementów czy pomysłów. Może to być cenny skrót prowadzący ku innowacjom, ponieważ oznacza to, iż nie trzeba zaraz wymyślać wszystkiego od zera. Wymyślając „sprytną rekombinację” (że użyję terminu stworzonego przez Johna Thackera), Apple stworzyło niektóre ze swoich najlepszych produktów hybrydowych; Nike z kolei, łącząc buty do biegania z iPodem stworzył swoją przełomową linię Nike Plus (która umożliwia klientom zaprogramowanie swojego biegania). Wcale nie łatwo wymyślić tak udane połączenie. Projektanci wiedzą, że trzeba „myśleć lateralnie” - szukać pomysłów i inspiracji gdzie tylko się da - oraz trzeba chcieć próbować łączyć pomysły, które na pozór do siebie nie pasują. Nie trzeba być projektantem, żeby przyjąć taki sposób myślenia.

Zaangażowanie. Wymyślanie oryginalnych pomysłów to jedno. Projektanci jednak szybko zabierają te pomysły z przestrzeni wyobraźni, nadając im formę. Czy to jest szkic na serwetce, model prototypu wycięty z pianki czy cyfrowa wersja próbna, sporządzone naprędce modele, które projektanci nieustannie tworzą są istotnym elementem innowacji - ponieważ nadając idei formę fizyczną, zaczynamy ją urzeczywistniać.

Prawdą jest również, iż angażując się (nadmiernie - przyp. red.) w dany pomysł na wczesnym etapie - pokazując go światu, kiedy jeszcze jest nieopierzony i niedoskonały - zwiększamy możliwość krótkookresowej porażki. Projektanci są chyba bardziej obyci z tym rodzajem ryzyka niż większość z nas. Wiedzą, że wprowadzanie innowacji często jest procesem stopniowym i usianym przeszkodami - a te małe porażki są w zasadzie przydatne, ponieważ pokazują projektantowi, co działa, a co wymaga jeszcze pracy. W czasach dynamicznych zmian zdolność projektantów do odnoszenia „porażki z wyprzedzeniem” jest szczególnie cenną umiejętnością. Obecnie wiele firm działa w atmosferze ciągłych „testów i uczenia się”, która wymaga szybkiego tworzenia prototypów. Jest to jeszcze jeden powód, dlaczego należy przypatrywać się ludziom, który działają tak od zawsze.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy