X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Życie zaczyna się po czterdziestce

PREMIUM

(Nr 68, październik 2008)

Carlo Strenger, Arie Ruttenberg  · 17 min

Wzrost oczekiwanej długości życia na Zachodzie i fakt, że firmy nie są już w stanie gwarantować pracownikom bezpiecznego zatrudnienia aż do emerytury, oznacza, że wielu ludzi biznesu czekają w wieku średnim liczne zmiany: rozpoczęcie drugiego życia i drugiej kariery. Na początek powinni uwolnić się od dwóch wszechobecnych i przeciwstawnych mitów.

Pierwszy z nich przedstawia wiek średni jako początek końca. Rodzą się wtedy problemy – coraz częściej martwimy się o zdrowie i swoją sytuacją finansową – lecz 65. rok życia nie oznacza ani utraty sił witalnych, ani końca możliwości. W rzeczywistości jest to czas, gdy większość osób na stanowiskach zarządzających osiągnęła wolność płynącą z pogłębionej wiedzy o samych sobie i może korzystać z niespotykanych wcześniej możliwości rozwoju wewnętrznego.

Jednak transformacja w wieku średnim musi mieć realistyczne podstawy. Nie może nią kierować drugi mit, który przedstawia wiek średni jako czas magicznej przemiany. Wbrew temu, co twierdzą liczne poradniki i charyzmatyczni prelegenci, takie cudowne przemiany się nie zdarzają. Na przykład pięćdziesięciolatka z niepełnym wykształceniem muzycznym nie zostanie nagle wziętą pianistką koncertową. Aby transformacja się powiodła, trzeba być otwartym na możliwości, do których przygotowało nas doświadczenie życiowe i zawodowe,
a przy tym mieć realistyczne oczekiwania dotyczące własnych osiągnięć.

Organizacje powinny wspierać pracowników w tym trudnym okresie, nie tylko organizując okazjonalne warsztaty, ale i zapewniając im stałą pomoc trenerów i pokazując możliwości rozwoju zawodowego i osobistego.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Carlo Strenger

Carlo Strenger jest psychoanalitykiem, filozofem i profesorem nadzwyczajnym na wydziale psychologii Tel Aviv University w Izraelu. W 2005 roku założył wspólnie z Arie Ruttenbergiem Life-Take2 Institute, organizację, która zajmuje się prowadzeniem badań i konsultacjami w zakresie zmian w wieku średnim.

Arie Ruttenberg

Arie Ruttenberg jest założycielem spółki Club 50, która opracowuje i sprzedaje usługi dla ludzi w wieku średnim, oraz założycielem i byłym prezesem agencji reklamowej McCann Erickson w Izraelu. W 2005 roku założył wspólnie z Carlo Strengerem Life-Take2 Institute, organizację, która zajmuje się prowadzeniem badań i konsultacjami w zakresie zmian w wieku średnim.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy