X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

W 2014 roku wzrost sprzedaży w sieci Walmart gwałtownie wyhamował. Aby nie dopuścić do upadku firmy, rada nadzorcza powołała na stanowisko prezesa Douga McMillona. Zanim zasiadł on w gabinecie Sama Waltona, legendarnego założyciela Walmartu, pokonał wszystkie szczeble firmowej hierarchii. Jak McMillon zamierza przeprowadzić transformację największego amerykańskiego przedsiębiorstwa?

Przez wiele lat wydawało się, że sieć supermarketów Walmart doskonale wie, czego chcą konsumenci. Opracowała bowiem skomplikowane narzędzia do analizy zachowań klientów. Wykorzystując te dane oraz nieustanną presję na dostawców, stała się gigantem sprzedaży detalicznej. Sieć ma w ofercie praktycznie wszystko po najniższych cenach.

Kiedy jednak pojawił się internet, raczkujący rywale zrozumieli, że mogą analizować dane i tworzyć prognozy równie dobre jak Walmart. Natomiast gwałtowny sukces Amazona i innych pionierów e‑handlu wywołał wątpliwości, czy sieć mająca 4600 fizycznych sklepów w samych Stanach Zjednoczonych będzie w stanie prosperować. Niektórzy zastanawiają się nawet, czy zdoła przetrwać.

Pięćdziesięcioletni menedżer Doug McMillon podjął się niełatwego zadania wyprowadzenia przedsiębiorstwa na prostą. Młodzieńczy i elokwentny zdecydowanie forsuje zmiany, a równocześnie okazuje szacunek dla tradycji. Przepracował w firmie całe życie: zaczynał do rozładowywania ciężarówek w Walmarcie w Tulsie, w stanie Oklahoma. Stopniowo awansując, został w końcu szefem firmowej sieci sklepów hurtowych Sam’s Club oraz międzynarodowej działalności Walmartu.

Niedawno Doug McMillon udzielił wywiadu magazynowi HBR w swoim gabinecie w centrali firmy w Bentonville, w północno‑zachodniej części stanu Arkansas. Jest to ten sam gabinet, w którym zasiadał Sam Walton, legendarny założyciel Walmartu, w czasie, gdy budował organizację osiągającą dziś przychody na poziomie 500 miliardów dolarów. Prezes Doug McMillon rozmawiał z nami o zmiennych kolejach losu przedsiębiorstwa, nabyciu serwisu Jet.com za trzy miliardy dolarów oraz o tym, jak zamierza reagować na obecny klimat polityczny w Stanach Zjednoczonych.

HBR: Jaki był pana priorytet, kiedy objął pan stery Walmartu?

Doug McMillon: Walmart ma ponad 50 lat, a jego powstaniu towarzyszył określony cel. Jednak świat szybko się zmienia. Kiedy obejmowałem stanowisko prezesa, było jasne, że rada chce, abym nastawił się na pełnienie tej roli przez długi czas. Powiedziano mi: „Firma musi przejść poważne zmiany. Nie ograniczaj się więc do kierowania nią. Nie skupiaj się na podtrzymywaniu jej egzystencji. Przygotuj ją na przyszłe wyzwania”. I to właśnie staramy się robić.

Czy oznacza to przede wszystkim cyfryzację?

E‑handel i cyfryzacja zajmują bardzo wysokie miejsce na naszej liście zadań do wykonania. Ale mamy też inne dylematy: Czy prowadząc działalność na 28 zagranicznych rynkach, odpowiednio ulokowaliśmy operacje? Czy w wymiarze kulturowym dostatecznie wspieramy wszystkie zachowania, których będziemy potrzebować, aby poradzić sobie z przyszłymi wyzwaniami? I co musi się zmienić w naszych fizycznych obiektach?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy