X
Następny artykuł dla Ciebie

Jednym z najważniejszych i najgłębiej zakorzenionych powodów, dla których firmy mają problemy ze wzrostem, jest strach przed porażką.

W ankiecie, którą w 2015 roku przeprowadziła firma doradztwa strategicznego Boston Consulting Group, 31% respondentów uznało awersję do ryzyka za główną barierę innowacyjności.

Menedżerowie wyższego szczebla są w dużym stopniu świadomi tego problemu. Z jednej strony dostrzegają użyteczność porażek. Jak powiedział legendarny przewodniczący rady nadzorczej koncernu 3M, William Knight: „Ludzie pracują najlepiej i najciężej, gdy praca jest dla nich przygodą i wyzwaniem… Błędów nie da się uniknąć”. Prezes firmy Pixar, Ed Catmull, podobnie zapatruje się na tę kwestię. „Błędy nie są złem koniecznym – stwierdził. – W ogóle nie są złem. Są nieuniknioną konsekwencją faktu, że robimy coś nowego… i powinniśmy uważać je za cenne doświadczenie”.

Z drugiej strony fundamentem procesów budżetowania, alokacji zasobów i zarządzania ryzykiem są przewidywalność i wydajność, a chcąc awansować, menedżerowie muszą pokazać, że kontrolują sytuację. W związku z tym, nawet jeśli rozumieją, że wolno im ponosić porażki i że powinni ich czasem doświadczyć, robią wszystko, co w ich mocy, aby uniknąć potknięć. Istnieje dobry sposób na rozstrzygnięcie tego dylematu: wydobądź całą wartość z porażki tak, abyś mógł zmierzyć uzyskany dzięki niej zwrot i zwiększyć opłacalność przedsięwzięcia, potęgując korzyści przy zachowaniu kontroli nad kosztami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy