X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Zarządzanie zbiorową innowacyjnością

PREMIUM

(Nr 169, marzec 2017)

Jeffrey H. Dyer, Kate O’Keeffe, Nathan Furr  · 15 min

Zarządzanie zbiorową innowacyjnością

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Pewnego październikowego poranka 2015 roku w starym browarze w berlińskiej dzielnicy Tempelhof zebrała się grupa ludzi. Uczestnicy spotkania zorganizowanego pośród nieczynnych maszyn mieli nadzieję, że uda im się przekształcić własne branże przy użyciu nowatorskiego podejścia do tworzenia innowacji.

Wokół beczek po ropie, zamienionych w prowizoryczne stoły, stanęli ramię w ramię nietuzinkowi innowatorzy i menedżerowie wyższego szczebla z dużych organizacji o ugruntowanej pozycji rynkowej – Airbus, DHL, Caterpillar i Cisco. Spotkanie zorganizowane przez Cisco, kalifornijskie przedsiębiorstwo reprezentujące branżę infrastruktury sieciowej i zaawansowanych technologii, było kluczowym etapem starannie zaprojektowanego procesu. Miał on na celu przezwyciężenie najpilniejszych problemów pojawiających się na styku zadań związanych z cyfryzacją oraz działań operacyjnych w łańcuchu dostaw. Spotkanie służyło temu, by zaplanować uruchomienie w ciągu pół roku partnerskich przedsięwzięć wypracowujących przełomowe rozwiązania wspólnych problemów.

W coraz bardziej cyfrowym i skomunikowanym otoczeniu biznesowym przywódcy uznanych firm napotykają szanse, których sami nie mogą wykorzystać. Bywa, że nie radzą sobie z nimi całe branże. Berliński Living Lab (czyli „żywe laboratorium” – taką nazwę Cisco nadało wydarzeniom w rodzaju opisanego wyżej spotkania) stanowi model zagospodarowywania trudnych szans. Zamiast czekać, aż start‑upy stworzą innowacje, a potem inwestować w nie, organizacje uczestniczące w tym procesie, nazwanym przez nas ekosystemową innowacyjnością (ecosystem innovation), współpracują nad tworzeniem, a następnie komercjalizacją nowatorskich rozwiązań biznesowych.

Program CHILL, czyli Cisco Hyperinnovation Living Labs, różni się od metod takich jak budowanie aliansów badawczo‑rozwojowych, gdyż skupia się na szybkiej i zwinnej komercjalizacji pomysłów z pominięciem skomplikowanych umów dotyczących własności intelektualnej (zobacz ramkę Nauki płynące z działalności sojuszy badawczo‑rozwojowych). Różni się on także od tradycyjnych partnerstw, ponieważ angażuje wszystkich partnerów naraz na bardzo wczesnym etapie. „Uważamy, że żadna firma nie jest w stanie zaoferować pełnego spektrum rozwiązań technologicznych, jakich potrzebują klienci, w tempie wymaganym przez rynek – mówi Chuck Robbins, prezes Cisco. – Ten proces łączy nasze zespoły z partnerami, klientami i innymi firmami starającymi się znaleźć nowe szanse biznesowe. Dzięki intensywnej pracy analitycznej i kooperacji laboratoryjne sesje owocują przełomowymi innowacjami, które mogą być wdrożone i doinwestowane przez uczestników spotkań, w tym Cisco”.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Jeffrey H. Dyer

Profesor strategii w katedrze Horace Pratt Beesley w Marriott School of Management na Brigham Young University oraz pracownik naukowy w Wharton School of Pennsylvania.

Kate O’Keeffe

Dyrektor zarządzający programu Cisco Hyperinnovation Living Labs.

Nathan Furr

Adiunkt strategii w INSEAD.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy