X
Następny artykuł dla Ciebie

Koncentruj się na tym, co jest naprawdę ważne.

Równowaga między pracą a życiem osobistym jest w najlepszym przypadku niedoścignionym ideałem, a w najgorszym – kompletnym mitem. Tak twierdzą współcześni menedżerowie wyższego szczebla. Udaje im się jednak prowadzić aktywne życie zawodowe, rodzinne i społeczne, jeśli zamiast reagować na nagłe sytuacje, rozsądnie decydują, które szanse warto wykorzystać, a które trzeba odrzucić. Trudne doświadczenia uczą, że warunkiem powodzenia na stanowiskach wyższego szczebla jest rozważne łączenie pracy i życia prywatnego w taki sposób, aby nie szkodzić sobie, nie stracić najbliższych ani nie podważać fundamentu sukcesów zawodowych. Osoby, które radzą sobie z tym najlepiej, angażują członków rodziny w decyzje i działania zawodowe. Poza tym mądrze gospodarują własnym kapitałem ludzkim, starając się sprawiedliwie dzielić czas między pracę a dom – i to nie przez kilka dni czy tygodni, tylko przez lata.

Liderzy biznesu XXI wieku uczestniczący w naszym badaniu mówili, że właśnie w taki sposób godzą życie zawodowe i osobiste. W tym artykule opieramy się na wywiadach przeprowadzonych w ciągu pięciu lat przez studentów Harvard Business School (HBS) z prawie czterema tysiącami menedżerów na całym świecie oraz na sondażu, którym objęto 82 menedżerów wyższego szczebla uczestniczących w kursie dla przywódców w HBS.

Z wypowiedzi liderów można wyciągnąć wniosek, że rozważne wybory nie gwarantują całkowitej kontroli nad własną drogą na szczyty hierarchii. Życie potrafi zaskakiwać, konfrontując człowieka z takimi problemami, jak demencja rodziców czy wypadek nastoletniego dziecka. Jednak wielu menedżerów – zarówno kobiet, jak i mężczyzn – pomimo tych wyzwań utrzymało tempo kariery, równocześnie nie pozostawiając rodziny na pastwę losu. W ich opowieściach i radach powtarza się pięć głównych kwestii: osobista definicja sukcesu, sprawowanie kontroli nad technologią, budowanie sieci wsparcia w pracyi w domu, wybiórcze podejście do propozycji zawodowych wymagających podróży lub przeprowadzki oraz współpraca z życiowym partnerem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy