X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Wykorzystaj algorytmy do podejmowania decyzji

PREMIUM

(Nr 172, czerwiec 2017)

Michael Schrage  · 8 min

Wykorzystaj algorytmy do podejmowania decyzji

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Charyzmatyczni liderzy lubią przewodzić ludziom i inspirować ich. Dlatego nie przepadają za delegowaniem istotnych decyzji biznesowych na rzecz inteligentnych algorytmów. Kto chciałby, aby dyrygował nim mądry kod?

Ta perspektywa jednak powoli staje się rzeczywistością. W niektórych najlepiej prosperujących firmach na świecie – Netfliksie, Facebooku, Amazonie, Google’u, Alibabie – to autonomiczne algorytmy, a nie utalentowani menedżerowie, mają coraz częściej ostatnie słowo. Elitarne kursy zarządzania z wykorzystaniem algorytmów (Managament by Algortihms – MBA) stały się normą.

Menedżerowie przejęci ideą doskonałości opartej na danych (data‑driven excellence) akceptują fakt, że inteligentne algorytmy potrzebują większej autonomii, aby spełniać swoje zadanie. Nadawanie im większych uprawnień jest dzisiaj dla organizacji równie ważną kwestią jak uprawnianie do działania pracowników. Jednak bez wytyczenia wyraźnych granic zakresu władzy i odpowiedzialności dwutorowe zwiększanie uprawnień staje się gwarancją wiecznych sporów pomiędzy ludzką oraz sztuczną inteligencją.

Obliczeniowa autonomia wymaga od władz firm, aby ponownie zastanowiły się nad tym, w jaki sposób i w jakich okolicznościach delegować prawa decyzyjne. Prezesi organizacji powinni wyjaśnić, kiedy utalentowani ludzie muszą zdać się na osąd algorytmów. To trudna rzecz. Z bezpośrednich doświadczeń wiem, że najtrudniejsze rozmowy w radach nadzorczych na temat uczenia maszynowego toczą się wokół tego, jak silną pozycję i jak szeroką władzę powinno mieć superinteligentne oprogramowanie. Menedżerowie, którzy nie wahaliby się zautomatyzować zakładu produkcyjnego, niechętnie myślą o tym, że intensywnie uczące się algorytmy mogłyby dyktować im strategie sprzedaży lub poziom nakładów inwestycyjnych. Implikacje sukcesu takiego rozwiązania przerażają ich bardziej niż widmo jego porażki.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy