X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Badania pokazują, że zespoły złożone z osób pochodzących z różnych krajów potrafią generować ciekawsze pomysły, ale napotykają barierę efektywności. Wynika ona stąd, że członkowie tych zespołów odwołują się do różnych norm kulturowych. Przeprowadzone niedawno badanie sugeruje, że w pokonywaniu tej bariery może pomóc obecność „wielokulturowego pośrednika” (multicultural broker) – osoby zaznajomionej z dwiema lub większą liczbą kultur.

Autor badania utworzył 83 trzyosobowe zespoły. Każdy z nich miał w składzie dwie osoby monokulturowe – jedną ze Stanów Zjednoczonych i jedną z Indii – oraz jedną osobę wielokulturową. Niektórzy wielokulturowi członkowie zespołów byli Amerykanami pochodzenia indyjskiego; te osoby badacz nazwał „kulturowymi insiderami”, ponieważ ich pochodzenie zazębiało się z pochodzeniem innych członków zespołu. Pozostali wielokulturowi członkowie mieli korzenie w innych państwach zachodnich i azjatyckich (np. w Kanadzie i Korei Południowej); te osoby zostały nazwane przez badacza „kulturowymi outsiderami”, gdyż ich pochodzenie nie pokrywało się z pochodzeniem kolegów z zespołu. Każdy zespół pracował w formie czatu internetowego nad organizacją wielokulturowego wesela, wypracowując propozycje dotyczące obrzędów, muzyki i potraw ze Stanów Zjednoczonych i Indii. Czaty zostały później poddane starannej analizie, żeby ustalić, czy członkowie zespołów starali się wydobyć informacje od kolegów (Jaką pieśń śpiewa się najczęściej na amerykańskich weselach?) czy je udostępnić (A może puścimy zachodnią pieśń weselną zremiksowaną w stylu Bollywood?). Pomysły zespołów zostały ocenione przez ekspertów.

Wprawdzie zespoły wykazały się podobną efektywnością, niezależnie do tego, czy miały w składzie kulturowego insidera czy outsidera, okazało się jednak, że skład zespołu wpływał na jego funkcjonowanie. Wśród wielokulturowych członków tylko Amerykanie pochodzenia indyjskiego potrafili udostępniać informacje; kulturowi outsiderzy głównie je wydobywali, co i tak przynosiło korzyści ich zespołom.

Do niedawna „teorie dotyczące składów zespołów zakładały, że każdy człowiek przynależy do jednej kultury” – pisze naukowiec. Jeden z wniosków płynących z jego badania jest taki, że kompletując skład zespołów, menedżerowie powinni zwrócić wyjątkowo baczną uwagę na wartość osób zaznajomionych z wieloma kulturami – i na to, czy ich pochodzenie pokrywa się z pochodzeniem innych członków. Kolejny wniosek dotyczy tego, aby mieć świadomość, że kulturowi outsiderzy mogą wnieść dodatkową wartość przez zadawanie pytań służących uzyskaniu informacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy skuteczne przywództwo jest czymś uniwersalnym? »

Czym się różnią style przywódcze w różnych kulturach? 

Michael Sanger , Tomas Chamorro-Premuzic

Sposób podejmowania decyzji, styl komunikacji oraz ciemne strony przywódców zależą od regionu geograficznego.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy