W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynSzkoleniaKonferencjeKsiążkiSklepPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Strategia | Strategie wzrostu, Innowacje

Trzeba działać szybciej

Adi Ignatius, Meg Whitman
Artykuł z HBRP Nr 168 (luty 2017)
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Trzeba działać szybciej

Meg Whitman, prezes Hewlett Packard Enterprise, w rozmowie z redaktorem naczelnym HBR Adim Ignatiusem opowiada o filozofii przywództwa i o wyzwaniach towarzyszących uzdrawianiu podupadającej ikony biznesu.

Kiedy w 2011 rokuMeg Whitman została prezesem koncernu Hewlett‑Packard, obejmowała stery poważnie zniszczonej organizacji. Była trzecim prezesem mianowanym w okresie zaledwie trzech lat, a obaj jej bezpośredni poprzednicy – Mark Hurd i Léo Apotheker – odeszli w niesławie. Koncern, który był kiedyś wzorem innowacyjności i przykładem sukcesu, wyraźnie się pogubił.

Whitman nie była oczywistym kandydatem do roli prezesa. Jako szefowa eBaya w latach 1998–2007 zyskała uznanie, z powodzeniem przekształcając 30‑osobowy start‑up w giełdowego giganta. Potem jednak zajęła się polityką i wydała dużą część majątku na sfinansowanie, ostatecznie nieudanego, startu w wyborach na gubernatora Kalifornii. Dołączyła również do składu wielu rad nadzorczych, w tym firmy HP. Kiedy Apotheker został odwołany po zaledwie 11 miesiącach na stanowisku – między innymi z powodu katastrofalnej decyzji o przejęciu brytyjskiego producenta oprogramowania Autonomy, które doprowadziło do konieczności umorzenia aktywów w kwocie 8,8 miliarda dolarów – rada nadzorcza HP poprosiła Whitman o objęcie roli prezesa.

W ciągu czterech i pół roku na stanowisku Whitman przywróciła firmie stabilność. Osiągnęła to jednak niemałym kosztem, zarządzając zwolnienie około 85 tysięcy pracowników. Pod koniec 2015 roku przeprowadziła podział HP na dwie nowe firmy o wartości ponad 50 miliardów dolarów każda. Obecnie jest szefową spółki Hewlett Packard Enterprise, która koncentruje się na oprogramowaniu i usługach dla biznesu, oraz przewodniczącą rady nadzorczej spółki HP Inc., prowadzącej działy komputerów osobistych i drukarek.

Podział koncernu HP wiązał się z ogromnymi kosztami i masowymi zwolnieniami. Skąd będzie pani wiedzieć, że warto było ponieść tę cenę?

Podział zostanie uznany za sukces, jeśli oba nowe przedsiębiorstwa zostaną liderami branży. Już teraz dostrzegam różnicę w sposobie ich prowadzenia. Dion Weisler, prezes HP Inc., koncentruje się na swojej działalności, a ja na swojej. Nie doceniałam korzyści z koncentracji uwagi na węższym obszarze działania, ponieważ nie da się ich uwzględnić w modelu przepływów gotówkowych. Ale jest to niezwykły bodziec do działania.

Ten artykuł pochodzi z zamkniętych źródeł HBRP
lub Zamów Prenumeratę HBRP Advanced (pełne archiwum)
Jesteś prenumeratorem? Zaloguj się »
Polecamy również:
Miej obsesję na punkcie klientów, a nie konkurencji
Strategia | Strategia konkurencyjna, Obsługa klienta
Tara-Nicholle Nelson
Jeśli chcesz zmienić strategię, najpierw zmień swój sposób myślenia
Strategia | Strategia
Barry Libert, Mark Bonchek
Competitive Intelligence – jak lepiej poznać swoich konkurentów?
Strategia | Strategia konkurencyjna, Konkurencja
Jakub Paduszyński

Adi Ignatius Redaktor naczelny HBR.

Meg Whitman Prezes Hewlett Packard Enterprise.

To artykuł z kategorii: Strategia
Polecamy również:
Miej obsesję na punkcie klientów, a nie konkurencji
Strategia | Strategia konkurencyjna, Obsługa klienta
Tara-Nicholle Nelson
Jeśli chcesz zmienić strategię, najpierw zmień swój sposób myślenia
Strategia | Strategia
Barry Libert, Mark Bonchek
Competitive Intelligence – jak lepiej poznać swoich konkurentów?
Strategia | Strategia konkurencyjna, Konkurencja
Jakub Paduszyński
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytania
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutube
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2018 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja