X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Telematyka Webfleet Solutions w Programie Biznes Ekspert

(Nr 202-203, grudzień 2019 - styczeń 2020)

4 min

Telematyka Webfleet Solutions w Programie Biznes Ekspert

Duża konkurencja wśród firm leasingowych zmusza do szukania wartości dodanej dla klienta. Volkswagen Financial Services uznał, że poza finansowaniem samochodów, które ma w swoim portfelu, jego flotowi klienci mogą być zainteresowani zaawansowanymi systemami telematycznymi.

Partenerem materiału jest Volkswagen Financial Services.

Telematyka Webfleet Solutions w Programie Biznes Ekspert
Telematyka Webfleet Solutions w Programie Biznes Ekspert

Telematyka pozwala skutecznie zarządzać pojazdami w firmach. Jej wdrożenie wpływa między innymi na poprawę stylu jazdy kierowców, zmniejszenie zużycia paliwa i zanieczyszczenia środowiska, a także daje możliwość obniżenia szkodowości, co wpływa na wysokość składek ubezpieczeniowych. Webfleet Solutions Poland, producent zaawansowanych rozwiązań do zarządzania flotą, swoje produkty telematyczne dostarcza do Volkswagen Financial Services (VWFS) w ramach flotowego Programu Biznes Ekspert, realizowanego razem z marką Škoda.

Rozwiązanie składa się z dwóch elementów – hardware oraz software. Nadajnik jest bezpośrednio instalowany w aucie, skąd zbiera informacje o poziomie zużycia paliwa, przebiegu pojazdu, prędkościach, kodach błędów, zużyciu klocków hamulcowych, poziomie oleju itp. Te dane są przekazywane do systemów centralnych, które przetwarzają je i prezentują w aplikacji WEBFLEET. Na ich podstawie administrator floty może określić styl jazdy każdego kierowcy prowadzącego wyposażone w system auto.

Korzyści dla klienta flotowego

  • Jeden dostawca wielu rozwiązań (auto, serwis, obsługa, ubezpieczenie, telematyka).

  • Jedna faktura.

  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa kierowców.

  • Obniżenie kosztów TCO – skuteczna ocena na podstawie telematyki.

  • Leasingodawca daje profesjonalną, partnerską długoterminową współpracę.

  • Telematyka pozwala klientowi zweryfikować, czy pojazdy, które wybrał (np. sposób ich zasilania: benzyna/olej napędowy), są dopasowane do jego potrzeb operacyjnych. To znaczy, że można zweryfikować zużycie paliwa, sposób eksploatacji i wykorzystania pojazdu, ocenę stylu jazdy kierowców.

  • Dodatkowe profity wynikające z możliwości negocjowania stawek ubezpieczeniowych na podstawie danych z systemu telematycznego na temat stylu jazdy kierowców.

  • Możliwość wprowadzenia grywalizacji wśród użytkowników pojazdów w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa i obniżenia kosztów paliwa.

„Rozwiązanie bezpośrednio wpływa na poprawę bezpieczeństwa użytkowników pojazdów, a w szczególności może dostarczać informacji o przekroczeniach prędkości, niebezpiecznych manewrach (gwałtowne hamowania, zbyt szybkie wchodzenie w ostre zakręty) czy też nadmiernym przeciążaniu silnika itd.” – wymienia Robert Kuczyński, Channel Sales Manager z Webfleet Solutions Poland. System jest podzielony na dwie części: jednej używa klient końcowy, a drugiej – VWFS, który wykorzystuje go do wsparcia klienta w zakresie eksploatacji pojazdu.

„Volkswagen Financial Services korzysta z telematyki w zakresie związanym z serwisowaniem pojazdów, czyli przeglądów okresowych, harmonogramów wymiany oleju czy też wyboru najbardziej optymalnych dla danego klienta pojazdów. Takie informacje są zbierane na podstawie danych i wiedzy, jaką dostarcza rozwiązanie. Ponadto umowy leasingowe określają np. roczne limity przejechanych kilometrów, więc VWFS może z dużym wyprzedzeniem, proaktywnie współdziałać ze swoimi klientami flotowymi. Może np. poinformować klienta, że prawdopodobnie przekroczy limity, i zaproponować nowe warunki umowy, które będą korzystniejsze niż dodatkowa opłata za nadprzebieg” – wyjaśnia Daniel Trzaskowski, dyrektor zarządzający Biznesu Flotowego w Volkswagen Leasing, Oddział w Polsce.

Perspektywa firmy finansującej

Zaawansowana telematyka pozwala Volkswagen Financial Services zmienić model sprzedaży z transakcyjnego na konsultacyjny. Co to oznacza w praktyce? Centrum Techniczne VWFS może w dowolnym momencie poinformować menedżera floty, że pomiary leasingowanych pojazdów wskazują na ich nieekonomiczne użytkowanie, nadmierne zużycie oraz że wystąpiła awaria.

Dla osób zarządzających flotą VWFS organizuje eksperckie wykłady na temat efektywnego wyliczania TCO (czyli bieżących i prognozowanych kosztów użytkowania pojazdów), tworzenia polityki flotowej oraz zarządzania wynajmem długoterminowym. Wszystko po to, aby klient końcowy w ramach jednego pakietu mógł otrzymać nie tylko flotę pojazdów finansowanych najlepiej dopasowanym do jego potrzeb produktem, ale i usługę kompleksowego zarządzania parkiem samochodowym, której fundamentem jest właśnie oprzyrządowanie telematyczne.

Korzyści dla firmy leasingowej

  • Komplementarna oferta dla klienta, co pozwala zwiększyć poziom konkurencyjności.

  • Kontrola nad wszystkimi pojazdami w zakresie ich sprawności – telematyka odczytuje kody błędów pojazdów, jak również kontroluje aspekty > związane z zaleceniami serwisowymi, typu przeglądy okresowe, wymiany oleju itp.

  • Kontrola limitów kilometrów z możliwością wcześniejszego poinformowania klienta o propozycji zmiany warunków umowy.

  • Możliwość weryfikacji, czy klient nie ingeruje w ustawienia komputera pokładowego – zmianę stanu licznika, chip tunig itp.

  • Kontrola ponadnormatywnego zużycia pojazdów – podniesienie wartości rezydualnej samochodów na koniec okresu leasingu.

Perspektywa klienta flotowego

Telematyka pozwala całkowicie zautomatyzować proces planowania serwisu. Dzięki rozwiązaniom WEBFLEET osoba zarządzająca firmową flotą ma dostęp do dużej liczby raportów przedstawiających dane w niemal dowolnej konfiguracji, włącznie z możliwością tworzenia własnych raportów. To pozwala nie tylko na bieżąco lokalizować pojazdy, wyznaczać geostrefy, w obrębie których powinni poruszać się pracownicy, ale również efektywnie wykorzystywać informacje przesyłane przez opomiarowany samochód, aby odpowiednio wcześniej kierować dany pojazd do serwisu.

Kierowca ma dostęp do mobilnej aplikacji, która z kolei informuje go np., czy prowadzi auto z nadmierną prędkością lub zbyt gwałtownie hamuje, doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Otrzymuje też informacje o tym, ile czasu i kiedy silnik pracuje na biegu jałowym, a także jakie jest średnie i aktualne zużycie paliwa.

„Wykorzystanie telematyki pozwala na zmniejszenie ryzyka związanego z ponadnormatywnym zużyciem pojazdu. Ma to bezpośredni wpływ zarówno na koszty, jak i bezpieczeństwo kierowców, wynikające z bezawaryjności samochodu oraz jazdy zgodnie z zasadami ruchu drogowego” – mówi Robert Kuczyński, Channel Sales Manager z Webfleet Solutions Poland.

Na podstawie danych dostarczanych przez platformę WEBFLEET można powiedzieć, że w zależności od kultury pracy i podejścia do zarządzania flotą urządzenia telematyczne pozwalają na oszczędność kosztów paliwa nawet o 20%.

„Bez zaawansowanej telematyki menedżerowie flot muszą opierać się na informacjach przekazywanych przez kierowców. To rodzi ryzyko awarii, ponieważ użytkownicy aut często nie dostrzegają usterek albo zgłaszają je zbyt późno. Wpływa to bezpośrednio na TCO” – podkreśla Daniel Trzaskowski, dyrektor zarządzający Biznesu Flotowego w Volkswagen Leasing, Oddział w Polsce.

Telematyka może też być elementem grywalizacji, modnej w wielu firmach aktywności pobudzającej zaangażowanie pracowników i pozwalającej na utrzymanie floty pojazdów w lepszym stanie technicznym. Kierowcy mogą ze sobą konkurować o to, który lepiej prowadzi auto, mając na względzie ekonomię jazdy (a więc spala najmniej paliwa), notuje mniej niebezpiecznych incydentów drogowych, nie przekracza prędkości, dba o optymalną zmianę biegów czy ogólną dynamikę prowadzenia auta. Taki ranking motywuje do ekonomicznej jazdy i pozwala optymalizować pracę kierowców.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zmiana modeli biznesowych w dobie transformacji cyfrowej 

Mieczysław Woźniak PL

Choć transformacja cyfrowa nie sprowadza się wyłącznie do digitalizacji dokumentów oraz automatyzacji i robotyzacji istniejących procesów, wiele organizacji w taki właśnie sposób definiuje to zagadnienie.

Cyfryzacja leasingu 

Klienci oczekują dzisiaj prostych produktów i szybkich, wygodnych rozwiązań, coraz częściej dostępnych online – z poziomu laptopa czy smartfona.

Pionier w finansowaniu proekologicznych inwestycji 

Z ostatniego badania Leasing Index wynika, że 36% polskich przedsiębiorstw segmentu MŚP korzysta z leasingu, z czego dla 35% najważniejszym kryterium wyboru firmy finansującej jest cena.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy